בשנים האחרונות התקדמנו כברת דרך ארוכה בנושא, הרבה בזכות השינוי האדיר שעבר על מרכזה של העיר ירושלים. ההבנה שירושלים זקוקה לריענון ופיתוח מרכז העיר, והגדלת ההיצע התרבותי והתיירותי בו, החלה את תהליך השינוי במיתוג.
הרכבת הקלה ציינה לאחרונה שנה להפעלתה, ומרכז העיר עצמו חידש את פניו והפך למוקד משיכה לירושלמים ולתיירים מהארץ ומהעולם. אם בעבר הגיעו התיירים לעיר העתיקה, ביקרו בכנסיית הקבר, צעדו בויה דלורוזה, צפו על הר הבית, רכשו כמה מזכרות וחזרו לאוטובוס, היום המצב שונה בתכלית.
עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים וחברת עדן האמונה על פיתוח מרכז העיר, פועלים יחדיו במהלך השנים האחרונות בכדי להציג ירושלים מתחדשת, והיא אכן התחדשה.
מדובר בשינוי תפיסתי בו ההיצע התיירותי הרחב והמגוון, נושק לעולם התרבות הירושלמי האיכותי, מה שיוצר נגזרת אחת ואיכותית המציבה בפנינו ירושלים חדשה לגמרי - מרכז תיירותי תרבותי בינלאומי. החלטנו ליצור קונספט שיווקי חדשני שמיושם פעם ראשונה בארץ ומרכז את כל צורכי התייר העצמאי במקום אחד, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
התפיסה האסטרטגית החדשה אמורה לסייע לעמוד ביעד שהציב ראש העיר, אשר מכוון ללא פחות מ-10 מיליון תיירים בשנה, הכוללים תיירים עצמאיים - משפחות, זוגות ובודדים, כמו גם כמובן תיירות קבוצות. כל זאת, לצד פרמטרים נוספים שהושקו על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, כגון מפות בשפות זרות, שילוט והכוונת תיירים, לשכות מידע תיירותיות ולצידן יזמויות פרטיות של מלונות בדרגת BB, אכסניות ומלונות בוטיק (הרמוני, מונטפיורי, Jerusalem Inn) מביאים לשינוי בחוויה התיירותית של התיירים.
אלה מגיעים היום למרכז העיר, שפותח משמעותית כחלק מהתפיסה לפיתוח ירושלים לתייר העצמאי, כאשר מדרחוב יפו שמשתרע מכיכר צה"ל הסמוכה לחומות העיר העתיקה ועד לכיכר הדווידקה משמש כמסדרון רחב בין העיר העתיקה למרכז העיר, ויוצר תנועה של תיירים בשני הכיוונים.
התיירים שמגיעים ברגל או ברכבת הקלה (תוספת משמעותית להנגשת התנועה בעיר) למרכז העיר מוצאים שם מוצר תיירותי מגוון ואטרקטיבי, המבוסס על מאפיינים ירושלמיים ועל כוחות מקומיים ושמאפשר לתייר העצמאי לחוות את החוויה הירושלמית בצורה בלתי אמצעית.
מדרחוב יפו מכניס אותם למרכז העיר, אך ממנו הם יוצאים לחוות חוויות בסמטאותיה ורחובותיה של העיר. החל בשווקים שונים המפוזרים ברחבי מרכז העיר, שיוצרים גורם תיירותי נוסף ומשמעותי, מתחמי אוכל, אזורים מבוססי נושא, שוק מחנה יהודה על שלל האטרקציות הקולינריות שהוא מספק, ועוד.
שינוי נוסף שעבר על מרכז העיר הוא הפיכתו ממרכז מסחרי הפעיל בשעות היום לאזור שבשעות הערב הופך למוקד בילוי וחיי לילה. ירושלים ערה עד השעות המאוחרות של הלילה - כאשר במרכז העיר לבדה מפוזרים עשרות פאבים ומסעדות חדשות שהוקמו על ידי יזמים צעירים, ירושלמים שגדלו בעיר ורואים בה את עתידם.
מקומות בילוי אלו פעילים עד השעות המאוחרות ויוצרים חיי לילה שהם מוקד משיכה לירושלמים, לכלל הישראלים ולתיירים מכל העולם. שינוי הזה מביא איתו גם הרבה הזדמנויות. מרכז העיר הולך והופך לא רק למרכז בילוי וקניות, אלא גם למרכז מלונאי בו מלונות המותאמים לכל טעם ולכל כיס.
ההלימה בין המדיניות של משרד ראש הממשלה, משרד התיירות, העירייה והרשות לפיתוח ירושלים, לראות בתעשיית התיירות כתעשייה מובילה, לבין הרצון לקדם ולפתח את מרכז העיר, יוצרת אף היא הזדמנויות רבות, בעבור היזמים בתחום התיירות והמלונאות, הזדמנויות שרק ילכו וירבו.
הכותב הוא יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.