בורוסת אירופה ננעלו בירידות לאור ההכחשות של ה-ECB

"דר שפיגל" דיווח כי דרגי שוקל להגביל את מרווח תשואות האג"ח הממשלתיות באירופה, בהשוואה לאג"ח הגרמניות ■ בתגובה, תשואות אג"ח ספרד ואיטליה נפלו ■ בצהריים הגיעה הכחשה של הבנק האירופי - והשווקים התקררו

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות לאחר שהבנק המרכזי האירופי הכחיש את הדיווח ב"דר שפיגל" לפיו הבנק המרכזי מתכוון להציב תקרה לתשואות האג"ח הממשלתיות. עם זאת, הבורסות המשיכו לשהות בשיא של 13 חודשים לקראת סדרה פגישות של מנהיגי האיחוד האירופי השבוע, במאמצים להביא בין היתר להקלות בתוכנית החילוץ של יוון נוכח המיתון הקשה השורר במדינה.

מדדי המניות באירופה פתחו את השבוע לאחר 11 שבועות רצופים של עליות, הרצף הארוך ביותר מאז ינואר 2006. המדדים בשיא שלא נראה מאז יולי 2011 לאור הציפיות לצעדים דרמטיים של הבנק המרכזי האירופי בשבועות הקרובים, במטרה לפתור את משבר החוב.

"ההתנגשות השבוע בין יוון וגרמניה היא אינדיקציה טובה באשר לאופן הטיפול במשבר החוב לאחר תום פגרת הקיץ", אמר לסוכנות בלומברג ג'ונתן סודריה, סוחר ב-Capital Spreads שבלונדון.

השבועות הקרובים יהיו דרמטיים למדי באירופה, עם הכרעות בסוגיות הסיוע ליוון ורכישות האג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה ע"י הבנק המרכזי האירופי. 2 פסגות של מנהיגי אירופה צפויות בחודש הקרוב. ספרד אמורה לפרוע אג"ח ב-24 מיליארד אירו באוקטובר. (לסיפור המלא)

אתמול דווח ב"דר שפיגל" כי נגיד הבנק המרכזי האירופי שוקל, במסגרת הצעדים שהוא מתכנן להציג בשבועות הקרובים, לקבוע תקרה לתשואות האג"ח הממשלתיות באירופה, באמצעות קביעת מרווח מקסימלי מול תשואות האג"ח של גרמניה. צעד זה עשוי להוות מפנה דרמטי במשבר החוב, וזו הסיבה שהמשקיעים נוהרים היום לאג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה, והתשואות יורדות בחדות. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד צונחת ב-3.8% לרמה של 6.2%. רק בחודש שעבר נגעה התשואה בשיא של 7.6%.

עם זאת, יש לציין כי הבונדסבנק בגרמניה מסר היום כי הוא מתנגד לרכישות אג"ח נוספות ע"י הבנק המרכזי האירופי, וכי החלטות על צעדים מסוג אלה צריכות להתקבל ע"י הממשלות בלבד. הבנק הגרמני ממתין להחלטת בית המשפט בגרמניה בחודש הבא באשר לשאלה האם לשנות את החוקה כך שהבנק המרכזי האירופי יוכל לרכוש אג"ח ממשלתיות באופן עצמאי. החלטת ביהמ"ש עשויה לגרום לבנק המרכזי הגרמני לשנות את עמדתו.

אך בינתיים, הבנק המרכזי האירופי קירר את השווקים בצהריים כשיצא בהכחשה לדיווח של "דר שפיגל". לפי הודעת ה-ECB, הדיווח "מטעה" כיוון שהוא מתייחס ל"החלטות שטרם התקבלו ולהשקפות אישיות שלא נידונו במועצת ה-ECB". הבנק האירופי הדגיש כי "יהיה זה לא נכון לנחש מה יהיה אופן ההתערבות של הבנק המרכזי".

מבין המניות הבולטות היום באירופה, Lonmin איבדה גובה בעקבות דיווח כי ייתכן שתגייס מיליארד דולר בהנפקת זכויות בחודש הבא בעקבות העצירה בפעילות במכרה הפלטינום הגדול שלה בדרום אפריקה. דויטשה בנק חתך את ההמלצה למניה ל"מכירה" מ"החזק".

מניית הבנק האיטלקי Banca Monte dei Paschi di Siena, הבנק הוותיק בעולם, ריכזה עניין על רקע אפשרות שהממשלה תהפוך לבעל מניות בבנק, לראשונה מאז 1990, וזאת בשל מחיקות הענק שמבצע הבנק עקב ירידת ערך בשווי המוניטין.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים בצל החשש כי ממשלת סין תימנע מהשקת מהלכים מוניטאריים בזמן הקרוב.

לבנק המרכזי בסין אין כל כוונה להוריד את יחס הרזרבות של הבנקים המדינה בטווח הקצר, כך דווח היום בסוכנות Financial News, המנוהל בידי הבנק המרכזי במדינה. זאת, בניגוד לדבריו של ראש ממשלת סין וון ג'יבאו (שרמז באשר להקלות מוניטאריות בשבוע שעבר) ולמרות החשש כי ההאטה בסין עלולה להימשך לאורך השנה כולה והצמיחה עלולה לרדת לרמה של 7.4% (שנתי) ברבעון השלישי.

בזירת המאקרו, מחירי הבתים החדשים בסין עלו בכ-49 מתוך 70 הערים המדווחות על הנתונים במדינה, בחודש יולי - השיעור הגבוה ביותר של ערים אשר חוו עליות מחירים, מזה 14 חודשים. המחירים עלו לאחר הורדת הריבית המרכזית ולאחר שהממשל בסין השיק תמריצים לעידוד רכישות דירה ראשונה במדינה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]