כך ביבי מטפל בביורוקרטיה

דיווח דמיוני, ואולי לא כל כך דמיוני, על ראש ממשלה שמחפש נושא לנאום עליו

אתמול התכנסו ראשי לשכת התיאום לדון ב"מצוקת המגזר העסקי". למיקרופון ניגש אדם ש"פתח במתקפה חריפה על הרגולציה", כלשון הידיעה ב"גלובס" (14.8.12). ובאמת האיש הזה אמר דברים קשים: "מדינת ישראל סובלת מעודף רגולציה בכל ענפי הממשלה".

דברים כדורבנות בנושא כאוב באמת וכמעט בכל התחומים. מיהו האיש התקיף הזה? ראש האופוזיציה? אבל בנימין נתניהו כבר מזמן לא בתפקיד ההוא, אז כשהוא אומר ש"על הממשלה לטפל בעודף הרגולציה", למי הוא מתכוון? לממשלת יוון? אוגנדה? כי לא יכול להיות שהוא מתכוון לממשלה שלו, שהרי במקרה כזה מתבקשת השאלה: "אז למה הממשלה שלך לא טיפלה ולא מטפלת בזה?"

צריך להבין איך זה עובד

זה נעשה ברור כשמבינים איך זה עובד. באמצע הבלגן של איראן באים אל רה"מ עוזריו ויועציו עם היומן. "הבטחת לנאום אצל אנשי המצוקה", הם מזכירים לו. "מי? דפני? הג'ינג'ית הזאת? שתיהן?", שואל נתניהו כשעיניו נוצצות משהו.

"במגזר העסקי", מתקן היועץ הכלכלי את רה"מ. רה"מ ממלמל, משהו כמו "לכל הרוחות" או "איפה יש לי עכשיו ראש לעניין הזה?". מוסבר לו שכבר מאוחר לעשות זאת. "או. קיי", אומר ראש הממשלה ופניו מתכרכמות. "מה אגיד שם? על מה אדבר?".

"הממשלה תטפל"

"איראן", אומר היועץ הביטחוני, "אין נושא אחר". נתניהו משפשף את סנטרו, מה שמזכיר לו ששכח להתגלח, מה שמזכיר לו שמיהר לברוח מהבית. "איראן לא טוב", הוא אומר. "כל הזמן אני מפטפט שלא יפטפטו, אז אני לא יכול ... מה עוד יש? אולי איזה משהו כלכלי?".

"רגולציה", אומרים במקהלה שני יועצים, האחד כלכלי והשני תקשורתי. פניו של נתניהו מרצינות. דממה. הוא חושב. פניו מאירות. הוא החליט. "בהחלט, נושא טוב, נלך על זה. תכינו לי נאום תקיף נגד הרגולציה, עם הבטחה שהממשלה תטפל. אתם יודעים, בלי איזו התחייבות ספציפית. 'תטפל' באופן כללי, מתי שהוא, שלא יתפסו אותי בלשון, ברור? עכשיו תנו לי לחזור לאיראן".

היועץ הקטן

יועץ אחד, שנתניהו מתקשה לזכור את שמו, מרים אצבע בהיסוס. "מה אתה רוצה?", רוחו של נתניהו קצרה, איראן מחכה לו. "סליחה", לוחש היועץ באימה, "נדמה לי שצריך לקחת בחשבון שיגידו שאתה, אנחנו, גרמנו לעודף הביורוקרטיה?".

"מה?", לוחש ביבי, "אנחנו?". היועץ, שהתחרט כבר שפתח את הפה, לוחש: "אתה יודע, המון שרים, מינויים פוליטיים". "מה אתה מקשקש", מזדעק היועץ התקשורתי, "זה התחיל בממשלות קודמות, הם אחראים לזה, ואנחנו באים לתקן. כמו את השריפות". "בדיוק!", אומר נתניהו וקם ממקומו לאות שהדיון הסתיים.

בחוץ אומר ראש הלשכה ליועץ הקטן: "תגיד לי, יצאת מדעתך? אתה אומר לרה"מ שאולי הוא אחראי?".