בשיא עונת התיירות: ועד עובדי רשות שדות התעופה פתחו בשביתה "פראית" ופתאומית שגרמה אתמול (ג') לשיבושים בטיסות ובפעילות נמל התעופה בן גוריון למשך שעות אחדות. מאוחר יותר, חידשו העובדים את הפעילות השוטפת כדי להפחית בעומס שנוצר בנתב"ג. הם התכוונו לייצר "שביתה מתחלפת" - ישבתו לחצי שעה-שעה, לאחר מכן ישחררו את הפקק לזמן מה, ואז שוב ישבתו לחצי-שעה-שעה - וחוזר חלילה עד שמשרד האוצר ייענה לדרישותיהם.
רשות שדות התעופה מדווחת כי עיצומי העובדים בנמל התעופה בן גוריון מאתמול הופסקו וזה חזר לפעילות סדירה ומלאה. הפסקת העיצומים התאפשרה לאחר אישור האוצר לנוסח הסופי של עדכון הסכמי העבודה בין ההנהלה לעובדים, שעיקריו גובשו לפני כשבועיים. כאמור בהסכם העבודה התעוררו פערים בשכרם של קבוצת עובדים ותיקים ברמות שכר נמוכות. על בסיס ההסכמה לתיקון הפערים, הוארך הסכם העבודה הקיבוצי בשנה מסוף חודש מארס 2014 לשנת 2015.
העיכובים בהמראות המטוסים וההאטה בפריקת המזוודות בטיסות הנכנסות - נמשכו כאמור מספר שעות. הנהלת נתב"ג בשיתוף עם חברות תעופה ניסו לעשות כמיטב יכולתן על מנת להקל על העומסים שנוצרו, לנוכח העיכובים בהמראות מטוסים ובפריקת המזוודות בטיסות הנכנסות.
השביתה פרצה בגלל שבקשות חוזרות ונשנות של העובדים למצוא פתרון לטיפול בהסדרת כספי הפנסיה שלהם וכן לתיקון עיוותי השכר בין עובדים במשרות זהות - לא נענו על ידי משרד האוצר.
מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר כי "רש"ת נמצאת במשא ומתן אינטנסיבי עם האוצר במטרה לפתור את המשבר באופן מיידי. בנתב"ג נפתח חדר מצב כדי לעקוב אחר ההתרחשויות".
נזכיר כי לפני כשבועיים הושגו עקרונות לפתרון של פערי שכר שהתגלו אצל עובדים ותיקים ברמות שכר נמוכות. "מדובר בהבנות שהוסכמו אך יחד עם זאת לא הבשילו להסכם משפטי כמתחייב ולכן הועד פתח בשביתה", נמסר מרש"ת.
ממשרד האוצר נמסר מוקדם יותר כי "דווקא באחת התקופות הלחוצות בנמל התעופה, בוחרים העובדים והנהלת רשות שדות התעופה לפתוח בעיצומים על גבם של אזרחי ישראל. השבתת השדה בלי עילה ממשית היא חסרת אחריות לחלוטין ונועדה להמשיך במסע לחץ בלתי לגיטימי. הנהלת הרשות לא נוקטת בפעולות חוקיות כדי למנוע מהעובדים מלהשבית את השדה פעם אחר פעם. האחריות המלאה לנזקי השביתה ולהשלכותיה מוטלת הן על ההנהלה הן על העובדים".
הנהלת רש"ת הגיבה על דברי משרד האוצר, לפיהם "האחריות המלאה לנזקי השביתה מוטלת על ההנהלה ועל העובדים": "לא נגיב על ספינים מכובסים ושגרתיים של משרד האוצר ושאינם משקפים את המציאות".
שביתה זו מצטרפת לשביתת העובדים מלפני כשבועיים שפרצה מאותן סיבות וגם בגלל שהנהלת רש"ת החליטה לפטר 100 עובדים ארעיים, החל מסבלים וכלה בדיילי קרקע שיפוטרו, כך טענו העובדים, במנות: 30 עובדים יפוטרו באופן מיידי, 30 נוספים יפוטרו בעוד כשבוע והיתר בשבוע שלאחר מכן.
עוד טענו כי הפיטורים נעשו "מהיום להיום ובטיימינג הגרוע ביותר של שיא עונה" וגרמו מאליהם לשיבושים. "לא צריך ליזום עיצומים. המחסור בכוח-אדם יגרום מעצמו לשיבושים בהתנהלות התקינה של הנמל", אמרו.
כבר ביולי השנה איימו עובדי רש"ת כי אם תצומצם מצבת כוח-האדם ואף לא תתוגבר, העובדים לא יוכלו לעמוד בעומס העבודה, והפעילות התקינה בשדה התעופה תשובש. העובדים איימו בצעדי מחאה גם אם לא יימצא פתרון לטיפול בהסדרת כספי הפנסיה שלהם. מדובר בכספי פנסיה בסך 2.6 מיליארד שקל של העובדים וגמלאי רש"ת, שהוועד דרש להעביר לחשבון נאמנות. בוועד טענו היום כי גם הסוגיה הזו לא טופלה.
ועד העובדים יודע מתי לשים יד על השאלטר וללחוץ כדי להשיג את שלו: על פי הערכות רשות שדות התעופה, מיום חמישי הקרוב, 13 בספטמבר ועד 11 באוקטובר, צפויים לעבור בנתב"ג כ-1.21 מיליון נוסעים יוצאים ונכנסים, בכ-7,700 המראות ונחיתות. ימי השיא צפויים להיות ב-13 בספטמבר עם 65,790 נוסעים בשני הכיוונים ב-411 המראות ונחיתות, ב-19 בספטמבר עם 56,892 נוסעים ב-340 המראות ונחיתות, ב-20 בספטמבר עם 64,310 נוסעים ב-399 טיסות, ב-27 בספטמבר עם 59,864 נוסעים ב-380 טיסות וב-4 באוקטובר עם 57,349 נוסעים ב-364 טיסות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.