"העלייה בנטילת המשכנתאות לא משקפת מצב של בועה"

רונן עקיבא, מנכ"ל ארד ייעוץ משכנתאות, על נתוני המשכנתאות של בנק ישראל לחודש יולי: "לא מדובר בבועה - אלא במצב טבעי של איתור הזדמנויות על ידי הציבור"

"העלייה בנטילת משכנתאות אינה משקפת מצב של בועה, אלא מצב טבעי של איתור הזדמנויות על ידי הציבור. הריביות הנמוכות מאפשרות עתה לציבור רחב ליטול משכנתא אטרקטיבית, בריבית נמוכה ביותר, ועם סיכון יחסית נמוך. מדובר בהתנהגות רציונלית, כלכלית ומחושבת שאינה עולה בקנה אחד עם טרנד כזה או אחר או עם חיבור לבועה מתפתחת שאינה תואמת את המציאות" - כך סבור רונן עקיבא, מנכ"ל ארד ייעוץ משכנתאות, בהמשך לנתוני המשכנתאות של בנק ישראל, שפורסמו אתמול.

הנתונים אתמול הציגו תמונה מטרידה כשעלו לשיא חדש מאז קום המדינה: 4.9 מיליארד שקל בחודש. כעת, גוברים הקולות כי בנק ישראל עשוי לנקוט בצעדים נוספים כדי "לצנן" את שוק הנדל"ן, לאחר שכבר הבהיר כי על ממשלת ישראל להציע פיתרון מקיף לנושא.

לדברי עקיבא, "הישראלי הממוצע שונה בתכלית מהאמריקאי והאירופי וכל ניתוח התנהגות נדל"ניסטית ישראלית בהשוואה עולמית אינה תקפה. בישראל, לאורך שנים, קיימת תפישה של בית בבעלות פרטית ולא בשכירות ממושכת, כמקובל במדינות רבות באירופה ובארה"ב".

באשר לאפשרות כי בנק ישראל ינקוט בצעדים ל"צינון" שוק הנדל"ן, אמר: "על הממשלה לעודד נטילת משכנתאות בריביות הנוכחיות ולא לנסות לטרפד זאת בצעדים נמהרים. מדובר בעת מעולה לנטילת משכנתא ומי שימהר להישאר על הגדר, ימצא עצמו במהרה נוטל משכנתא בריביות הרבה פחות אטרקטיביות".