נעילה שלילית באירופה: מרקל והולנד שיגרו מסר חריף ליוון

מרקל והולנד הצהירו כי לא יפאשרו הקלות ליוון במקרה שלא תעמוד בהתחייבויותיה ■ פרוטוקולי ה'פד' בארה"ב סיפקו אמש רמז נוסף להשקת תוכנית רכישות אג"ח בארה"ב ■ נתוני ייצור חלשים בסין

האווריה האופטימית שהחלה בתחילת יום המסחר (ה') בבורסות אירופה, התחלפה בסנטימנט שלילי ובורסות אירופה ננעלו בירידות. המשקיעים ביבשת הגיבו תחילה לפרוטוקולי הפדרל ריזרב מאמש, שרמזו על תוכנית רכישות אג"ח ממשלתיות בארה"ב. אולם מאוחר יותר, אנגלה מרקל ופרנוסאה הולנד רמזו כי לא יעניקו ליוון הקלות נוספות. האכזבה מנתוני ייצור חלשים בסין (PMI) שירד באוגוסט לשפל של 9 חודשים - 47.8 נק' תרמו גם הם לסנטימנט השלילי.

כאמור, בוול סטריט פורסמו אמש פרוטוקולי הריבית של ה'פד' אשר העניקו למשקיעים רמז נוסף, בדבר האפשרות כי הבנק המרכזי בארה"ב ישיק בקרוב תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3). "חברים רבים החזיקו בדעה כי הרחבה מוניטרית נוספת תהיה מוצדקת בקרוב, אלא אם הנתונים שיגיעו יצביעו על התחזקות רצינית ובת-קיימא בקצב ההתאששות הכלכלית", לשון הפרוטוקולים שפורסמו אמש.

"הקלה כמותית ברמה מסוימת, מגיעה בקרוב", צופה מתיו שרווד, מנהל השקעות ב-Perpetual Investments. "מובילי המדיניות בארה"ב מתוסכלים מקצב הצמיחה האנמי, וגדלים הסיכויים שהפדרל ריזרב ישיק הקלה כמותית כבר בפגישת הבנק בספטמבר".

באירופה, ממשיכים המשקיעים לקוות גם להקלה כמותית מצד הבנק המרכזי האירופי (ECB), לאחר דיווחים של ה"דר שפיגל" ו"הטלגרף" כי הבנק המרכזי צפוי להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, לבצע רכישות אג"ח ממשלתיות במידה והרף יחצה.

בזירת המאקרו התפרסמו היום נתונים מעורבים שהשפיעו על כיוון המסחר. מצד אחד, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בגרמניה טיפס לרמה של 45.1 נקודות, לעומת צפי האנליסטים שעמד על 43 נקודות, אך מנגד מדד אמון הצרכנים צנח לרמה של (25) נקודות, לעומת (22) נקודות בחודש הקודם.

גם יוון תופסת כותרות ביבשת, בעודה מנסה לדחות מעט את קיצוצים ממשלתיים של כ-12 מיליארד אירו, לשנת 2016 (במקום 2014). לאחר שפגש אתמול בראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו ז'אן-קלוד יונקר, צפוי ראש הממשלה היווני אנטוניס סמארס לפגוש מחר בקנצלרית גרמניה מרקל, ובשבת בנשיא צרפת פרנסואה הולנד. (סיטי: מתי תצא יוון מגוש האירו?)

בתוך כך, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד נפגשו היום כדי לתאם עמדות מול הפגישה הצפויה של סמארס עמם. בתום הפגישה אמר שר החוץ הגרמני וולפגנג שוואבלה, כי "זמן נוסף הוא לא הפתרון לבעיות", בהתייחסו להצהרותיו של סמארסף לפיהן יוון לא זקוקה לכסף נוסף אלא לזמן נוסף, כדי שתוכל לבצע את הרפורמות המקיפות. לשמע הצהרות אלו שיצאו מטעמם של מרקל והולנד, המשקיעים התאכזבו וגררו את הבורוסות לירידות.

מבין המניות שבולטות באירופה נציין את אלה של המגזר הפיננסי: BNP פריבה מטפסת בצרפת, והבנק Banco Santander עולה בספרד. Credit Agricole מטפסת בצרפת, ודויטשה בנק עולה בגרמניה.

גם ענקית הכרייה BHP Billiton רושמת עליות בלונדון, כמו גם Rio Tinto .

עליות באסיה

באסיה הבורסות עולות כ-0.2% כאמור. כלכלני HSBC הגיבו לנתוני ה-PMI וטענו כי "סין חייבת לנקוט בצעדים מידיים" במדיניות המוניטרית שלה ולשקול בחיוב הקלה כמותית במדינה, שתעודד השקעות חדשות ופרויקטים חדשים בסין.

נגיד הבנק המרכזי של סין, זו ציאוצ'אן, אמר אתמול כי יש לבצע התאמות בתוואי הריבית המרכזית וכן ברזרבות הבנקים - וכי הדבר עשוי להתרחש בקרוב. זאת, בעוד לפי הערכות בסין, ההאטה במדינה עלולה להימשך לאורך השנה כולה, כאשר הצמיחה במדינה ייתכן ותרד לרמה של 7.4% (שנתי) ברבעון השלישי של השנה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]