נעילה שלילית באירופה; דרגי הותיר את הריבית ב-0.75%

מומחים מציינים כי מאחר ושיעור האינפלציה זינק, ליו"ר הבנק המרכזי לא היה מקום לתמרן עם הריבית ■ ספרד צלחה הנפקת אג"ח בהיקף של כ-4 מיליארד אירו

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בירידות במרבית הבורסות, כאשר המשקיעים הגיבו להודעת ה-ECB, לפיה הוא מותיר את הריבית לחודש אוקטובר על כנה. ספרד צלחה הנפקת אג"ח בהיקף של כ-4 מיליארד אירו.

המשקיעים באירופה התאכזבו לשמע הצהרותיו של ראש ממשלת ספרד, מוקדם יותר השבוע שהכחיש את השמועות לפיהן בכוונתו לבקש חילוץ מלא ממוסדות גוש האירו. מעבר לכך, דווח גם כי קאנצלרית גרמניה נמצאת בלחצים פוליטים פנימיים ולכן תומכת בדחיית חילוץ מלא של ספרד.

עוד באירופה, לאחר שבחודש ספטמבר הכריז הבנק המרכזי האירופי (ECB) על צעדים מוניטרים אגרסיבים, במרכזן רכישות אג"ח של המדינות הבעייתיות בגוש האירו במטרה למתן את עלויות המימון שלהן, כעת, המשקיעים מתרכזים בהכרזת הריבית לחודש אוקטובר שנותרה על כנה, ברמת שפל שפל של 0.75%. גם הבנק המרכזי הבריטי החליט להותיר את הריבית ברמת שפל של 0.5%. כעת המשקיעים ממתינים לדבריו של דרגי במסיבת העיתונאים שייכנס מאוחר יותר.

בתוך כך, ספרד מכרה היום אג"ח קצרות מועד בהיקף של 4 מיליארד אירו בתשואה ממוצעת של 3.965%,לעומת תשואה ממוצעת של 3.82%. כמו כן, בעקבות ההנפקה תשואות האג"ח ל-10 שנים של המדינה נפלו ל-4.76% לעומת 6.46% לפני ההנפקה. ברקע לכך, שר האוצר הספרדי לואיס דה גינדוס הצהיר כי בכירים בממשלה עדיין שוקלים האם לבקש סיוע חיצוני רחב היקף מה-ECB.

אוליבר בלאנשרד, הכלכלן הראשי של קרן המטבע העולמית (IMF) הצהיר אמש כי הכלכלה הגלובלית תתאושש ממשבר החוב רק בעוד כעשור. בלנשרד טען כי מדינות גוש האירו חיבות להפחית את החוב שלהן בצורה מהירה וגרמניה צריכה דווקא לאפשר אינפלציה גבוהה יותר.

סנטימנט חיובי באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים לאור הסיום המוצלח אמש במסחר בוול סטריט, שם סגרו המדדים המובילים בעליות לאחר שסקר ה-ADP הראה על יצירה של 162 אלף משרות במגזר הפרטי בחודש ספטמבר - מעל התחזיות. מדד MSCI אסיה עלה היום בכ-0.6%. המסחר בסין לא יתקיים עד יום שני בשל חגיגות "השבוע המוזהב" במדינה.

"סקר ה-ADP היה חיובי", אמר לסוכנות בלומברג ג'ורג' בוברס, אסטרטג השקעות בשלוחת בנק UBS באוסטרליה. "יש סיבה לתוכנית התמרוץ של הפדרל ריזרב".

החוזים העתידיים בוול סטריט עולים הבוקר בכ-0.5%. לינוס ייפ, כלכלן ב-First Shanghai Securities, מעריך כי הסיבה לעליות היא העימות הטלוויזיוני הראשון שנערך הלילה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה למועמד הרפובליקני לנשיאות מיט רומני. (לסיפור המלא)

ביפן, הבנק המרכזי התחיל היום את ישיבת הריבית בת היומיים לאחר שבחודש שעבר הוחלט על הרחבת תוכנית רכישות האג"ח ב-10 טריליון ין לרמה של 55 טריליון ין. שינויים פוליטיים ביפן ופסימיות בקרב היצרנים במדינה מחייבים את הבנק המרכזי לנקוט צעדים אגרסיביים יותר כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית ולהילחם בדפלציה.

מניות חברות היצוא ביפן בלטו היום בעליות, כמו למשל טויוטה או הונדה, ש-44% ממכירותיה מגיעים מצפון אמריקה. מניית יצרנית הציוד לבנייה, James Hardie Industries, רשמה עליות בסידני בעקבות הסנטימנט החיובי בוול סטריט, שכן ארה"ב היא שוק היצוא הגדול ביותר של החברה.