בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות; "ספרד תבקש חילוץ"?

נשיא צרפת הציג את התקציב לשנת 2013, הכולל העלאת שיעור המס לעשירים ל-75% ■ התשואה על אג"ח ספרד חצתה שוב את ה-6% ■ ירידות שערים גם בוול סטריט

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים לאחר שהתשואה על אג"ח ספרד ל-10 שנים חצתה שוב את שיעור ה-6%. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום נרשמו עליות מתונות, לאחר שהמשקיעים הגיבו להצגת התקציבים והרפורמות הפסיקליות בספרד וצרפת.

ממשלת ספרד הציגה אתמול את התקציב הספרדי לשנת 2013 במסיבת עיתונאים לה ציפו בימים האחרונים השווקים בכיליון עיניים, כאשר ספרד שמה לה למטרה לשכנע את מנהיגי גוש האירו והמלווים לה כי היא יכולה לעמוד ביעדים שלה. שר האוצר הספרדי אמר כי ב-2013 צפוי מיתון קל כאשר המשק יתכווץ בשיעור של 0.5%, ואילו השנה הנוכחית תסתיים בהתכווצות של 1.5%.

שר האוצר העריך כי יעד הגרעון של 2012 - 6.3% מהתקציב - יושג, וכי בשנת 2013 יעמוד הגרעון על 4.5%. לפניו אמרה סגנית ראש ממשלת ספרד, סוראיה סאנז דה סנטמריה, כי בתקציב 2013 יושם דגש על קיצוצים, וכי הסעיפים החברתיים בו יהוו 63.5% מהתקציב. עוד אמרה כי הפנסיות והמענקים יוגדלו בשנה הבאה.

כלכלנים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס סקפטים לגבי השאלה האם ספרד אכן תוכל לעמוד ביעדים הפיסקלים שהצביה לעצמה, חרף הרפורמות המחמירות שהציגה היום. "מה שהכי חשוב זה האם ההכרזות שספרד הכריזה היום, כולל הרפורמות המבניות, סוללות את הדרך לבקשת סיוע רשמית מקרנות החילות האירופיות?", תהו כלכלני הבנק.

"הודעת ממשלת ספרד הייתה צפויה אולם לא היו יותר מדי פרטים. כעת מחכים בשווקים לפירוט נוסף", אמרה Mary Nicola, אסטרטגית ב-BNP פאריבה באסיה.

היום הציג גם ממשלו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד את התקציב לשנת 2013. מומחים מציינים כי מדובר בתקציב הקשה ביותר ב-30 השנה האחרונות. התקציב כולל בין היתר, קיצוצים נרחבים וגיוסי מס בהיקף של 30 מייארד דולר, בין היתר בשל העלאת שיעור המס לעשירים לרמה של עד 75%.

מניית Electrocomponents צונחת בכ-11% בלונדון לאחר אזהרת רווח שפרסמה החברה. מניית היינקן רושמת עלייה של כ-1% לאחר שבעלי מניות Fraser& Neave אישרו מכירת 40% מחברת Asia Pacific Breweries להיינקן.

באסיה נרשמת היום מגמה מעורבת. בורסת טוקיו סגרה בירידות לאחר פרשום נתוני מאקרו חלשים ומנגד בהונג קונג ובשנחאי נרשמות עליות.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול (ה') בעליות שערים על רקע המגמה החיובית שנרשמה בבורסות אסיה ואירופה. אך למרות שמקור העליות היה ציפיה שהבנק המרכזי הסיני ישיק תוכנית תמריצים לכלכלה הסינית, באירופה נמשכה המתיחות בספרד ויוון בעקבות ההפגנות האלימות בשתי המדינות ביומיים האחרונים.

במניות האנרגיה נרשמות עליות חדות על רקע הזינוק במחירי הנפט אתמול והמשך העלייה היום.