נעילה מעורבת בוול סטריט; גוגל גדולה יותר ממיקרוסופט

יו"ר ה'פד' ענה למבקרי תוכנית ה-QE3 והוביל לבלימת העליות שנרשמו במסחר עד אז ■ העליות נרשמו בעקבות פרסום מדד מנהלי הרכש של חודש ספטמבר שרשם עלייה חדה מהצפוי ■ גוגל הפכה לחברת הטכנולוגיה השנייה בגודלה בעולם

יום המסחר הראשון של הרבעון הרביעי בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות וזאת לאחר הנאום שנשא יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי הערב. תחילת המסחר הייתה בעליות בעקבות אופטימיות באירופה זאת, חרף הנתונים המדאיגים שפורסמו היום, במרכזן שיעור האבטלה שזינק לשיא חדש ופעילות הייצור. העליות התחזקו לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר שרשם עלייה חדה מהצפוי.

כיוון המסחר הושפע, כאמור, מנאום שנשא יו"ר ה'פד' בן ברננקי תחת הכותרת "חמש שאלות בנוגע לפדרל ריזרב והמדיניות המוניטארית". במהלך הנאום דחה ברננקי את הביקורת שהופנתה כלפי הפדרל ריזרב וטען שהמדיניות של הפד עדיין נותרה בעינה ולא השתנתה. בנוסף על כך, ברננקי טען שהפד לא שכח את הייעוד המקורי שלו - שמירה על יציבות המחירים - והוא ממשיך לפעול על מנת להבטיח זאת.

ברננקי הדגיש בנאום שלו כי החלטת וועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב להותיר את הריבית בארצות הברית ברמתה האפסית הנוכחית (0%-0.25%) עד שנת 2015 לא נובעת מתחזיות שהכלכלה האמריקאית תהיה חלשה ב-3 השנים הקרובות. יושב ראש הפד אמר שהמסר מהותרת הריבית ברמה הנוכחית עד 2015 הינו שכל עוד נשמרת היציבות במחירים, אנחנו לא נעלה את הריבית בטרם עת.

בנוסף לנאום של ברננקי, נשיא הפדרל ריזרב בשיקגו צ'ארלס איוונס נתן תושבה לאחת השאלות המרכזיות שעלו לאחר השקת ה-QE3: עד מתי תימשך מדיניות ההקלה המוניטארית של הפדרל ריזרב? בראיון שהעניק איוונס לרשת CNBC אמר נשיא הפד בשיקגו שמדיניות ההקלה תימשך עד ששיעור האבטלה בארצות הברית ירד מתחת ל-7%.

במהלך הראיון אמר איוונס כי הפד חייב להמשיך את המדיניות שלו עד ששיעור האבטלה במדינה ירד מתחת ל-7% שכן שיעור האבטלה שקיים היום בארצות הברית (8.1%) הינו גבוה מדי ומצביע על כך שהכלכלה בארצות הברית עדיין אינה צומחת בקצב משביע רצון. בשל כך, הוא לא רק מגן על החלטת הפד להשיק את ה-QE3 הוא חושב שיש צורך בצעדים יותר אגרסיבים.

בשעה 16:00 התפרסם מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר שרשם עלייה חדה לרמה של 51.5 נקודות מרמה של 49.6 נקודות כשהצפי היה לעלייה מזערית לרמה של 49.7 נקודות. בנוסף פורסמו הוצאות הבנייה לחודש אוגוסט והפתיעו לרעה כשרשמו ירידה של 0.6% כשהצפי היה לעלייה של 0.4%.

המדדים המרכזיים בוול סטריט סיכמו את הרבעון השלישי הטוב ביותר מאז 2010, זאת לאחר סבב תמריצים נוסף של הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב, שהצית ראלי שקירב את המדדים לשיאים חדשים. אולם החולשה הכלכלית החזירה את המשקיעים למציאות וביום שישי נרשמו ירידות של עד כ-0.7%.

נעבור לאירופה שם הרחוב במדינות מפתח בגוש האירו תוסס ורבבות הפגינו בימים האחרונים כנגד מדיניות הצנע והקיצוצים בספרד, יוון וצרפת. אפילו בגרמניה, הכלכלה החזקה ביבשת אלפים יצאו להפגין בקריאה להעלאת המסים על העשירים.

נתוני המאקרו שפורסמו היום בגוש האירו ובאסיה היו אמורים להעכיר את האווירה עוד יותר, אולם המשקיעים לא התרגשו ושלחו את בורסות אירופה לעליות של כ-1%. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו הפתיע לטובה וטיפס לרמה של 46.1 נקודות בספטמבר, לעומת 45.1 נקודות באוגוסט. אולם, חשוב לזכור שזוהי קריאה של מתחת ל-50 נקודות, המעידה על התכווצות הפעילות הייצור כבר 14 חודשים ברציפות.

המשקיעים גם לא התרגשו מנתון האבטלה שפורסם מאוחד יותר והצביע על זינוק לשיא כל הזמנים בשיעור האבטלה - 11.4%. מומחים מציינים כי החברות האירופיות דוחות החלטות להשקעות חדשות ואינן שוכרות עובדים בשל חוסר הוודאות הכלכלית וההאטה הגלובלית בצמיחה.

בנק אוף אמריקה ישלם 2.4 מיליארד דולר

בנק אוף אמריקה הסכים לשלם סכום של 2.43 מיליארד דולר במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק מצד מחזיקי המניות שלו בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות של הבנק ברכישה של מריל לינץ'. מדובר בסכום הגדול ביותר אי-פעם ששולם במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה מצד מחזיקי מניות שנבעה מהמשבר הכלכלי של 2008.

מניית פייסבוק ממשיכה את מגמת העלייה, וזאת לאחר שסמנכ"ל התפעול של החברה שריל סנדברג אמרה לרשת CNBC כי מודל הפרסומות של החברה מאוד אפקטיבי ומניב רווח יחסית טוב להשקעה.

גם המנייה של גוגל עמדה במוקד לאחר שעלתה לשיא חדש והפכה להיות החברה השנייה במדד הנאסד"ק מבחינת שווי השוק שלה. גוגל עקפה בכך את חברת מיקרוסופט שירדה למקום השלישי.

נוקייה חתמה על עסקה עם ענקית התוכנה אורקל, שצפויה לספק תוכנות לשירותי מיפויי. היקף העסקה עדיין לא ידוע אך צפוי להיחשף בקרוב.

3M הודיעה כי היא רוכשת את חברת Ceradyne תמורת 35 דולר למניה - מחיר המשקף פרמיה של 43% על מחיר הסגירה של מניית החברה ביום שישי.

ענקית הרכבים האמריקנית ג'נרל מוטורס הודיעה בשבת שהיא מבצעת ריקול לקרוב ל-40 אלף מכוניות שקיים בהם חשש לתקלה במערכת הדלק שעלולה לגרום לדליפה. הקריאה של החברה הינה עבור הנהגים שגרים במדינות החמות בארצות הברית, וכרגע נראה שהריקול מתייחס לארצות הברית בלבד.

יצרנית הבלקברי RIM ממשיכה לעמוד במוקד, לאחר שמניית החברה השילה מערכה 5% ביום שישי, חרף העובדה כי פרסמה דוחות טובים מהצפי.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]