דרגי הקפיץ את אירופה: מדריד זינקה 4.9%, מילאנו 4.3%

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את החלטת הריבית המרכזית לחודש ספטמבר ■ דרגי: נרכוש אג"ח ממשלתיות בשוק המשני; היכונו לפעולת קרנות החילוץ

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים חדות, על רקע דבריו של מריו דרגי לאחר החלטת הריבית, בהם אמר כי ה-ECB יפעל לרכישת אג"ח ממשלתיות אירופאיות לטווחים של 1-3 שנים, ללא הגבלת זמן - עד שיושגו היעדים.

המשקיעים באירופה מגיבים לדבריו של יו"ר ה-ECB מריו דרגי. במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית, אליה הצטרף (באופן חריג) ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו ז'אן-קלוד יונקר, אמר דרגי כי "האינפלציה צפויה להישאר מעל 2% במהלך 2012 ולרדת מתחת לרמה זו במהלך 2013. הצמיחה בגוש האירו צפויה להישאר חלשה. על רקע המצב החלטנו לנקוט בצעדים ישירים בשוקי האג"ח באירופה ולדאוג שהצעדים ישפיעו על המצב בכלכלה האירופאית".

דרגי המשיך: "אנו בהחלט עצמאיים בקביעת המדיניות המוניטארית. האירו לא ניתן לפירוק. החששות לפירוק גוש האירו אינם מבוססים". בניגוד לפעם הקודמת, הפעם קרא דרגי לממשלות אירופה להתכונן להפעיל את קרנות החילוץ ESM ו-EFSF.

לפני כן הותיר הבנק המרכזי האירופי את הריבית של חודש ספטמבר על כנה ברמה של 0.75% - הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת האירו. חלק מהמשקיעים ציפו שהבנק יוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 0.5%.

עקב דבריו של דראגי התשואות על אגרות החוב של ספרד ואיטליה רושמות ירידה. התשואה על אגרות החוב של ספרד ל-10 שנים עומדת כעת על 6.24% בעוד זו של איטליה עומדת כעת על 5.32%.

ספרד עמדה ביעד הגיוס העליון בהנפקת אגרות חוב למועדים קצרים כשהצליחה לגייס 3.5 מיליארד אירו, וזאת שעות ספורות לפני פרסום החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי. הביקושים בהנפקה הנוכחית, שכללה אג"ח לשנים 2014-2016, היו נמוכים לעומת הנפקות קודמות, אך הריבית הממוצעת ששולמה גם היא הייתה נמוכה משמעותית מהנפקות קודמות.

ההצלחה בהנפקה באה על רקע פגישה שצפויה בין ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי לבין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בבירה הספרדית מדריד.

גוש האירו במיתון

בנוסף להחלטת הריבית של הבנק המרכזי, נתוני מאקרו משמעותיים באירופה יעמדו במרכז העניינים היום עם פרסום נתוני התמ"ג של גוש האירו לרבעון השני של השנה. גוש האירו רשם צמיחה שלילית של 0.2% ברבעון השני של השנה, כך מדווחת לשכת הסטטיסטיקה הרשמית של גוש האירו ה"יורוסטאט". הנתון הינו בהתאם להערכות של האנליסטים ולאומדן הראשוני של השלכה. מדובר ברבעון השני ברציפות שבו הגוש רושם צמיחה שלילית של 0.2%.

מוקדם יותר היום התפרסמו נתוני האבטלה בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו. שיעור האבטלה במדינה רשם עלייה קלה לרמה של 10.2% ברבעון השני של השנה לעומת 10% ברבעון הראשון. על פי נתוני ארגון העבודה הבינלאומי שיעור האבטלה במדינה ברבעון השני עמד על 9.7% כשהצפי היה לעלייה לשיעור של 9.8% משיעור של 9.6%.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת, בעוד המשקיעים ממתינים למהלכים מוניטאריים מצד בנקים מרכזיים בעולם והחוזים בוול סטריט מאותתים על עליות.

"ההכרזה היום תהיה כנראה דומה לציפיות שכבר תומחרו בשוק", אמר סטפן רוך, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת ייל ולשעבר בכיר במורגן סטנלי אסיה. "השאלה שצריך לשאול את עצמנו היא: האם תהיה הפתעה? הסיכויים לכך הם יחסית נמוכים".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]