שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ההכרזה על ה-QE3

בשבוע שעבר הכריז ברננקי על השקת תוכנית להרחבה כמותית נוספת ושלח את וול סטריט לשיאים שלא נראו מאז 2007 ■ מנגד מחלוקת בין צרפת וגרמניה במהלך פסגת שרי האוצר של גוש האירו בעניין הפיקוח על הבנקים באירופה

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר על רקע ההכרזה של הפדרל ריזרב על השקת תוכנית הרחבה כמותית שלישית למשק האמריקאי (QE3) שהובילה לעליות בבורסות באירופה ובוול סטריט, שם נסחרו המדדים קרוב לרמות שלא נראו מאז שלהי 2007. באירופה המשקיעים עדיין לא מצליחים להגיע להבנות בנוגע הפיקוח על הבנקים ביבשת לאחר שהתגלתה מחלוקת בין צרפת וגרמניה בעניין.

הנושא המרכזי לשבוע הקרוב הינו ההכרזה של יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי על השקת ה-QE3 והרחבת תוכנית ה"אופריישן טוויסט" שבמסגרתה מוכר הפד אג"ח עם מועדי פקיעה קצרים וקונה אג"ח ארוכי טווח. בנוסף לכך הוא אמר שהריבית בארצות הברית תמשיך לעמוד על רמה אפסית (0%-0.25%) עד שנת 2015.

הפד הודיע כי במסגרת תוכנית רכיש"ת האג"ח שלו הוא יקנה בכל חודש אגרות חוב מגובות משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר, ושהרכישות יחלו כבר בחודש הנוכחי עם רכישת אג"ח בהיקף של 23 מיליארד דולר. במסגרת הארכת ה"אופריישן טוויסט" הבנק ימיר אג"ח קצרות טווח לארוכות טווח בהיקף של עד 85 מיליארד דולר בחודש. השינוי המרכזי בתוכנית הפעם, לעומת הפעמים הקודמות, הינה העובדה שהפעם התוכנית לא תהיה מוגבלת בזמן ותושלם רק עם השגת היעדים הנדרשים.

למרות התגובה החיובית בשווקים למהלך של הפדרל ריזרב, יש מי שראו בכך סימן שלילי. סוכנות דירוג האשראי אגאן ג'ונס הורידה הורידה יום למחרת ההודעה את דירוג האשראי של ארה"ב מ-"AA" לרמה של "-AA". לטענת הסוכנות, התוכנית של ה'פד' לא מעלה הרבה את התמ"ג, מפחיתה את ערך הדולר, ומעלה את מחיר הסחורות.

במקביל להשקת ה-QE3 העלה הפד את תחזית הצמיחה ל-2013 לרמה של 2.5% עד 3% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.2% עד 2.8%. בבנק המרכזי מעריכים כי שיעור האבטלה יירד בשיעור מתון לרמה של 7.6%-7.9% במהלך 2013 ולרמה של 6.7%-7.3% במהלך 2014. ב-2015 צפויה האבטלה להתייצב על רמה של 6% עד 6.8%, לפי הצפי של הפד.

בזירת המאקרו, מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש אוגוסט ב-0.6%, בהתאם לתחזיות האנליסטים, בעיקר על רקע העלייה במחירי הדלק, שטיפסו בקצב המהיר ביותר מזה יותר משלוש שנים. בשבוע הקרוב אנחנו אמרוים לקבל הבנה טובה יותר לגבי מצב שוק הנדל"ן בארצות הברית עם פרסום מספר נתונים בתחום הזה.

תנועת המחאה "Occupy Wall Street" מתכוונת לחדש מחר את המחאה בנוגע לשיוויון כלכלי מול הבורסה של ניו-יורק (ה-NYSE) לציון יום השנה להיווסדות התנועה. על פי הדיווח בסוכנות רויטרס פעילי המחאה מתכוונים להקיף את בניין הבורסה ולנסות למנוע כניסה אליו, בנוסף לכך הם מתכוונים לחסום את הרחובות הסמוכים.

נעבור לאירופה, שם נראה כי הדיונים בנוגע לרפורמות בגוש האירו עדיין תקועים וזאת לאחר מחלוקת בין שרי האוצר של צרפת וגרמניה בנוגע לפיקוח על הבנקים באירופה. במסגרת הדיונים שנערכו במהלך סוף השבוע בקפריסין טענה גרמניה שהיא רוצה לשמור על חלק מרכזי בפיקוח על הבנק שלה ולא להעביר את הפיקוח לבנק המרכזי האירופי, בנוסף טען שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובלה כי לא צריך למהר בהקמת הפיקוח על הבנקים ותאריך היעד שהוצב למען מטרה זו, שהינו עד סוף השנה, אינו ריאלי.

שר האוצר של צרפת פייר מוסקוביץ' התנגד לדבריו של עמיתו הגרמני וטען שחייבים לפעול מהר בעניין הזה כי המשבר פוגע גם בגרמניה עצמה ושעל המדינות ביבשת לפעול במהרה למען השלמת הפיקוח על כלל הבנקים במדינה. מוסקוביץ' גם דחה את הטענה שתאריך היעד אינו ריאלי ואמר שלא צריך לבזבז זמן.

חיזוק לדבריו של מוסקוביץ' ניתן למצוא בדברים שאמר היועץ הכלכלי של ממשלת גרמניה לארס פילד שהעריך כי בשנת 2013, גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו ומי שנחשבת למנוע הצמיחה שלו, עלולה להציג צמיחה נמוכה. הוא אמר לשבועון גרמני כי לא צריך לשלול את האפשרות שהמדינה תציג צמיחה של פחות מ-1% בתוצר המקומי הגולמי שלה.

אפל תמשיך לרכז עניין

המנייה של חברת אפל תמשיך לרכז עניין גם השבוע לאחר ההכרזה ביום רביעי האחרון על האייפון 5. המנייה תעמוד במוקד לאחר שעלו דיווחים בסוף השבוע לפיהם כל מלאי המכשירים של ההזמנה המוקדמת נגמר תוך שעה מאז התחילה החברה לקבל הזמנות. בנוסף לכך המנייה תתעודד מפסיקת שופט של נציבות הסחר העולמית שקבע כי החברה לא הפרה פטנטים של סמסונג.

גם המנייה של פייסבוק תרכז עניין לאחר שבשבוע שעבר אמר מנכ"ל ומייסד החברה מארק צוקרברג כי לחברה יש עדיין מספר כלים שהיא יכולה להשתמש בהם על מנת להגביר את ההכנסות שלה מתחום המובייל. מאז אותה אמירה של פייסבוק המנייה של פייסבוק ממשיכה לעלות.