עימות סגני הנשיא בארה"ב: קרב צמוד, איראן עמדה במרכז

ביידן: ישראל וארה"ב מסכימות - האיראנים רחוקים מהפצצה ■ דמוקרטים: הניסיון של ביידן גבר על מרץ הנעורים של ראיין ■ רפובליקנים: ביידן היה זחוח וניסה לזלזל ביריבו ■ סקר CBS: ביידן ניצח; סקר CNN: ראיין ניצח

ישראל וארה"ב תמימות דעים: איראן עדיין רחוקה למדי מפצצה גרעינית. כך אמר לפנות בוקר (ו') סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בעימות הטלוויזיוני בינו לבין פול ראיין, המועמד הרפובליקני לסגן נשיא. ביידן הכריז: "איני יכול לדבר על מידע מסווג, אך אנו בטוחים למדי שנוכל להנחית מהלומה רצינית על האיראנים".

"הקהילות הצבאיות והמודיעיניות של ארה"ב וישראל תמימות דעים לחלוטין בסוגיה עד כמה קרובים האיראנים להשגת נשק גרעיני", אמר ביידן. "הם מרוחקים למדי מכך. אין שום חילוקי דעות (בסוגיה זו) בינינו לבינם (הישראלים)".

"כאשר ידידי (ראיין) מדבר על חומרים בקיעים (שבידי האיראנים), האיראנים צריכים לקחת את האוראניום המועשר הזה, להעשירו מרמה של 20% לרמה גבוהה יותר ואז הם צריכים שיהיה בידם משהו כדי לשים בו את האוראניום הזה", המשיך סגן הנשיא. "אין שום נשק בידי האיראנים בשלב זה. גם הישראלים וגם אנחנו יודעים זאת, ואנו נדע אם הם יתחילו בתהליך של יצור נשק (גרעיני)".

במענה על קביעת ראיין שממשל אובמה לא עשה דיו לעצירת התקדמות איראן לקראת השגת גרעיני, ושממשל רומני היה משיג תוצאות טובות יותר, אמר ביידן: "אז מה כל דברי הרהב ואיומי הסרק שאני שומע? מה כל הדיבורים הבלתי אחראיים האלה? על מה הם (הרפובליקנים) מדברים? מה עוד יכול הנשיא לעשות? להתייצב לפני או"ם, לומר לעולם כולו, לתקשר ישירות לאייתאללות (ולהכריז): אנו לא נניח להם להשיג נשק גרעיני. מקודה. אלא אם כן, הם (הרפובליקנים) מדברים על מלחמה".

ראיין טען, כי איראן נעה במהירות להשגת נשק גרעיני ואמר, כי המשטר באיראן שומע את הכרזות ממשל אובמה שצריך להיות מרחק בין ארה"ב לישראל. האיראנים רואים שכאשר אובמה ביקר בניו-יורק, בדיוק ביום שבו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה שם, הנשיא העדיף ללכת לראיון בטוק שו במקום להיפגש עם רה"מ. האיראנים רואים, שכאשר אנו מכריזים שכל האופציות מונחות על השולחן, שר ההגנה (האמריקני) מתקפל, אמר ראיין. עובדה, המשטר באיראן אינו משנה את דעתו.

על כך השיב ביידן: "האיתאללות רואים, שהכלכלה שלהם משותקת. הם רואים שאיראן מייצאת רק מחצית מכמות הנפט שייצאה בעבר. הם רואים שהמטבע שלהם על הקרשים. הם רואים שהכלכלה שלהם בסחרור. והם רואים שהעולם כולו מאוחד נגדם".

"ובקשר לביבי, ידידי מזה 39 שנה: הנשיא נפגש אתו יותר מעשר פעמים. הוא דיבר עם נתניהו יותר משהוא דיבר עם כל אחד אחר. אני הייתי עד לשיחת וועידה דשהוא ניהל עם ביבי במשך יותר משעה, והם ירדו לפרטי פרטים", הוסיף ביידן.

