בשבוע שעבר ניצלנו במה זו כדי לקרוא לאנשי השירות הציבורי, ובמיוחד לחברי הכנסת, לתת דוגמה אישית בנוגע לבחירה בתחבורה חסכונית בדלק וידידותית לסביבה. באותה הזדמנות מתחנו ביקורת, על כך שבתמהיל כלי הרכב המוצעים לחברי הכנסת נכללות רק מכוניות גדולות ו"ייצוגיות".
הנושא קיבל השבוע משנה תוקף, כשנחשף כי בחודשים הקרובים יצטרכו מקבלי ההחלטות שלנו להצביע בעד כמה גזירות לא קלות הנוגעות למחיר הדלק ולצריכתו, ובכללן הטלת מס על מרכיב "הדלק החופשי" של מקבלי רכב צמוד. חברי הכנסת יצטרכו להצביע בעד הגזירות הללו בוועדות הכנסת השונות או במליאה, במסגרת האישור הפרטני של סעיפי חוק ההסדרים ותקציב 2013.
גם רכבים קטנים
בעקבות הכתבה הגיב דובר הכנסת כדלהלן: "בניגוד לטענה המרכזית שהובאה בטור, בהחלט ניתן דגש מיוחד על האפשרות של חברי הכנסת לבחור גם רכבים חסכוניים וקטנים - הן בנפח המנוע והן רכב היברידי. רשימת הרכבים המלאה ארוכה ומגוונת, ומתוך מחשבה מקדימה נבנה ונוסח המכרז כך שיכלול מבחר הכולל מכוניות חסכוניות בלא מעט דגמים.
"ראוי להוסיף, כי גם כלי הרכב שבקטגוריה הראשונה, רכבי מנהלים (כמו מאזדה 6, סובארו B4, פורד מונדאו ואחרים), הם כלי רכב הרחוקים מלהיות מנקרי עיניים או כאלה ש'אינם מהווים דוגמה אישית'. חברי כנסת רבים בוחרים בהם פשוט כדי שיוכלו לבצע את עבודתם, הכוללת נסיעות רבות במיוחד ברחבי הארץ".
ואכן, עיון ברשימה המלאה של דגמי הרכב המוצעים לכנסת על-ידי חברת הליסינג שזכתה באחרונה במכרז, מגלה כי נכללים בה גם כלי רכב בסיסיים מקבוצה 3 (משפחתיות), מקבוצה 2 (אופל קורסה, ניסן מיקרה וכו') ואפילו מקבוצה 1 הסופר-חסכונית, שאותה מייצגת יונדאי i10. יצוין, שמכרז הכנסת אינו מכיל רק כלי רכב שמיועדים לשימוש חברי הכנסת, אלא גם דגמים המיועדים לשמש כרכבי ליסינג צמודים לעשרות עובדי מנהלה של משכן הכנסת בדרגים השונים - כולל פקידים, אנשי משמר הכנסת וכו' - שזכאים, מטבע הדברים, לכלי רכב קטנים יותר.
האתגר האישי
אם הבנו נכון את התגובה, כל חבר כנסת בעל מצפון ותודעה חברתית-סביבתית מפותחת, יכול לבחור לעצמו מתוך רשימה זו רכב קטן וחסכוני שישמש אותו בנסיעותיו, ולהשאיר מאחור את מכוניות המנהלים הגדולות, הייצוגיות והצמאות עם מנועי 2 הליטר.
זוהי בהחלט מדיניות מבורכת, התואמת את המדיניות של כמה חברות במגזר הפרטי, שמקצות לעובדיהן הבכירים כלי רכב גדולים אך מאפשרות לחסכנים לבחור בכלי רכב קטנים יותר. אותן חברות יודעות היטב, שגם משפחתיות רגילות, כמו יונדאי i30, פורד פוקוס סקודה אוקטביה ועוד - שנכללות ברשימת הליסינג המורחבת של הכנסת - מסוגלות כיום לעבור בלי שום בעיות 40 אלף ק"מ בשנה לאורכה ולרוחבה של הארץ, מבלי לפגום ביעילות העובד.
לפיכך, אנו נענים לאתגר ונשמח להעניק כאן במה לכל חבר כנסת ונבחר ציבור שיחליט כי צו השעה הוא להמיר את הרכב הייצוגי הגדול שלו הוא זכאי ברכב קטן וחסכוני.
מה הסיכוי שזה יקרה? ובכן, גם במכרז הליסינג הקודם של הכנסת נכללו לא מעט אופציות "עממיות", שנועדו במקור לדרגים המנהלתיים אבל היו פתוחים - תיאורטית - לבחירת הח"כים. בפועל, שיעור הבחירה בכלי הרכב מהקטגוריות הגבוהות היה בערך 95%. מי יודע, אולי השנה היחס יהיה שונה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.