מהנדס עיריית תל אביב עודד גבולי: אין מחסור בדירות בעיר

את הדברים אמר גבולי במהלך יום עיון בנושא תמ"א 38 שנערך בכפר המכבייה ברמת גן ■ בנוסף הוא טען שיש 120 אלף דירות שעדיין לא נבנו בעיר

"אני מכריז שכשישנה החלטת ממשלה, אין רלוונטיות למה חושבת עיריית ת"א על תמ"א 38, כמו שאין רלוונטיות מה היא חושבת על שדה דב. ברגע שיש החלטת ממשלה, אנחנו כפופים אליה, אבל יש לנו כמובן הערות ברמה המקצועית", כך אמר היום מהנדס עיריית תל אביב, עודד גבולי, ביום עיון בנושא תמ"א 38, שעורכת התאחדות הקבלנים בכפר המכבייה.

גבולי אמר את הדברים על רקע הטענות החוזרות בשנים האחרונות, לפיהן מנסה עיריית ת"א לטרפד את יישום תמ"א 38. "ברמה הפרדוקסלית", הוא הוסיף, "התמ"א הזו עברה את כל השינויים שעברה בגלל כל ההערות המקצועיות של עיריית ת"א ולא של כל עירייה אחרת".

הוא הוסיף: "למעשה הביקורת של קודמי בתפקיד, חזי ברקוביץ' ושלי, היתה יותר על ההתמודדות המקצועית ועל הצורה שבה רצו ליישם את התמ"א בפתרון הבעיות של כל הרשויות בתוכנית אחת. זה הרי לא עובד, בגלל מחירי קרקע, שצ"פים, שטחים למבני ציבור ועוד. המדינה נמצאת באיומים מסויימים, לביטחון המדינה או בעיות טבע כמו רעידות אדמה ושריפות, והיא צריכה למצוא את שבילה זהב הנכון לענות על הסיטואציות שיכולות לקרות.

"צריכים ליישם החלטות ממשלה ואנחנו עושים זאת. רק צריך להבין שלכל דבר יש מחיר, וגם בפינוי בינוי יש מחיר. במאמר מוסגר, מאחר שביקשנו מהמדינה להשתתף בתקציבים כדי לחזק מבני ציבור, כתבה לנו המדינה שאנחנו לא הראשונים בתור. סכנת הצונאמי היא גדולה יותר מסכנת רעידת אדמה, אז צריך לחשוב על הדברים האלה.

"נוצרים מצבים אבסורדיים שצריך לתת עליהם תשובות. אם מוסיפים קומות בעיר הלבנה או ברובעים 3 ו-4 ובתחום מרכז לב העיר, אנחנו מוצאים עצמנו סותרים את הסכמות העירייה מול אונסק"ו לגבי השימור, ואת זה היזמים מסרבים להבין. השאלה מה יותר חשוב הסכמות עם אונסק"ו או מיגון מפני רעידות אדמה? זהו חלק מהקונפליקט וכנראה בגללו עולה הרושם שעיריית ת"א מנסה לטרפד את התמ"א, אך זה לא נכון. הקמנו צוות בתקציבים גבוהים והוא מטפל בקרוב ל-500 פניות של בניינים ברחבי העיר תל אביב".

גבולי ציין שעל שולחנות העירייה נמצאים כרגע 400 מבנים לתמ"א 38, חלקם קיבלו היתר. עוד הוא ציין: "בתל אביב אין בעיה סטטוטורית לבנות היצע של דירות. יש היום היצע של 120 אלף דירות בת"א שלא בנו אותן, מתוכן 70 עד 80 אלף שנמצאות במצב שניתן להוציא להן היתר, אבל הן תקועות לא בגלל דברים שקשורים בעירייה אלא בגלל סיבות הקשורות להסכמי קרקע, ירושות ופרצלציות. אין בעיה של דירות בת"א. יש את הבעיה הרגילה לעשות זאת נכון.

"צריך לראות כמה מתנגדים יש על תוכניות תמ"א 38 מדובר בעשרות מתנגדים לכל תוכנית, בטענות על חניות, התקרובת המבנים אליהם חסימת האוויר. אי אפשר להתעלם עם כל הכבוד מאלה שחיים ויש לעשות זאת בצורה הכי מושכלת".

