בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת; הסיכסוך הסיני יפני העיב

מגמה יציבה באירופה ובוול סטריט ■ גוברת המתיחות בין סין ליפן לגבי אי בצפון הים הסיני - חשש לפגיעה בסחר ההדדי ■ ספרד צפויה לבקש חבילת חילוץ מלאה ■ מאקרו: מדד קייס שילר עלה ב-1.3%

המסחר בוול סטריט ובאירופה מתנהל היום (ג') במגמה יציבה עם נטייה לעליות קלות, זאת לאחר נעילה שלילית אמש. נראה כי אפקט "הדפסת הכספים" של הבנקים המרכזיים התפוגג וכעת המשקיעים חזרו להתמקד בבעיות של משבר החוב. יוון תבקש מגוש האירו לגלגל את החוב שלה המוחזק ע"י ה-ECB, כדי להתמודד עם הגרעון התופח. בינתיים, סוכנות הדירוג S&P הורידה את תחזית הצמיחה של גוש האירו וקרן המטבע העולמית מאיימת לעשות כך בחודש הבא. המשקיעים מגיבים גם לנתונים חיוביים משוק הדיור שפורסמו היום בארה"ב.

יוון חזרה אמש לכותרות לאחר שנודע כי היא חייבת לסגור גרעון של 20 מיליארד אירו, כדי לקבל את הנתח הבא בחבילת החילוץ שהעניקו לה מוסדות גוש האירו. לכן, שוב התגבר החשש כי יוון לא תצליח לעמוד בתנאים שהציבו לה נציגי ה"טרויקה" ותפרוש מגוש האירו.

בהקשר זה, היום דווח כי המדינה הקטנה השקועה בחובות, ככל הנראה תבקש ממוסדות גוש האירו לגלגל את החוב שלה המוחזק ע"י הבנק המרכזי האירופי, זאת כדי להתמודד עם הגרעון התופח שלה.

בתוך כך, הבנק המרכזי האירופי (ECB) והבנק המרכזי של גרמניה (הבונדסבנק) שכרו יועצים משפטיים ועורכי דין שייבחנו את החוקיות של תוכנית רכישות האג"ח עליה הכריז ה-ECB מוקדם יותר החודש. לפי הדיווח, שפורסם בעיתון הגרמני "בילד", שני הצדדים מנסים לבחון האם תוכנית רכישות האג"ח החדשה תואמת לחוזים ולהסכמים של האיחוד האירופי ומנסים לבחון מה יהיה ההקיף החוקי שלה.

אומנם ראשי הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב השיקו צעדים מוניטרים אגרסיבים, אך נראה כי הם לא הרשימו במיוחד את קרן המטבע העולמית, שהצהירה כי בכוונתה לחתוך את תחזית הצמיחה העולמית בחודש הבא, בשל חוסר הוודאות המתמשכת בכל הנוגע למשבר החוב באירופה.

יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד רק הזהירה מפני הורדת דירוג, אך סוכנות הדירוג S&P הודיעה שהיא מורידה את תחזית הצמיחה של גוש האירו לרמה שלילית של 0.8%- ב-2012 וצמיחה חיובית של 0.3% ב-2013.

מניות האנרגיה והקמעונאיות הגדולות באירופה רושמות היום עליות. נציין את BP ואת יצרנית המשקאות הבריטית Diageo .

רבים רואים בשוק הדיור את נקודת האור המרכזית בכלכלת ארה"ב. מדד קייס-שילר הבוחן את השינוי במחירי הדיור ב-20 ערים מובילות בארה"ב עלה בשיעור של 1.2% בחודש יולי, הרבה מעל 0.5%, עלייה אותה רשם בחודש יוני, ובהתאם לתחזיות האנליסטים.

בוול סטריט מרכזות עניין קטרפילר , שהודיעה כי היא מורידה את תחזית הרווח וההכנסות שלה לשנים הבאות. החברה צופה רווחים שבין 12 דולר ל-18 דולר למניה ב-2015. בשורה העליונה צופה החברה הכנסות שבין 80 מיליארד ל-100 מיליארד דולר לאותה שנה.

אפל ממשיכה לרכז עניין לאחר שאמש פרסמה החברה הודעה לפיה מכירות האייפון 5 האמירו לשיא בסוף השבוע האחרון, בו היא מכרה 5 מיליון מכשירים שחיסלו לגמרי את המלאי שלה. אולם, אנליסטים רבים התייחסו להודעה זו בצורה שלילית משום שצפו כי המכירות יהיו גבוהות יותר. בתגובה המניה צנחה מתחת ל-700 דולר.

מגמה מעורבת באסיה

בסיום המסחר בבורסות אסיה נרשמה מגמה מעורבת במרבית המדדים המרכזיים, בעוד המשקיעים חוששים מההאטה הגלובלית ומהמתיחות הגוברת שאף עלתה לפסים אלימים בימים האחרונים בין סין ליפן, עקב סיכסוך פוליטי ממושך.

"המשקיעים יושבים על הגדר", אומר לינוס ייפ, אסטרטג ההשקעות של חברת First Shanghai Securities. "הבנקים המרכזיים העיקריים הוציאו לפועל צעדים מוניטריים מהותיים ואני סבור שבטווח הקצר החדשות הטובות יצוצו החוצה".