רמטכ"ל ארה"ב: "לנו ולישראל יש פרשנות שונה על איראן"

מרטין דמפסי מגלה: מדבר עם עמיתו הישראלי גנץ על בסיס קבוע, פעם בשבועיים ■ "אתה יכול לקחת שתי מדינות, לתת להן אותו מידע מודיעיני ולקבל שתי מסקנות שונות" ■ "השעונים שלנו מתקתקים בקצב שונה"

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, אמר אמש (א'), כי יש חילוקי דעות בין ארה"ב לישראל לגבי דחיפות פעולה שתמנע מאירן הצטיידות בנשק גרעיני.

בשיחה עם כתבים בביקור באפגניסטאן אמר הגנרל, כי שתי המדינות מפרשות באופן שונה אותם דיווחים מודיעיניים על התכנית הגרעינית של איראן. לדבריו, ישראל, בניגוד לארה"ב, רואה באיום הגרעיני האיראני בעיה דחופה יותר מפני שאיראן גרעינית תאיים על עצם קיומה של ישראל.

"הם (הישראלים) חיים עם דאגה קיומית שאנו (האמריקנים) אינם חיים אתה", אמר דמפסי. "אתה יכול לקחת שתי מדינות, לתת להן אותם דיווחים מודיעיניים ולקבל מסקנות שונות. אני חושב שזה מה שקורה פה".

הגנרל גילה שהוא ועמיתו הישראלי, רא"ל בני גנץ, משוחחים באופן קבוע, פעם בשבועיים. "אנו מחליפים מידע מודיעיני ודנים בהשלכות אזוריות. ואנו מודים, איש באזני רעהו, שהשעונים שלנו מתקתקים בקצב שונה", אמר דמפסי.

אך הוא הדגיש, כי צבא ארה"ב אינו חש שום לחץ של ישראל לגבות אותה אם היא תחליט לנקוט פעולה צבאית נגד איראן. הוא חזר שוב על עמדתו של ממשל אובמה, שפעולה ישראלית חד-צדדית לא תצליח להשמיד את פרוייקט הגרעין של איראן אלא, לכל היותר, רק תעכב אותו. בתגובה על התהודה הרבה בישראל שקיבלו דברים דומים שהשמיע בשבוע שעבר, אמר דמפסי שדבריו אז, ועתה, לא כוונו לאזניים ישראליות.

דמפסי ביקר בישראל בינואר ונפגש עם שר הביטחון, אהוד ברק, הרמטכ"ל ונשיא המדינה, שמעון פרס. הוא הדגיש ביקורו את "המחויבות ההדדית" בין שתי המדינות .

"ייתכן שאני לא יודע כל דבר על היכולות של ישראל, אך נראה לי שיהיה הוגן לומר שהם לא יוכלו להשמיד את היכולות הגרעיניות של איראן אלא רק לעכב אותן", אמר אז הגנרל.

דמפסי גם דחה אפשרות שארה"ב תאסור על טיסות במרחב האווירי של סוריה, כי למנוע ממטוסי משטר אסד להפציץ אוכלוסיה אזרחית. הוא אמר, שצעד כזה יאלץ את ארה"ב להעביר משאבים צבאיים מזירת המפרץ הפרסי לאזור סוריה. "זה צעד שצריך לדון בו בזהירות", אמר הגנרל.