בעימות הטלוויזיוני בין ביידן לראיין, הצליח סגן הנשיא המכהן לעשות מה שהבוס שלו, ברק אובמה, לא הצליח לעשות בהתנצחות שלו עם יריבו הרפובליקני, מיט רומני, בשבוע שעבר: לנסוך רוח קרב במפלגה הדמוקרטית, שעשרות מיליוני חבריה שקעו ביגון עמוק בעקבות ההתנהלות החיוורת, נטולת ההתלהבות, של מנהיגם מול רומני. ביידן היה לוחמני וחדור להט, בדיוק ההיפך מהבוס שלו לפני שבוע. ראיין ניסה, ולעיתים הצליח, להשיב מלחמה שערה, אבל הוא לא הצליח להקרין את הגראביטס שהקרין ביידן.

אך מי ניצח בעימות? ההתרשמות הראשונית של אנליסטים רבים בעקבות ההתנצחות בין ביידן לראיין היא שהניסיון והידע של ביידן, בן 69, מחוקק בעל ותק של עשרות שנים על גבעת הקפיטול, גברו על מרץ הנעורים של ראיין, בן 42, שנראה צעיר מכפי גילו. אבל פרשנים בצד הרפובליקני של הזירה הפוליטית אומרים, שביידן נראה זחוח, חייך בזלזול בעת שיריבו דיבר והפגין יחס מתנשא. פעיל רפובליקני אמר למראיין בטלוויזיה: "אין מה לעשות, ביידן כיסה את כל הנקודות שהיה צריך לכסות, אבל לא אהבתי את ההתנהגות שלו".

לעומת זאת, אובמה אמר מיד לאחר העימות: "אני גאה בג'ו".

שני סקרי בזק מראים שהדעות חלוקות. בסקר של רשת CBS, בקרב מדגם של מצביעים עצמאיים, כלומר שאינם רפובליקנים או דמוקרטים, אמרו 50% מהנשאלים, שביידן ניצח, 31% אמרו שידו של ראיין היתה על העליונה ו-19% אמרו שהעימות הסתיים בתיקו. על על פי סקר של CNN , 48% העניקו את הניצחון לראיין ו-44% לראיין. מכל מקום, המדגם היה אקראי, וההפרש היה בטווח טעות הדגימה.

פרשן ב"וושינגטון פוסט" כותב הבוקר: "אדם אחד לא תמצאו ברשימת המנצחים והמפסידים בעימות, וזה ראיין. ביידן כל כך השתלט על העימות, לטוב ולרע, עד שראיין נותר בדרך כלל משקיף מהצד. מי שאהב את ביידן התוקפני, יקבע שראיין היה המפסיד. מי שלא אהב את ביידן התוקפני, יקבע שביידן הוא המפסיד". ופרשן אחר קבע: "היה קשה להשתחרר מהרושם, שזה היה דו-שיח בין מורה לתלמיד, ולמי שיש ספק, המורה היה ביידן".

כמה מנקודות השיא בהתנצחות:

ביידן מצא עצמו במגננה בשאלה על ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, לוב. הוא לא הצליח למצוא מענה הולם לטענה שההתקפה נבעה מכשל מודיעיני ולא הצליח להסביר מדוע משרד החוץ האמריקני לא מצא לנכון לתגבר את מערך אנשי הביטחון בנציגות. אבל הוא הכריז, שהרפובליקנים, וראיין בכללם, הצביעו בעד קיצוץ תקציבי הביטחון לסטייט דיפרטמנט. ראיין הצהיר: "מדיניות החוץ של אובמה מתפוררת לנגד עינינו".

ביידן הציג את עצמו, ואת אובמה, כמגיני המעמד הבינוני. בניגוד לאובמה, הוא העלה את הצהרתו רומני, בכנס תורמים במאי, על 47% שאינם משלמים מס הכנסה ושרואים עצממם קרבנות. בשלב מסויים, הביט ביידן הישר למצלמה ושאל: "חברים, הפעילו את ההיגיון הבריא שלכם. על מי אתם סומכים"? ראיין השיב, כי מדיניות המשל פגעה ברבים מאנשים אלה. הוא ציין, שהאבטלה בסקרנטון, פנסילווניה, עיר הולדתו של ביידן, גדולה עתה יותר מכפי שהיתה עם כניסת אובמה לבית הלבן. "האם (צוות אובמה) ירש מצב קשה? בהחלט. אבל הם הולכים בכיוון שגוי", אמר ראיין.

