בורסות אירופה ירדו בשיעור החד ביותר מתחילת החודש

היום צפויים שרי האוצר של גוש האירו להשיק את קרן הייצוב הקבועה של אירופה ■ אחת השאלות המרכזיות היא האם ספרד תבקש סיוע ■ במהלך סוף השבוע הודיע שר האוצר היווני על התקדמות במגעים עם ה"טרויקה"

בורסות אירופה ירדו היום (ב') בשיעור החד ביותר מתחילת החודש לאחר שהבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה לסין ובהמשך היום יכונסו שרי האוצר של גוש האירו להשיק רשמית את קרן הייצוב הקבועה של אירופה (ESM). בהמשך החודש (18-19 באוקטובר) תקיים פסגה של מנהיגי אירופה בבריסל. מדד Stoxx 600 איבד היום 1% מערכו לאחר שעלה ב-2.1% בשבוע שעבר.

בשוקי אירופה ממתינים בדריכות להתכנסות של היורוגרופ - פורום שרי האוצר של מדינות גוש האירו - שבמהלכה צפויים לדון במספר נושאים שנמצאים על סדר היום כולל ההתפתחויות בספרד ויוון. אולם האירוע המרכזי בפגישה הזו הינו השקת קרן הייצוב הקבועה של אירופה (ה-ESM), שקיבלה את הכינוי "בזוקה", במטרה להגביר את ההגנות של היבשת מפני התפשטות משבר החוב.

בשלב הראשון, קופת הקרן תכלול 200 מיליארד אירו, שכאמור נועדו לשימוש מיידי במידה ואחת ממדינות החברות תרצה לבקש סיוע, ובשלב מאוחר יותר הקופה תגדל לכ-500 מיליארד אירו. האנליסטים מעודדים מהשקת הקרן החדשה וטוענים שמדובר בצעד משמעותי עבור אירופה בנסיונות שלה להלחם במשבר החוב, ושיחד עם תוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי, מנהיגי אירופה חיזקו באופן משמעותי את חומת האש של היבשת.

אחת השאלות המרכזיות עם השקת הקרן, ואנחנו צפויים לקבל חלק מהתשובה עליה היום, היא האם ספרד תפנה לקרן החדשה בבקשה לסיוע. ממשלת ספרד מסרבת עד עכשיו לבקש סיוע בינלאומי מחשש שיוטלו עליה דרישות לתוכניות צנע נוספות בתמורה לקבלת החילוץ. מהלך שכזה עלול להגביר את ההפגנות במדינה נגד תוכניות הצנע והממשלה שמתקיימות מדי יום בספרד. אחת הסיבות שבגינן ספרד לא ממהרת לבקש סיוע הינה העובדה שעדיין יש לה גישה לשווקים והיא יכולה לגייס הון בעלויות נמוכות יחסית בעקבות הירידה בתשואות על אגרות החוב שלה, אך האנליסטים מעריכים שזה לא ימשך זמן רב מדי.

ביוון, שר האוצר יאניס סטורנאראס דיווח בסוף השבוע כי ישנה התקדמות במו"מ בין נציגי הממשלה היוונית לבין נציגי ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי - בנוגע להיקף הקיצות הדרוש ממשלת יוון על מנת לקבל נתח נוסף מחבילת החילוץ בהיקף של 31.5 מיליארד אירו. הצדדים קיוו שיציגו הסכם סופי במהלך פגישת היורוגרופ אך ביוון הודיעו שיסתפקו בהודעה מטעמם כי נרשמת התקדמות חיובית במשא ומתן.

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צפויה לבקר מחר באתונה בפעם הראשונה מאז 2009, בביקור שאמור להביע תמיכה בביצועים של ממשלת יוון הנוכחית, לפי הדובר של מרקל. במהלך הביקור קנצלרית גרמניה צפוייה להיפגש עם שר האוצר היווני וגם עם ראש הממשלה אנטוניס סמאראס על מנת לדון במצבה הכלכלי של המדינה.

אך ארגוני העובדים במדינה לא מתכוונים לעבור בשקט על הביקור של מי שלדעתם אחראית למצב שהגיעו אליו. ארגוני העובדים במדינה הודיעו על שביתה ביום הביקור של מרקל ועל הפגנות מול הפרלמנט היווני. במדינה חוששים שההפגנות הללו יגלשו לאלימות.

בגרמניה פורסם היום נתון התפוקה התעשייתית בחודש אוגוסט, שהצביע על ירידה של 0.5% בהשוואה ליולי, אז נרשמה עלייה של 1.2%. כלכלנים ציפו היום לירידה של 0.6% בתפוקה באוגוסט.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, Cookson נפלה בשיעור החד ביותר מאז מאי 2009 - שיעור של 12% - לאחר שהחברה הודיעה כי תוצאותיה השנתיות יהיו נמוכות באופן "מהותי" מהתחזיות. מניית KBC , הבנק הגדול בבלגיה, ירדה גם כן לאחר שהחברה פרסמה תוכנית לקיצוץ בעלויות - אך לא פרסמה אינדיקציות לרווחים. הירידה היום מגיעה לאחר שהמניה זינקה ב-100% השנה.

מסכים אדומים באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר בירידות שערים וזאת למרות נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו ביום שישי בארצות הברית. הבנק העולמי הוריד הבוקר את תחזית הצמיחה שלו לסין לשנה הנוכחית לעומת התחזית שסיפק בחודש מאי השנה, והוריד את תחזית הצמיחה גם לכל היבשת. מדד מנהלי הרכש בתחום השירותים של HSBC של חודש ספטמבר התאושש מעט. נציין שלא מתקיים מסחר היום ביפן בשל חג.

כאמור הבנק המרכזי העולמי הודיע לפנות בוקר כי הוא חותך את תחזית הצמיחה של סין ושל כל אסיה. הבנק העולמי צופה כעת צמיחה של 7.7% עבור סין בשנת 2012 לעומת תחזית צמיחה של 8.2% שסיפק הבנק בחודש מאי. בבנק ציינו את תוכניות הצנע במדינה והירידה בביקוש המקומי למוצרים כשתיים מהסיבות שהובילו להורדת התחזית. הבנק גם הוריד את תחזית הצמיחה של היבשת הגדולה ביותר בעולם ל-7.2% לעומת תחזית של 7.6% בחודש מאי.

מנגד, מדד מנהלי הרכש בתחום השירותים של HSBC התאושש מעט בחודש ספטמבר עשרשם עלייה לרמה של 54.3 נקודות לעומת רמה של 52 נקודות שנרשמה בחודש מאי והייתה הרמה הנמוכה ביותר של המדד מזה כשנה. אך הנתונים הללו לא תואמים את הנתונים הרשמיים של הממשלה הסינית שהתפרסמו לפני מספר ימים והצביעו על כך שהמדד לחודש ספטמבר ירד לרמתו הנמוכה מאז נובמבר 2010.

המתיחות המתמשכת בין סין ליפן פוגעת בתעשיית הרכב היפנית ובחברות היפניות שיש להן מפעלים בסין. המתיחות הפוליטית בין סין ליפן בנוגע למחלוקת על בעלות איים הוביל את חברת ניסאן להודיע על ביטול משמרת הלילה בשני המפעלים שלה בסין, בעוד שהונדה וטויוטה יפחיתו את קצב הייצור בחצי.