בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת; הדאקס טיפס 0.3%

חשש כי ספרד תזדקק לחילוץ כספי מלא ■ ראש ממשלת יוון סמארס נפגש עם קנצלרית גרמניה מרקל ■ הצמיחה בבריטניה התכווצה ב-0.5% ברבעון השני

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ו') במגמה מעורבת לאחר מסחר שלילי כמעט כל היום בצל החשש מבקשתה של ספרד סיוע חיצוני מלא (לפי דיווח הסוכנויות הזרות, אמש), ובעוד קנצלרית גרמניה מרקל נפגשה עם ראש ממשלת יוון סמארס - שביקש הארכה לתוכנית הקיצוצים הממשלתית.

אירופה תחילה. שם, כאמור, דיווח של CNBC מאתמול בערב גורס כי ספרד מנהלת מו"מ עם מובילי המדיניות הפיננסים בגוש האירו, בנוגע לתנאים שיהיה עליה למלא כדי לקבל חבילת חילוץ מלאה. לפי הדיווחי, החילוץ ימתקד בשני שלבים - בשלב הראשון, קרן החילוץ האירופאית (EFSF) תרכוש אג"ח ספרדיות בהנפקות הראשוניות, ובשלב השני הבנק המרכזי האירופי ירכוש אג"ח של ספרד גם בשוק המשני.

אולם לא רק ספרד מרכזת עניין. ראש ממשלת יוון אנטוניס סמארס, פוגש היום בקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במטרה לנסות ולשכנע להאריך את יעדי הקיצוצים של הממשלה היוונית (על סך 12 מיליארד אירו). לפי ההערכות, סמארס - שצפוי לפגוש מחר גם בנשיא צרפת פרנסואה הולנד - עשוי להתאכזב מתוצאות הפגישות, בעוד מרקל תסרב לבקשתו.

הבנק המרכזי האירופי (ECB), בראשותו של היו"ר מריו דרגי, צפוי להמתין עם ההחלטה על רכישת אג"ח ממשלתיות של כלכלות היבשת לפחות עד חודש ספטמבר - אז צפויה ממשלת גרמניה לפסוק בדבר הקמתה של קרן הייצוב הקבועה לאירופה (ESM). כך מסרו היום ל"בלומברג" שני גורמים בכירים בבנק המרכזי האירופי. ב-12 בספטמבר צפויה ממשלת גרמניה לפסוק בדבר חלקה של הממשלה הגרמנית בקרן הייצוב הקבועה של אירופה (ESM), אשר היקפה צפוי לעמוד על כ-500 מיליארד אירו. בשל כך, יו"ר ה-ECB דרגי ככל הנראה לא יכריז על רכישות אג"ח ממשלתיות, כפי שמקווים משקיעים ואנליסטים רבים, במסיבת העיתונאים שייכנס ב-6 בספטמבר.

גם ארה"ב מרכזת עניין, כשהציפייה להקלה כמותית (QE3) במדינה מתגברת, לאחר פרסום פרוטוקולי הריבית של ה'פד' במהלך השבוע, מהם עולה כי יותר חברים בדירקטוריון הבנק המרכזי תומכים ברכישות אג"ח.

זאת, בעוד "מלך האג"ח" ביל גרוס, ציין אתמול בריאיון ל-CNBC כי לאור נתוני המאקרו ומצב הצמיחה והתעסוקה בארה"ב, תוכנית רכישות שלישית הינה "עסק סגור", וכי הבנק המרכזי בארה"ב עשוי להשיקה כבר בספטמבר.

ובחזרה לאירופה, שם פורסם היום נתון צמיחה מעודד (יחסית) בבריטניה, שם התכווצה הצמיחה ברבעון השני של 2012 בכ-0.5% "בלבד" - לעומת הציפיות בשוק כי הכלכלה הבריטית תתכווץ בכ-0.7% ברבעון.

ירידות שערים באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים על רקע נעילה שלילית בוול סטריט אמש, ובצל החשש המתגבר מהחרפת משבר החוב באירופה ובציפייה להתפתחויות ביבשת.

"אנו נוסגים מעט. אתמול היה לנו ראלי, בעוד היום יש נסיגה", אומר אנדרו סוליוואן, מנהל השקעות ב-Piper Jaffray. "אחרי פרסום פרוטוקולי ה'פד' הייתה תקווה גדולה להקלה כמותית שלישית, אבל אני לא חושב שארה"ב או אירופה ינפיקו חדשות בנושא עד ספטמבר. המחזורים נמוכים, כולם בהמתנה".

חברות האנרגיה בטוקיו ריכזו עניין. נציין את JX Holdings וכן את Inpex Corp.

גם מניות הכרייה עמדו במוקד, וביניהן Aluminum Corp. of China וכן Jiangxi Copper.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]