מהנדס עיריית רמת גן, חיים כהן, אמר ביום העיון: "עיריית ר"ג החליטה שערך הצלת החיים גובר על כל ערך אחר. גם כשאין מקומות חנייה, עדיין צריך לתחזק את הבניין ובלבד שחיי אנשים יינצלו. בארץ ישראל בממוצע כל 80 שנה יש רעידת אדמה בעוצמה 7-8 בסולם ריכטר. בר"ג יש 5,000 בניינים שנבנו לפני 1980. בבניינים אלה יש בסביבות 30 אלף דירות. בהן גרים 100 אלף איש. תושבים אלה נמצאים באיום גדול של רעידת אדמה, שבדרגה 7 בסולם ריכטר ומעלה תגרום נזקים עצומים - בת"א וברמת גן. לא בשבר הסורי אפריקני, שם יש מעט מאוד דירות. גם מוקד הרעידה יהיה שם, הדירות נמצאות כאן. פה הצפיפות ופה ייפגעו.

"אני שמח שוועדת הערר המחוזית מחוז ת"א חושבת כמונו, שערך הצלת החיים הוא הקודם לכל, ו-80% מהעררים נגד תוכניות תמ"א 38 נדחים. התמ"א עונה גם על בעיות אחרות, כמו היצע הדירות. קראתם בעיתון כמה וד"לים קודמו במחוז ת"א חוץ מתוכנית גליל ים לא אושר כלום. הפתרון נמצא בתמ"א 38 ובפינוי בינוי".

כהן הוסיף: "על כל סעיף בתמ"א הזו, שני עורכי דין לא יכולים לראות אותו הדבר. אנחנו הולכים על הצד שבו לאזרח ולקבלן יהיה נוח יותר לממש את התמ"א. אם ייפסק אחרת בהמשך, עד אז אלוהים גדול. אנחנו הולכים כל הזמן על הקצה לטובת העניין, לטובת הקבלן, לטובת האזרח, כדי שיוכל לממש כמה שיותר בתמ"א".

כהן ביקר את טענות המתנגדים לתוכניות תמ"א 38, ואמר: "המתנגדים באים אלינו בכל מיני טענות. עיקר ההתנגדות היא מה יהיה עם החנייה, איפה כולם ייסעו, הפקקים שיווצרו, ולמה אנחנו מוסיפים עוד ועוד דירות. אבל אני רואה את המכונית כאוייב האנושות. מי שבוחר לנוע מפה לפה במכונית, מגיע לו. לכל מקום שאני יכול ללכת ברגל אני הולך ברגל ולכל מקום שאפשר לנסוע אליו באופניים אני נוסע באופניים. לעבודה אני נוסע במכונית ומסיע עוד אנשים וזו גם דרך לחסוך. אני נוסע גם באוטובוסים וזה תענוג, יש לי אפליקציה בנייד שאומרת לי על איזה קו לעלות לכל מקום. אז לי לא אכפת כל כך מחנייה.

"הכי חשוב לחזק את המבנים כי אני באמת חרד למצב שתהיה רעידת אדמה, זו עובדה סטטיסטית. אנחנו נמצאים תחת איום של רעידת אמדה שהנפגעים ממנה יהיו הרבה יותר מ-400 עד 500 איש".

כהן אמר כי העירייה מעדיפה להגדיל היצע בפינוי בינוי ובתמ"א 38, משום ששם מדובר בשכונות עם תשתיות, שבהן הדיירים יכולים להגיע לעבודה ולבית הספר ברגל. הוא הוסיף: "בתמ"א 38 אנחנו מצילים חיים וגם מגדילים את היצע הדירות. אנחנו נותנים את התשובה לביקוש באזור שכבר בנוי עם תשתיות ולא ממהרים להפשיר קרקעות חקלאיות. ר"גן קיבלה את שטחי כפר אזר לתחומה ב-2008, עם תוכנית להפקדה להפשרת כל השטחים האלה. דבר ראשון שעשינו היה לבטל את התוכנית. יש זמן להפשיר קרקעות גם אחר כך, יותר דחוף לעשות פינוי בינוי".