אחרי קריסה של מעל 50%: הגיע הזמן לתת לייק לפייסבוק?

פייסבוק אכזבה את רובם המוחלט של המשקיעים בה מאז הנפקתה במאי ■ מה יעלה בגורלה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, והאם הרמה הנוכחית במניה מהווה נקודת כניסה טובה?

שנת 2012 הייתה אמורה להיות השנה הגדולה של פייסבוק . לאחר שנים שבהן נפוצו שמועות על הנפקתה הקרבה ובאה של הרשת החברתית הנפוצה בעולם, בתחילת פברואר הוגשו המסמכים לרשות ני"ע האמריקנית, ושלושה חודשים לאחר מכן נרשמה ההנפקה שכולם חיכו לה; ואיזו אכזבה ציפתה לאלו שרכשו במהלכה, או כמעט בכל נקודה אחריה.

המניה, שתומחרה בהנפקה סביב רמות של 38 דולר, נמצאת כיום בשפל של 18 דולר בלבד - קריסה של יותר מ-50% בתוך חודשים. לא פחות חשוב מההידרדרות שחלה במחיר המניה, פייסבוק איבדה השנה הרבה קרדיט על רקע הפלופ שליווה את הנפקתה.

עד כאן היסטוריה. כעת השאלה המעניינת היא לגבי עתידה של פייסבוק, וכמובן על כדאיות ההשקעה בה. התשובה טמונה בעיקר בהתפתחויות העסקיות בחברה בשנים הקרובות, למרות שרבים מפנים את האצבע למצב המניה, למכפיל הדו-ספרתי הגבוה, ולעניינים טכניים כמו המכירות הצפויות מצד העובדים והמשקיעים המוקדמים.

דוחות לא מלהיבים ושתי נקודות אור

במבט מהיר, המספרים שפייסבוק מספקת בדוחות הכספיים אכן אינם מלהיבים. ההכנסות צמחו בשיעור נמוך יחסית ברבעונים האחרונים, והחברה אף רשמה הפסד ברבעון השני של השנה. לאור זאת תחזיות הצמיחה והרווח העתידיים קוצצו בקרוב למחצית - דומה לשיעור הצניחה במחיר המניה כאמור. עם המספרים הנוכחיים של פייסבוק קשה להצדיק אפילו מכפיל רווח של 40, שאמנם רחוק מהיחס בין שווי השוק בהנפקה לרווחים (מעל 100), אך עדיין גבוה מאוד בעיני מרבית המשקיעים.

מעבר לנתונים הפיננסיים השוטפים, עננה כבדה מרחפת באחרונה מעל מניית פייסבוק, לאור כמות המכירות האדירה מצד הדירקטור פיטר ת'יל וקרן ההון-סיכון אקסל פרטנרס, שהשקיעו בה בשנותיה הראשונות; וכן על רקע הסרת החסימה על המניות שמוחזקות בידי העובדים, אשר צפויה להתבצע בחודשים אוקטובר ונובמבר. מדובר בהיצע מניות בהיקף כספי שנאמד בין 1-1.6 מיליארד דולר.

אם כבר הזכרנו את ההיבטים הטכניים סביב המניה, נציין גם שתי נקודות אור בהקשר זה. הראשונה נוגעת להגדלת הכמות הצפה של מניות פייסבוק, הודות לשחרורן של המניות החסומות אל תוך הבורסה. אחת הביקורות בראשית דרכה של פייסבוק כחברה ציבורית, היו שהיא הנפיקה מעט מניות ביחס לשוויה - בערך 1 ל-10. לכן, מכירת המניות בידי המשקיעים המוקדמים, ובקרוב על ידי העובדים, מגדילה את סחירות המניה. פועל יוצא של הגדלת הכמות הצפה, הוא שפייסבוק תקבל משקל גבוה יותר במדדי המניות שבהם תיכלל.

נקודה זו מתקשרת לנקודת האור השנייה, והיא כניסתה הצפויה של פייסבוק למדד נאסד"ק 100 היוקרתי, אשר צפויה להתרחש בעדכון הקרוב של המדד בדצמבר השנה. המשמעות, קרנות אינדקס רבות, ובראשן QQQQ, ירכשו מניות פייסבוק, אשר צפויה להוות כ-0.4% מהמדד.

האתגרים של צוקרברג

הסיפור האמיתי שיקבע את גורלה את פייסבוק הוא, כאמור, ההתפתחויות העסקיות שיוביל מארק צוקרברג. נכון להיום, האתגר המרכזי של פייסבוק הוא לנצל את בסיס המשתמשים האדיר שלה על מנת להגדיל את ההכנסה הממוצעת למשתמש (קצב ARPU שנתי של 5.12 דולר) באופן אגרסיבי.

אם עד כה פייסבוק התמקדה בעיקר בהשגת מספר משתמשים וטראפיק מקסימליים, עתה הגיעה השעה לבצע מוניטיזציה, קרי להמיר את התנועה ברשת החברתית לכסף. לפי ההערכות הרווחות, פייסבוק תרשום השנה הכנסות של קרוב ל-5 מיליארד דולר. מטרתה ב-3 השנים הקרובות תהיה להשיג צמיחה של 25% בהכנסות לכל הפחות, במקביל להגדלת תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שעומד כעת על קצב שנתי של כ-1.5 מיליארד דולר.

מנגד, פייסבוק עומדת בפני שני אתגרים עסקיים, שיעצבו את עתידה. ראשית, התחלופה המתרחשת בהון האנושי, שמרכיב את החברה. בשנה האחרונה חלה עלייה חדה במספר העובדים שעזבו את פייסבוק, רובם עובדים ותיקים בעלי ידע וניסיון. בחודשים הקרובים יימשך גל העזיבות, עם מימוש המניות החסומות שמוחזקות בידי עובדים נוספים. בחברה שמאופיינת בכמות עובדים מועטה יחסית (כ-4,000), מדובר באתגר לא פשוט.

אתגר נוסף של צוקרברג, הוא שינוי בממשל התאגידי. באחרונה זכתה החברה לציון "בלתי מספיק" (F) על התנהלותה התאגידית הקלוקלת, בשל מספר סיבות, ובראשן כוח ההצבעה האדיר של צוקרברג בדירקטוריון (61%). מכיוון שאי אפשר לקבל ציון גרוע מזה, אולי תמרור האזהרה הזה יביא לשינוי בהתנהלות החברה.

נסיים בנקודת אור עסקית חשובה לפייסבוק: בשנים האחרונות תחום הרשתות החברתיות יצר עניין רב בקרב משתמשים ומשקיעים. תשומת הלב הרבה משכה כסף חם, והחברות בתחום קיבלו הערכות שווי של חברות חלום.

במלים אחרות, הייתה בועה במניות בענף - בועה שהתפוצצה בחודשים האחרונים, כאשר פייסבוק הייתה הסמן הימני לכך. כעת, כשהמשקיעים התפכחו מהאשליות, הכסף לא ירדוף יותר אחר רשתות חברתיות חדשות, וחברות בעלות מודל עסקי ברור כמו פייסבוק ולינקדאין, יוכלו למקד יותר מאמצים בייצור רווחים, ופחות בבלימת מתחרים פוטנציאליים שינגסו בנתח השוק הענק שלהן.

**** הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בפסגות קרנות נאמנות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות