מרבית בורסות אירופה סגרו בעליות; מדריד זינקה 4%

הבוקר: עליות באסיה לאחר שראש ממשלת אמר כי "הסיכוי לפעולות מוניטאריות נוספות גדל" ■ נתוני המאקרו בארה"ב העכירו מעט את הסנטימנט

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה מעורבת כאשר מרבית הבורסות עלו, על רקע התבטאות חיובית של ראש ממשלת סין הבוקר ועל רקע פרסום נתוני מאקרו חשובים בארה"ב.

בורסות אירופה נמצאות בשיאו של גל עליות שנמשך מזה 10 שבועות על רקע תקוות המשקיעים שבנקים מרכזיים בעולם ינקטו צעדים מוניטריים מרחיבים כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית. הבנק המרכזי של אירופה מגבש חבילת צעדים חדשה ואמור להציג אותה בחודשים הקרובים, והיא תכלול רכישות אג"ח של מדינות כמו ספרד ואיטליה, אם הן יבקשו זאת ויעמדו בתנאים שיקבע הבנק.

עוד ביבשת, מתגברות הספקולציות באשר לפרישה של ממשלת יוון מגוש האירו. פול דיי, אסטרטג ראשי בחברת מרקט סקיוריטיס, סבור כי "זו לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי". ג'רמי קוק, הכלכלן הראשי של חברת World First אמר בראיון ל-CNBC כי הסיכויים שיוון תפרוש מגוש האירו בטווח של ה-12-18 חודשים הקרובים עומדים על 70%.

בארה"ב התפרסמו התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, אשר עלו בשבוע האחרון. מספר דרישות האבטלה עלה ל-366 אלף, אלף דרישות מעל הצפי בוול סטריט. הדרישות של השבוע שעבר עודכנו כלפי מעלה ל-364 אלף. עוד התפרסמו התחלות הבנייה ביולי, אשר ירדו לאחר עלייה חדה ביוני. הנתון נפל ב-1.1% לשיעור שנתי של 746 אלף בתים, לעומת הצפי שעמד על עלייה קלה לשיעור של 765 אלף. ביוני עודכן הנתון כלפי מעלה לעלייה של 6.8% ל-754 אלף בתים, הנתון הגבוה מאז אוקטובר 2008. אישורי הבנייה עלו ב-6.8% לשיעור שנתי של 812 אלף בחודש יולי, הרמה הגבוהה מאז אוגוסט 2008.

מדד הייצור של הפדרל ריזרב בפילדלפיה שהתפרסם היום נותר גם באוגוסט שלילי, כשהצביע על קריאה שלילית של 7.1 נקודות לעומת 12.9 נקודות ביולי. מדובר בקריאה שלילית רביעית רצופה. הצפי היה לקריאה שלילית של 5 נקודות.

בחזרה לאירופה - מדד המכירות הקמעונאיות בבריטניה עלה ב-0.3% בחודש יולי (2.8% בהשוואה לאשתקד), מעל הציפיות בשוק - שם חזו מדד "שטוח" (ללא שינוי).

מניית הנפט הבריטית BG Group יורדת בעקבות הורדת המלצה. מניות הכרייה מושכות מעלה בהובלת BHP Billiton . מניית הביוטק Novozymes מזנקת לאחר שהחברה פרסמה דוחות רבעוניים שהיו טובים מתחזיות האנליסטים.

ר"מ סין העניק לבורסות אסיה רוח גבית

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בעליות שערים על רקע נעילה מעורבת בוול סטריט אמש, ולאחר שראש ממשלת סין וון ג'יבאו התבטא (שוב) כי ישנו מקום להתאמות במדיניות הכלכליות במדינה. זאת, בעוד גם הין נחלש והאג"ח הממשלתיות באסיה מאבדות מערכן, על רקע אומדן סנטימנט הקבלנים שפורסם בארה"ב אתמול, ומצביע על המשך ההתאוששות בשוק הנדל"ן האמריקני.

החדשות מסין, תחילה. ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו, ציין כי התמתנות האינפלציה המקומית פותחת פתח להקלות מוניטאריות נוספות ביבשת, ומנגד - הבהיר כי הוא צופה שיפור בנתוני הצמיחה בסין, מחודש יולי האחרון ואילך.

"התנאים מתאימים ויש לנו את היכולת המתאימה, ולכן תהיו בטוחים שנגיע למטרותינו הכלכליות והחברתיות השנה", אמר ג'יבאו במהלך סיור במחוז זג'יאנג - כך לפי דיווח סוכנות הידיעות הסינית, בבעלות ממשלתית, Xinhua. "הסיכוי לפעולות מוניטאריות נוספות - גדל".

בנוסף לנאומו של ג'יבאו, המשקיעים מתעודדים גם מנתוני מאקרו שפורסמו אתמול בארה"ב, וביניהם אומדן סנטימנט הקבלנים לחודש אוגוסט - שהגיע לרמתו הגבוהה ביותר מזה למעלה מחמש שנים. המדד הצביע על קריאה של 37 נקודות לעומת 35 נקודות ביולי - הקריאה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2007. גם הייצור התעשייתי לחודש יולי רשם עלייה.

"דבריו של וון (ג'יבאו) דוחפים אותנו, ומדובר בחדשות טובות במיוחד לשוק", אמר קיושי אישיגאני, אסטרטג השקעות ב-Mitsubishi UFJ. "ראש הממשלה לא נוהג להתבטא באופן ישיר באשר לכלכלה, וכנראה שהוא רוצה להבהיר כי הממשלה תפעל כדי לתמוך בכלכלה, באמצעות מדיניות מוניטארית".

יוון תפרוש מגוש האירו?

ובארה"ב, נעילה מעורבת אמש על רקע התגברות הציפיות למהלך מוניטארי של הפדרל ריזרב, אשר לפי השמועות צפוי לצאת בתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), אשר תתמקד ברכישות אג"ח מגובות-משכנתאות. בתוך כך, מגיב השוק בארה"ב באופן מעורב לנתונים המאקרו האחרונים שפורסמו: הנתונים טובים, אולם לפיכך - גם מקטינים את הסיכוי למהלך מוניטארי מצד ה'פד', בזמן הקרוב.

יאן האציוס, אנליסט ראשי בגולדמן זאקס, כתב במזכר ללקוחותיו כי הנתונים האחרונים מורידים את האפשרות להשקה של QE3 בספטמבר, על אף התבטאויות בכירי ה'פד' בעניין בתקופה האחרונה. "אנו מאמינים שהמשך החולשה הכרחי על מנת לעורר צעד מקל רציני. עד כה, החולשה לא מתבטאת בנתונים", כתב.

יצואניות הרכב ביפן ריכזו היום עניין. נציין את הונדה , טויוטה ומאזדה .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]