ההאטה בעולם גררה את בורסות אירופה לנעילה שלילית

מדד ה-PMI בסין אומנם עלה בספטמבר ל-47.8 נקודות אך מדובר ברמה המצביעה על התכווצות כלכלית ■ נתוני הייצור של גוש האירו מצביעים על המשך ההאטה

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') בירידות על רקע מספר נתונים שפורסמו בגוש האירו ובאסיה והצביעו על האטה כלכלית. מדד מנהלי רכש בגוש האירו הצביע על המשך ההתכווצות, והנפקת אג"ח מוצלחת של ספרד שהורידה את תשואות האג"ח של המדינה. גם בוול סטריט נרשמות ירידות שערים לאחר פרסום נתוני מאקרו מעורבים.

הפעילות של המגזר הפרטי בכלכלות גוש האירו התכווצה בחודש ספטמבר בקצב המהיר ביותר מאז יוני 2009, כאשר מדד מנהלי הרכש ירד לרמה של 45.9 נקודות לעומת 46.3 נקודות בחודש הקודם. הצפי היה לעלייה לרמה של 46.7 נקודות. המדד בתחום השירותים נפל לשפל של 38 חודשים לרמה של 46 נקודות.

"ההאטה תפסה מומנטום נוסף בספטמבר, במה שנראה שכרבעון הגרוע ביותר של גוש האירו מזה שלוש שנים", אומר כריס וויליאמסון, אנליסט ראשי במרקיט שפרסמה את הנתון.

ספרד המשיכה להדאיג את השווקים לאור חוסר הוודאות באשר לחבילת חילוץ שעשויה להתבקש. חבר המועצה המנהלת של ה-ECB, לוק קון, אמר כי המשך עליית התשואות עשויה לדחוף את ספרד לבקש סיוע מהבנק המרכזי ביבשת. היום הנפיקה הממשלה הספרדית אג"ח בהיקף 4.8 מיליארד אירו - מעל התכנון המקורי שהיה 4.5 מיליארד אירו. בעקבות כך נופלת התשואה על האג"ח הספרדיות ל-5.7% לעומת 6.6% בהנפקה של אתמול - אז השלימה הממשלה הספרדית בהצלחה מכירה של אג"ח בהיקף של 4.6 מיליארד אירו (כ-6 מיליארד דולר), גם כן מעל ההיקף המשוער.

ובאשר ליוון - המדינה הבעייתית וה"טרויקה", המורכבת מנציגי ה-ECB, IMF והאיחוד האירופי, סיכמו על השלב הבא בתוכנית הצנע שלה - קיצוצים בהיקף 12 מיליארד דולר. כל תוכנית הצנע צריכה להגיע לאישור לפני שיוון תקבל אישור לסיוע נוסף תחת חבילת החילוץ שלה.

אסיה בירידות

המסחר בבורסות אסיה נסגר היום במגמה שלילית, יממה לאחר העליות בעקבות ההרחבה הכמותית ביפן, ברקע המשך הנפילה במחירי הנפט, נפילה המחלישה את מניות האנרגיה, וכן נתוני ייצור חלשים יחסית בסין.

"רוב מדדי השוק באסיה שהו ברמות גבוהות יחסית, ששיקפו ציפיות להרחבה כמותית ביפן. עכשיו נותר למשקיעים לראות אם המספרים מראים סימנים להתאוששות אמיתית", ציינו הבוקר ב-KGI.

אתמול הודיע הבנק המרכזי של יפן על הקלה של המדיניות המוניטרית על ידי הגברת רכישות הנכסים. זאת על רקע ההאטה הגלובאלית והמתחים הגוברים עם סין, אשר פוגעים באפשרות להתאוששות בטווח הקרוב של הכלכלה היפנית, אשר מתבססת על ייצוא. הבנק המרכזי מרחיב את תוכנית הרכישות וההלוואות שלו ב-10 טריליון ין (127 מיליארד דולר) עד 80 טריליון ין על מנת לרכוש אג"ח ממשלתיות, כאשר התוכנית אמורה להסתיים בדצמבר 2013.

מדד ה-PMI הסיני רשם אומנם עלייה בספטמבר ל-47.8 נקודות לעומת קריאה של 47.6 נקודות באוגוסט, אך לא הצליח לכבוש את רף ה-50 נקודות, המפריד בין התכווצות להרחבה כלכלית.

מניות האנרגיה רשמו ירידות שערים לאחר שהחוזים העתידיים על הנפט נפלו אמש בניו יורק ב-3.5%, והיכו תחתית של 6 שבועות. נציין את JX Holdings ואת Inpex ביפן, ואת Cnooc ו-PetroChina בהונג-קונג.

ביפן פורסם כי המאזן המסחרי לחודש אוגוסט הסתכם בגירעון של 754.1 מיליארד ין יפני (9.62 מיליארד דולר), אך הציפיות המוקדמות היו לגירעון רחב יותר בהיקף 797.9 מיליארד ין יפני.

התחזקות המטבע היפני מחלישה את מניות היצוא העיקריות. נציין את Sony ואת Nissan .

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]