שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הירידה באבטלה

שיעור האבטלה המפתיע לטובה יעמוד במוקד המסחר בוול סטריט ■ מחר תחל עונת הדוחות בארצות הברית ■ ספרד חשפה את הסיבה בגינה לא ביקשה סיוע עד כה ■ ביוון הודיעו על התקדמות במגעים עם נציגי ה"טרויקה"

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר על רקע פרסום נתוני התעסוקה המפתיעים והירידה החדה יחסית בשיעור האבטלה במדינה. בנוסף, תחל מחר עונת הדוחות בוול סטריט שעל פי הערכות האנליסטים צפוייה להיות חלשה יחסית. גם החדשות מאירופה צפויים להשפיע על המסחר כשספרד עדיין מתעקשת לא לפנות לאיחוד האירופי לקבלת סיוע, בעוד שבזגרה היוונית נרשמה התקדמות במשא ומתן בין נציגי המדינה לנציגי ה"טרויקה".

נתחיל כאמור עם נתוני התעסוקה המפתיעים שפורסמו ביום שישי שהצביעו על יצירת 114 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, ושיעור האבטלה ירד במפתיע ל-7.8% לעומת 8.1% באוגוסט - הרמה הנמוכה מאז ינואר 2009. העליות במספר המשרות באוגוסט ויולי עודכנו כלפי מעלה, בשיעור משולב של 86 אלף משרות חדשות. באוגוסט עודכן הנתון, כאמור, ל-142 אלף לעומת ההערכה הקודמת של 96 אלף משרות בלבד. ביולי קפץ הנתון מ-141 אלף ל-181 אלף.

אך מנכ"ל פימקו, קרן הגידור הגדולה ביותר בעולם מציע לא להתרגש מהנתונים שפורסמו שכן לפי דעתו השוק צריך יותר מנתוני תעסוקה טובים על מנת להמשיך לעלות. "עד עכשיו היה לנו ראלי בהתבסס על פעולות של הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופי שהפחיתו את הסיכונים לטווח הקצר", אמר מוחמד אל-עריאן במהלך ראיון שהעניק לרשת CNBC. "אך על מנת להמשיך את העליות, עלינו לשפר את היסודות הכלכליים. ודוח התעסוקה, למרות שהוא טוב, לא מספיק טוב על מנת לעזור בחיזוק הדרוש".

אך נתוני התעסוקה הטובים לא הרשימו את המפלגה הרפובליקנית כשמיט רומני טען שמדובר בנתונים לא אמיתיים וששיעור האבטלה האמיתי במדינה צריך להיות מעל ל-11%. דבריו של רומני באים לאחר שמנכ"ל ג'נרל אלקטריק לשעבר ג'ק וולש פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי נתוני התעסוקה "שופצו" על מנת לעזור לאובמה להיבחר מחדש לאחר שהפסיד בעימות הטליוויזיוני ביום חמישי לפנות בוקר.

נעבור לאירופה שם היו מספר התפתחויות מעניינות במהלך סוף השבוע. נתחיל בספרד שם חשפה סגנית ראש ממשלת ספרד סוראיה דה סנטה-מריה את הסיבה האמיתית בגינה ספרד עדיין לא פנתה לאיחוד האירופי לבקשת סיוע למדינה, למרות הלחצים הכבדים שמופעלים עליה לעשות כן. הסגנית אמרה כי הסיבה הינה העובדה שממשלת ספרד עדיין לא משוכנעת איך התהליך של קבלת החילוץ יצא אל הפועל ואם הוא יעזור בכלל.

ביוון דיווח שר האוצר של המדינה כי ישנה התקדמות במשא ומתן בין נציגי הממשלה היוונית לבין נציגי ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי - בנוגע להיקף הקיצות הדרוש ממשלת יוון על מנת לקבל נתח נוסף מחבילת החילוץ בהיקף של 31.5 מיליארד אירו. הצדדים קיוו שיציגו הסכם סופי במהלך פגישת היורוגרופ - פורום שרי האוצר של מדינות גוש האירו שייפגשו מחר - אך ביוון הודיעו שיסתפקו בהודעה מטעמם כי נרשמת התקדמות חיובית במשא ומתן.

עונת הדוחות מתחילה

עונת הדוחות בוול סטריט תחל מחר על רקע הערכות של האנליסטים לעונת דוחות חלשה יחסית. מנגד, יש הטוענים כי בשל הנמכת הציפיות מצד האנליסטים הדוחות של החברות ירשמו ביצועים טובים יחסית. מבין המוסדות שיציגו כבר השבוע את דוחותיהם לרבעון השלישי של השנה נמצאים בנקי ההשקעות JP מורגן וולס פארגו .