בשאלת סוריה, טען ראיין, כי ממשל אובמה החליט להפקיד את מדיניות החוץ של ארה"ב בידי או"ם, במה שכינה פעולת "מיקור חוץ". העובדה שאובמה שם יהבו על או"ם גרמה לכך שהרוסים מנצלים את זכות הווטו שלהם ומסכלים כל החלטה נגד משטר אסד, טען ראיין. ביידן השיב, שהדבר האחרון שארה"ב זקוקה לו הוא מלחמה נוספת במזה"ת. אם רומני וראיין רוצים לשלוח כוחות אמריקניים לסוריה, הם צריכים להכריז על כך. "איש לא רוצה עוד מלחמה", החזיר ראיין.

על הפלות: ראיין אמר, כי ממשל רומני יתנגד להפלות למעט מקרים של אונס, גילי עריו ת ובריאות האם. (הדברים מנוגדים לדברי רומני, שהצהיר פעם שהתנגדותו להפלות היא אבסולוטית, ללא שום נסיבות לקולא). ביידן אמר, כי הוא, כקתולי, מתנגד להפלות, אך לעולם לא יכפה את השקפותיו הדתיות על אנשים אחרים ולעולם לא יאסור על אישה לקבל החלטות שקשורות לגופה שלה.

עוד לפני תחילת הדיון העריכו אנליסטים, שגם אם ביידן ינחל הצלחה מסחררת בעימות עם ראיין, קרוב לוודאי שלא יעלה בידו למחוק כליל את העליות בסקרים שערם רומני בימים שחלפו מאז העימות הטלוויזיוני בינו לבין אובמה. ההישג של רומני פשוט גדול מכדי להימחק באבחת ביצוע מבריק אחד בהתנצחות פומבית אחת.

עדיין אי אפשר לומר, שאובמה הפסיד את כל עולמו בשעה אחת (או בשעה וחצי) של ויכוח פוליטי עם יריבו הרפבוליקני, אבל אין ספק שהוא ספג מכה קשה. נייט סילוור, מחבר הבלוג "538" ב"ניו יורק טיימס", שנחשב אחד מהאנליסטים המובילים בארה"ב בניתוח תוצאות סקרים, כתב אמש, כי רומני עלה בסקרים ב-3.5% לאחר העימות אובמה וכי הוא מצליח לשמור על יתרון זה, נכון ל-11 באוקטובר. יש אפילו ראיות נקודתיות שעלייתו מסתכמת ב-5% עד 6%, כותב סילוור.

אבל התמונה הכללית שמצייר הבלוג עדיין מציבה את אובמה בראש, מפני שמלכתחילה היתרון של אובמה היה גדול עד כדי כך שרומני פשוט קיצץ את היתרון אחרי העימות, אבל לא מחק את כולו, ובמיוחד לא במדינות המתנדנדות, שיקבעו את גורל הבחירות.

לפי הניתוח של הבלוג, מובטחים עתה לאובמה 289.9 קולות אלקטורים, ירידה של 31.3 מאז 4 באוקטובר, ובכיסו של רומני 248.1 אלקטורים, עליה של 31.3%. צריך לזכות לפחות ב-270 אלקטורים כדי להיבחר. סיכויי הנשיא המכהן לשוב לבית הלבן, לפי הניתוח: 66.1%, ירידה בשיעור 21% מאז 4 באוקטובר; סיכויי רומני - 33.9%, עלייה בשיעור 21%. בשלב זה, אין לדעת, כמובן, איך, אם בכלל, העימות בין ביידן לראיין ישפיע על מעמדם של אובמה ורומני בסקרים.