בורסות אירופה ננעלו בירידות על רקע התחזיות הפסימיות

הורדת תחזיות הצמיחה של קרן המטבע והבנק העולמי העיבה על המסחר ■ קרן המטבע: בנקים באירופה ייאלצו למכור נכסים ב-2.8 טריליון דולר ■ ירידות בולטות נרשמו במניות יצרניות כלי הרכב בטוקיו

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') בירידות שערים, על רקע הורדת תחזיות הצמיחה של קרן המטבע הבינלאומית ותוך התמקדות בהתחדשות המאמצים האירופאיים לפתרון בעיות משבר החוב עם השקת קרן הייצוב הקבועה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביקרה אתמול ביוון ונפגשה עם ראש הממשלה אנטוניס סמרס, בנסיון לחזק את עמדתה כי על יוון להשאר בגוש האירו. רבבות מפגינים קיבלו את פניה של מרקל באתונה וחלקם נשאו כרזות עליהן נכתב: "לא לרייך הרביעי".

יוון תמשיך את הדיונים עם הטרויקה בנוגע לקבלת הנתח הבא בחבילת הסיוע שלה, על סך 130 מיליארד אירו.

עוד בגוש האירו, נשיא צרפת פרנסואה הולנד יפגוש היום את ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי.

כלכלני קרן המטבע הבינלאומית הורידו שוב את תחזית הצמיחה העולמית לשנתיים הבאות, לפיהן, התמ''ג העולמי יגדל השנה רק ב-3.3% וב-3.6% ב-2013, שיעור המצביע על התאוששות מאוד מוגבלת. יתרה מזו, ב-IMF מציינים כי גלו הסיכויים להאטה נוספת כאשר ישנה הסתברות של 1 ל-6 לקצב צמיחה של מתחת ל-2%, מצב שמתיישב עם מיתון בכלכלות המפותחות וצמיחה נמוכה בשווקים המתפתחים.

נוסף על הורדת התחזיות, בקרן המטבע הודיעו אתמול כי ספרד, צרפת ומדינות נוספות בגוש האירו לא יעמדו ביעדי הגרעון שהוסכמו עם האיחוד האירופי, ובכך ייפתח הצוהר לדיונים על קיצוצים נוספים.

הגרעון של צרפת צפוי לעמוד על 4.7% מהתמ"ג השנה ו-3.5% בסוף 2013 - מעל ההתחיבות לגרעון של 3%. הגרעון הספרדי צפוי לעמוד בשנה הבאה על 5.7%, הרבה מעל היעד - 4.5%.

היום הודיעה קרן המטבע הבינלאומית כי הבנקים באירופה ככל הנראה ייאלצו למכור נכסים בהיקף 2.8 טריליון דולר ב-2013, 200 מיליארד דולר יותר מאשר הערכה קודמת של הקרן. זאת, במידה ומנהיגי היבשת לא יצליחו לרסן את המשבר הפיננסי.

ירידות גם באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אמש ועל רקע המשך חששות המשקיעים מהשפעות ההאטה בסין.

"יש חששות של הסוחרים והמשקיעים בכל העולם ובעיקר באסיה מההשלכות של ההאטה בקצב הצמיחה בסין. ראו את זה גם בתוצאות שפרסמה אלקואה", אומר לבלומברג ניידר נעימי, מנהל השקעות בסידני. "היה ראלי מרשים בשוקי המניות וזה לא יהיה מפתיע אם ניכנס לתיקון, זה אפילו יהיה בריא לשווקים".

יום המסחר בוול סטריט ננעל כאמור בירידות של עד כ-1.5% במדדים. זאת, בעקבות נעילה שלילית שלשום וברקע לפרסום התחזיות הפסימיות של קרן המטבע. לא התפרסמו נתוני מאקרו.

עונת הדוחות בוול סטריט נפתחה אמש. הציפיות מעונת הדוחות נמוכות וההערכות אנליסטים הן שהחברות ב-S&P 500 יציגו ברבעון ירידה קלה במכירות וירידה של 1.7% ברווחים, לראשונה מזה 3 שנים.

ענקית האלומיניום אלקואה דיווחה לאחר סיום המסחר על ירידה של 9% בהכנסות, שהסתכמו ב- 5.83 מיליארד דולר, לעומת 6.42 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת החברה הצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של כ-5.5 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה דיווחה על שיפור ורשמה הפסד של 3 סנט למניה, לעומת הפסד של 15 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2011. צפי האנליסטים עמד על רווח אפסי. עם פרסום הדוחות החברה הודיעה כי הביקוש לאלומיניום יגדל ב-6% ב-2012 ויכפיל את עצמו בין השנים 2010 ל-2012.

בחזרה לאסיה. ירידות בולטות נרשמו במניות יצרניות כלי הרכב בטוקיו. נציין את טויוטה מוטור .