זעם בסין על כוונת יפן לרכוש אי עתיר נפט; קריאות לחרם

מזכ"ל ממשלת יפן: ביקשנו מממשלת סין להגן על אזרחי יפן החיים בסין

סכסוך על שליטה באי בים סין הוביל אתמול להתפרצות של מחאה בהונג קונג ובסין, בעקבות נחיתה של פעילים יפנים באי. בהפגנות, שהתקיימו ביותר מעשר ערים סיניות, נשמעו קריאות להחרמת מוצרים יפניים - כך דיווח היום (ב') יומון צעירי סין. יפן ביקשה מממשלת סין להגן על אזרחיה החיים בסין, לדברי מזכ"ל הממשלה אוסמו פוג'ימורה.

המחאה הסינית פרצה ימים ספורים לאחר שקבוצת פעילים, רובם תושבי הונג קונג, נעצרו וגורשו בגין ביקור באחד משרשרת האיים שהסינים מכנים "דיאויו" והיפנים "סנקקו". הריבונות באזור מקנה שליטה בשדות הגז הטבעי והנפט התת-ימיים, וב-2008 חתמו יפן וסין על הסכם פיתוח משותף שעדיין לא יושם.

הסכסוך מעכיר את היחסים בין שתי המדינות. ליפן יש סכסוך דומה עם דרום קוריאה, ולסין עם וייטנאם והפיליפינים על ים סין הדרומי, העתיר בנפט. באפריל אמר מושל טוקיו, שינטרו אישיהארה, שממשלתו מבקשת לרכוש את שרשרת האיים הלא-מיושבים מבעליה, אדם יפני פרטי. ביולי אמר ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, שממשלת יפן עשויה לרכוש את האיים, ובתגובה גינתה סין את דבריו.

רכישת האיים "תשים קץ לחוסר הבהירות לגבי מהות הטריטוריה היפנית", אמר קרלייל תאייר, פרופסור בדימוס באקדמיית ההגנה הצבאית האוסטרלית באוניברסיטת ניו סאות וויילס. "אחת הסוגיות החשובות ביותר שמולן ניצבת יפן בתחום מדיניות החוץ שלה היא עלייתה של סין והאסרטיביות הסינית הגוברת".

ב-23 באוגוסט ייפגשו פקידי הגנה יפנים ואמריקנים בוושינגטון לדון בחיזוק ההגנה הימית של האיים החיצוניים בשרשרת - כך דיווח אתמול היומון היפני "ניקיי". הצדדים ידונו בהתרחבות עוצמתה הימית של סין, לדברי העיתון. לפי דיווח של העיתון היפני "יומורי", יפן תחליף את שגרירה בסין בעקבות הביקורת שמתח על ההצעה לרכוש את האיים.