נעילה חיובית בבורסות אירופה; "הכסף הגדול עדיין על הגדר"

ראש ממשלת יוון: הדמוקרטיה היוונית בסכנה; מפלגת השחר המוזהב "ניאו נאצים" ■ נחשפים פרטים בנוגע לתוכנית הרכישות של ה-ECB ■ שיעור האבטלה בארה"ב ירד לשפל של יותר מ-3 וחצי שנים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים, על רקע חשיפת פרטים על תוכנית הרכישות של ה-ECB, ולאחר חשיפת נתוני התעסוקה המפתיעים בארה"ב בחודש ספטמבר.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות, לאחר פרסום התביעות השבועיות לדמי אבטלה, ובהמתנה לנתוני התעסוקה היום. בנוסף, הגיבו הסוחרים להודעת ה-ECB בראשות מריו דרגי על עיקרי המדיניות המוניטארית בגוש האירו, כאשר הריבית נותרה ללא שינוי. ה'פד' שחרר הערב את פרוטוקול פגישת ספטמבר, בה נאמר כי ניתן לבצע שינויים ב-QE3 בהתאם לצורך.

יוון מרכזת עניין רב לאור דבריו של ראש הממשלה, אנתוניס סמאראס, שהזהיר כי המשבר החמור ביוון יש בו כדי לפגוע בדמוקרטיה, לאור התחזקות גורמים קיצוניים על רקע המשבר הכלכלי ואובדן מקומות העבודה. "הדמוקרטיה ביוון מתמודדת עם האתגר הגדול ביותר שלה", אמר. עוד כינה סמאראס את הגורמים הקיצוניים הימניים, כמו מפלגת השחר המוזהב, "פשיסטים או ניאו-נאצים".

הבנק המרכזי האירופי מתכנן לקנות כמויות גדולות של אג"ח ממשלתיות לתקופה של חודש-חודשיים ברגע שתושק תוכנית OMT שלו (רכישות אג"ח לטווח של שנה עד 3 שנים). לאחר מכן, ישהה הבנק את הרכישות לתקופה של הערכה. כך מדווחת סוכנות רויטרס לפי בכיר בבנק.

שוק העבודה האמריקני מרכז תשומת לב רבה, כאשר נודע כי הכלכלה האמריקנית ייצרה 114 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, ושיעור האבטלה ירד במפתיע ל-7.8% לעומת 8.1% באוגוסט - הרמה הנמוכה מאז ינואר 2009. העליות במספר המשרות באוגוסט ויולי עודכנו כלפי מעלה, בשיעור משולב של 86 אלף משרות חדשות. באוגוסט עודכן הנתון, כאמור, ל-142 אלף לעומת ההערכה הקודמת של 96 אלף משרות בלבד. ביולי קפץ הנתון מ-141 אלף ל-181 אלף. (לסיפור המלא)

במניות המחצבים והכרייה נרשמות עליות. נציין את ריו טינטו .

באסיה הסתיים המסחר בעליות לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש ולקראת התפתחויות נוספות באירופה היום ופרסום נתוני מאקרו חשובים בארה"ב. מאוחר יותר יתפרסמו נתוני האבטלה בארה"ב לחודש ספטמבר, כשהצפי הוא לתוספת של כ-130 אלף משרות.

"הבנקים המרכזיים של אירופה וארה"ב התעוררו והכריזו על תוכניות לתמיכה בכלכלה אבל הכסף הגדול עדיין מחכה על הגדר להתעוררות של הדרקון הסיני. לכן, המדדים כנראה ימשיכו להסחר בטווח צר בעתיד הקרוב", אמר לבלומברג Khiem Do, מנהל השקעות בהונג קונג.

שוק העבודה המדשדש, משבר החוב האירופי, הצמיחה החלשה בסין וה"צוק הפיסקלי" - אלו הסיבות שהביאו את הפדרל ריזרב להכריז על QE3, כך עולה מפרוטוקול פגישת ה'פד' בספטמבר. מהפרוטוקול עולה גם כי כמה מהחברים בועידת השוק הפתוח, המכריעה באשר למדיניות המוניטרית, הביעו חוסר בטחון בנוגע למידת ההשפעה שתהיה לתוכנית הרכישות הנוכחית, לעומת התוכניות הקודמות. עם זאת, מרבית המשתתפים בפגישה חשבו ש"אפשר לעמוד בסיכונים בתכנית, מאחר והועידה יכולה לעשות שינויים ברכישות שלה לפי הצורך, בתגובה להתפתחויות כלכליות או לשינויים בהערכות התועלת והעלויות", כך לשון הפרוטוקול.

ירידות חדות נרשמו במניות של היצואניות הגדולות ביפן, על רקע התחזקות הין. נציין את קנון , שארפ והונדה מוטור.