למרות נתוני האבטלה: וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת

114 אלף מקומות עבודה נוספו בחודש ספטמבר, ושיעור האבטלה ירד ל-7.8% - השיעור הנמוך מאז ינואר 2009 ■ ג'ק וולש מאשים את אובמה בסילוף הנתונים ■ רוג'רס ופאבר ממליצים למכור מניות ■ האשראי הצרכני זינק ב-8%

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בעליות שערים, לאחר שהאפקט של נתוני התעסוקה דהה. נתוני התעסוקה לחודש ספטמבר הצביעו על ירידת שיעור האבטלה לרמה שלא נראתה מאז ינואר 2009.

את עיקר תשומת הלב היום ריכז שוק העבודה האמריקני, כאשר נודע כי הכלכלה האמריקנית ייצרה 114 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, ושיעור האבטלה ירד במפתיע ל-7.8% לעומת 8.1% באוגוסט - הרמה הנמוכה מאז ינואר 2009. העליות במספר המשרות באוגוסט ויולי עודכנו כלפי מעלה, בשיעור משולב של 86 אלף משרות חדשות. באוגוסט עודכן הנתון, כאמור, ל-142 אלף לעומת ההערכה הקודמת של 96 אלף משרות בלבד. ביולי קפץ הנתון מ-141 אלף ל-181 אלף. (לסיפור המלא)

עם זאת, לא כולם מאמינים לנתונים. מנכ"ל ג'נרל אלקטריק לשעבר, ג'ק וולש, צייץ בטוויטר שלו, בהתייחסו לעיר שיקאגו, שם אובמה החל את דרכו הפוליטית: "נתוני תעסוקה בלתי נתפשים. החבר'ה משיקאגו יעשו הכל. אי אפשר לנצח בעימות - אז משנים את המספרים". הדברים מכים גלים ברשת וצוברים תגובות רבות. הממשל, מצידו, מכחיש מכל וכל את הטענות. "יש לי הערכה רבה כלפי המקצוענים שמבצעים את החישובים עבור לשכת הסטטיסטיקה. הם כלכלנים מיומנים ביותר", אמרה שרת העבודה הילדה סוליס, שהודתה גם כי "יש עדיין הרבה לעשות בתחום יצירת המשרות".

מנהל ההשקעות המוערך מארק פאבר מעריך כי מדדי המניות בוול סטריט עומדים בפני תיקון משמעותי, מה שייצור הזדמנות קנייה. בראיון ל-CNBC אמר פאבר כי "באפריל הערכתי שהמניות אטרקטיביות ביחס לאגרות חוב, בעיקר מניות של חברות חזקות המחלקות דיבידנדים, וצדקתי. כעת, לאחר הראלי האחרון, אני מצפה לתיקון משמעותי ומעריך שבטווח של החודשים הקרובים אוכל לקנות הרבה מאוד מניות בהנחה של כ-20% לעומת המחירים הנוכחיים". כדוגמא ציין פאבר את מניית אפל .

עוד מנהל השקעות מאוד מוערך, ג'ים רוג'רס, התראיין ל-CNBC וחזר על הערכתו כי השוק הסיני מהווה הזדמנות קנייה. "ב-2007 אמרתי למשקיעים להמנע מקנייה של השוק הסיני כי הוא עלה בחדות אולם היום, לאחר הצניחה האחרונה, יש שם הזדמנות. סין הולכת להיות הדבר הגדול הבא במשק העולמי".

מלבד נתוני התעסוקה פורסמו היום גם נתוני האשראי הצרכני, אשר עלה בשיעור שנתי של 8% ל-2.73 טריליון דולר בחודש אוגוסט. אשראי מתגלגל, כמו כרטיסי אשראי, עלה ב-5.9% ואשראי לא מתגלגל, כמו הלוואות סטודנטים, עלה ב-9%.

מניית זינגה צנחה

מניית זינגה ריכזה עניין לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח.

מניית HP סגרה אתמול יום תנודתי בעלייה קלה. זאת, לאחר שמנכ"לית החברה, מג וויטמן, אמרה בפגישה עם אנליסטים כי 2013 תהיה שנה של ירידה ברווחים, ל-3.4 עד 3.6 דולר למניה. להערכתה, רק בשנת 2015 תהיה האצה עבור החברה.

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הכריז אתמול כי הרשת החברתית חצתה את המספר המרשים של מיליארד משתמשים רשומים ברחבי העולם. גם פייסבוק סגרה יום תנודתי בעלייה.

אפלייד מטריאלס הודיעה אתמול כי בכוונתה לפטר 900-1300 עובדים, כ-9% ממצבת כוח האדם בחברה. זאת, במטרה לחסוך 140-180 מיליון דולר בהוצאות השנתיות.