שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ההפגנות באירופה

עשרות אלפי מפגינים הפגינו במספר מדינות באירופה נגד תוכניות הצנע והקיצוצים הצפויים ■ ספרד הציגה במהלך סוף השבוע את תקציב המדינה לשנת 2013 ■ שלל נתוני מאקרו בתחום התעסוקה בארה"ב יתפרסמו לקראת סוף השבוע

המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר על רקע ההתפתחויות האחרונות בכיוונה של אירופה שנמצאת בעיצומו של גל מחאות נגד תוכניות הצנע במספר מדינות ברחבי היבשת. בארצות הברית לעומת זאת, המשקיעים נושאים את עינהם לעבר החלק השני של השבוע הקרוב שיכלול מספר נתוני מאקרו שינתנו אינדקציה בנוגע לכיוון שבו הולך שוק העבודה במדינה.

כאמור הנושא המרכזי שיעמוד במוקד המסחר בבורסות העולם מחר הינו ההפגנות שמתקיימות במספר מדינות ברחבי אירופה נגד תוכניות הצנע והקיצוצים הצפויים כשהמוקד המרכזי של המחאות נמצא בספרד, שם יצאו עשרות אלפי אנשים לרחובות במחאה על תקציב המדינה החדש לשנת 2013 שהוצג במהלך סוף השבוע.

משרד התקציב הספרדי פרסם בשבת הודעה לפיה הממשלה הספרדית מתכוונת ללוות כ-207 מיליארד אירו במהלך השנה הבאה, וזאת פחות מ-48 שעות אחרי שהוצג התקציב של המדינה לשנת 2013.

לאחר קבלת הסכום הזה יחס החוב-תוצר של המדינה יעמוד על 90.5% וזאת לאחר שהמדינה תספוג את עלות הצלת מערכת הבנקאות והחשמל שלה, שגם היא קורסת, בנוסף גם את עלויות הסיוע ליוון, אירלנד ופורטוגל. הגירעון התקציבי של המדינה יעמוד בשנת 2013 על 7.4%. אך במסיבת עיתונאים שקיים שר התקציב הספרדי כריסטובל מונטורו היום אמר השר כי המדינה תצליח לעמוד ביעד הגירעון, שעומד על 6.3%, שכן המדינה יכולה להוציא מהחישובים את עלות חילוץ מערכת הבנקאות שלה.

ספרד נמצאת בתקופה האחרונה תחת לחצים כבדים מצד גרומים שונים כדי שתבקש חילוץ למדינה, אולם ראש הממשלה הספרדי עדיין עומד איתן בדעתו לפיה הוא יפנה למוסדות הבינלאומיים רק כמוצא אחרון. אולם חלק מהאנליסטים מעריכים שהתקציב החדש, יחד עם התוכניות שהציגה הממשלה בשבוע שעבר, מעידים על כך שספרד תבקש סיוע בעתיד הקרוב.

נעבור לארצות הברית שם צפויים להתרחש מספר אירועים שיכולים להשפיע על כיוון המסחר. האירוע הראשון יהיה מחר בשעות הערב כשיושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי ישא נאום באינדיאנה תחת הכותרת "חמש שאלות בנוגע לפדרל ריזרב והמדיניות המוניטארית". יהיה מעניין לעקוב אחרי דבריו של ברננקי במיוחד לאור העובדה שהאפקט של תוכנית ה-QE3, שהושקה לפני שבועיים, דעך רק לאחר מספר ימים.

האירוע השני יהיה ביום רביעי הקרוב, אז יתקיים העימות הטליוויזיוני הראשון - מבין שלושה - בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה ומיט רומני. מן הסתם הנושא המרכזי שיעמוד במרכז העימות יהיה הכלכלה האמריקאית המקרטעת, כשהפתרונות ששני המועמדים מציעים לטיפול במשבר שונים בתכלית.

האירוע השלישי יתחיל ביום העימות הטליוויזיוני וימשך עד יום שישי אז אנחנו צפויים ל"חגיגה" של נתוני מאקרו כשרובם מתייחסים לשוק העבודה בארצות הברית. ביום רביעי, ולפני העימות בין שני המועמדים, יפורסם סקר ה-ADP לחודש ספטמבר, שבוחן את מספר המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי. ביום חמישי יפתרסמו, כמדי שבוע מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה, כשהשיא יגיע ביום שישי עם פרסום שיעור האבטלה בארצות הברית לחודש ספטמבר ושכיום הוא עומד על 8.1%. הנתונים שיפורסמו ביום יתנו אינדקציה לתהליך המדאיג של נשירת אנשים משוק העבודה שנמשך כבר מספר חודשים.

בנק אוף אמריקה ישלם 2.4 מיליארד דולר

בנק אוף אמריקה הסכים לשלם סכום של 2.43 מיליארד דולר במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק מצד מחזיקי המניות שלו בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות של הבנק ברכישה של מריל לינץ'. מדובר בסכום הגדול ביותר אי-פעם ששולם במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה מצד מחזיקי מניות שנבעה מהמשבר הכלכלי של 2008.

גם המנייה של פייסבוק תעמוד במוקד המסחר וזאת לאחר שנראה כי בתקופה האחרונה המגמה של המנייה הינו כלפי מעלה. ביום שישי פורסם מחקר לפיו היקף המשתמשים של הרשת החברתית בסין גדל פי 8 מאז 2009 - השנה בה הממשלה הסינית חסמה את הגישה לאתר - לכ-63 מיליון משתמשים. המחקר הזה עזר למנייה של החברה לנעול את המסחר ביום שישי בעליות.

ענקית המכוניות האמריקאית ג'נרל מוטורס הודיעה בשבת שהיא מבצעת ריקול לקרוב ל-40 אלף מכוניות שקיים בהם חשש לתקלה במערכת הדלק שעלולה לגרום לדליפה. הקריאה של החברה הינה עבור הנהגים שגרים במדינות החמות בארצות הברית, וכרגע נראה שהריקול מתייחס לארצות הברית בלבד. המהלך הזה מצטרף לריקול נוסף שביצעה החברה לפני שבוע בהיקף גדול הרבה יותר. אז קראה החברה למוסך יותר מ-400 אלף מכוניות בגלל בעיה בתיבת ההילוכים