בורסות אירופה ננעלו בירידות; בשבוע הבא - פסגה בבריסל

ספרד המשיכה לרכז עניין לקראת חילוץ אפשרי ■ קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה של אסיה לשנתיים הקרובות ב-0.6%-0.7%

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות על רקע המשך הדאגה באשר לצמיחה בגוש האירו ובכלכלה הגלובלית לאחר הורדת תחזיות ע"י קרן המטבע הבינלאומית. ספרד המשיכה לרכז עניין לקראת התקדמות אפשרית בבקשת הסיוע, אולי אפילו בשבוע הבא ערב פסגת מנהיגי אירופה בבריסל.

מדד FTSEurofirst 300 Index ירד ב-0.4% למרות שנתונים שפורסמו היום באירופה הצביעו באופן מפתיע על עלייה של 0.6% בתפוקה התעשייתי ביבשת בחודש אוגוסט, בהשוואה ליולי. אנליסטים ציפו לירידה של 0.4%.

חילוקי דעות מהותיים ומחודדים בין יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, לבין שר האוצר הגרמני, וולפגאנג שאובל, נחשפו בסמינר שנערך היום במפגש השנתי של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי סביב הדרכים להתגבר על המשבר הכלכלי ולהגביר את הצמיחה.

"קונסולידציה פיסקאלית הינה הכרחית אבל יש חשיבות לקצב שלה. חייבים לקחת בחשבון באיזה תנאים המדינה נמצאת, מה לחץ השווקים עליה, מה היקף המיתון והאבטלה. זה חייב להיעשות אבל זה לא חייב להיות קצב אחיד לכולם. אין ספק שרמות החוב במערב אינן בר קיימות, אך זה לא אומר שחייבים להוריד את החוב עכשיו. חייבים להקטין את הגירעון אבל אסור להרוג את הצמיחה בדרך", כך אמרה כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. היא הוסיפה כי בפורטוגל, למשל, "כולם הסכימו שהיא צריכה יותר זמן. הוסכם כי הקצב וההיקף של הקונסולידציה תהיה איטית יותר. ביוון, הקונסולידציה הגיע ל-14% תמ''ג. אז ברור כי בהינתן המיתון והגידול העצום באבטלה, גם יוון צריכה עוד קצת זמן".

מנגד, וולפאנג שאובל, שר האוצר הגרמני, הדגיש כי "אחת הבעיות היא שאנו באירופה יוצרים ציפיות, ואחר כך אנו לא עומדים במה שאנו מבטיחים. זה יותר מאכזב וזה לא טוב. יוון לא עומדת בקצב שהוסכם עליו. יוון חייבת להחזיר את האמון".

ביום רביעי הורידה S&P את דירוג האשראי של ספרד על רקע המצב הכלכלי המידרדר במדינה וציינה כי המיתון "מגביל את יכולת הפעולה של הממשלה". למעשה, הסוכנות רומזת שספרד לא תוכל להסתדר ללא סיוע אירופי, ואכן אנליסטים מעריכים כי ספרד מתקרבת להגיש בקשה רשמית לחילוץ, בייחוד על רקע כינוס מנהיגי אירופה בבריסל בשבוע הבא.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, פג'ו עלתה לאחר שהחברה הכריזה על מהלך רה-ארגון שאמור לצמצם עלויות. לאחרונה חתכה מודי'ס את דירוג האשראי של חברת הרכב הצרפתית לרמת "אג"ח זבל", בדומה לחברת הרכב האיטלקית פיאט .

מניית חברת הבנייה הבריטית טרוויס פרקינס ירדה בשל דיווחים כי מכירות הקיץ של החברה היו חלשות במיוחד.

נעילה מעורבת באסיה

הבורסות באסיה ננעלו היום במגמה מעורבת, לאחר נעילה שלילית בוול סטריט ועל רקע הורדת תחזית הצמיחה ליבשת על ידי קרן המטבע הבינלאומית.

הבנק המרכזי בקוריאה הדרומית חתך אתמול, כצפוי, את הריבית ב-0.25% ל-2.75% ברקע חולשת הכלכלה המקומית.

קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה של אסיה לשנתיים הקרובות ב-0.6%-0.7%. העדכון החד ביותר חל על כלכלת הודו: 4.9% ו-6% בלבד לעומת תחזית של 6.9% ו-7.3% בשנים 2012 ו-2013 בהתאמה.

"ההאטה מוסברת בעיקר על ידי הירידה המשמעותית ביצוא, לרבות לאירופה. אבל הביקושים הפנימיים לרבות הצריכה הפרטית עדיין חזקים. זו הסיבה שהיא יכולה לספוג את המשבר באירופה. לכן החשיבות לחזק את הצריכה הפרטית. במדינות כמו הודו, יש חשיבות עליונה לחזק את ההשקעות, דבר שיבטיח אסטרטגיית צמיחה פנימית. אסיה נותרת מנוע הצמיחה העולמי המרכזי", אמר אנוף סינג, מנהל מחלקת אסיה של הקרן.

מניית חברת הסלולר היפנית סופטבנק ירדה בטוקיו לאחר שאישרה כי היא נמצאת בדיונים לגבי רכישת 75% ממניות חברת ספרינט נקסטל האמריקנית.

[לבורסות בעולם]