יריד בצלאל בירושלים: "אירוע תיירותי, ססגוני - עם תרומה כלכלית"

"יריד בצלאל" הוא יריד בעל אופי אמנותי, תרבותי וחברתי שנערך במרכז העיר, ומאפשר ליוצרים, לאמני מיצג ולארגונים חברתיים להציג את עבודותיהם תוך יצירת קשר בלתי-אמצעי עם קהל המבקרים ■ ראיון עם מפיק היריד חגי בן דוד (בנדה)

בדומה לירידים מצליחים בערים הגדולות בעולם (כדוגמת פורטובלו וגריניץ' בלונדון), כך גם יריד בצלאל במרכז העיר ירושלים (מדרחוב בצלאל, מדרחוב ש"ץ, וגן הסוס) הוא חגיגה של צבעים, צורות וריחות, שמושכת קהל רב מדי יום שישי. זהו הפנינג ססגוני של 120 אמנים המציגים את עבודותיהם עם הרבה מוזיקה ושמחה. מטרתו המרכזית של יריד בכלל ושל הירידים במרכז העיר - היא להחיות את המרחב הציבורי ובמובנים רבים להחזיר "עטרה ליושנה".

ואכן, קיומו של היריד עודד את החנויות ברחוב לשנות את פניהן, נפתחו בו בתי-קפה והאנשים חזרו ליהנות מחוויית השוטטות. כל זה קורה לא רק ביום היריד עצמו אלא במהלך השבוע כולו. וכך, חלקים בעיר שהיו בעבר מוזנחים הפכו עתה לפינות חמד (כמו למשל גן הסוס).

"אנו רואים ביריד בצלאל אירוע תיירותי משמעותי, פרי שיתופי-פעולה עם גופי תרבות ותיירות כדוגמת מנהל קהילתי לב העיר, חברת עדן, התאחדות בעלי העסקים במרכז העיר, התאחדות מלונות ירושלים, אגף התרבות ואגף החברה בעיריית ירושלים, משרד התיירות, בית אבי-חי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ועוד", אומר חגי בן דוד (בנדה), מפיק האירוע.

מה מייחד את יריד בצלאל?

בן דוד: "יריד בצלאל הוא אירוע ססגוני, ששומר על קונספט מיוחד - מוצגים בו עבודות אמנות בלבד. האמנים נבחרים בקפידה לאחר שעברו ועדת קבלה, והם נדרשים להתחדש וליצור עבודות מקוריות כדי לשמוע על רעננות. בדוכנים משתתפים לצד אמני ואומני טקסטיל, עץ, זכוכית, ציירים, צורפים, צלמים ומעצבים גם מוזיקאים מקומיים ואמני מיצג, שתורמים לחוויה הכללית ולהצלחה של הפרויקט כולו".

מה המטרות שהצבתם לעצמכם?

"אנו מבקשים לעודד את תיירות החוץ, להוסיף תרומה כלכלית לעיר, להגביר את שיתוף האמנים הצעירים והוותיקים כאחד בעשייה ובהתחדשות מרכז העיר ולחזק בכך את מרכז העיר ואת מיתוגה של ירושלים כעיר שוקקת חיים. בנוסף, באמצעות ייזום אירועי תרבות לתושבי הבירה אנו יוצרים הווי תרבותי מתמשך".

מה עוד יש בתוכניות שלכם?

"היריד החל את דרכו בספטמבר 2009, במדרחוב בצלאל, ובמהרה התרחב גם למדרחוב ש"צ ולגן בור שיבר. כיום היריד ממשיך להוות מוקד קבוע וכ-10,000 איש מבקרים בו מדי יום שישי. בין הבאים תושבי העיר, אורחים מכל רחבי הארץ ותיירים, בהם צעירים, סטודנטים וכן משפחות. היריד יוצר גם קהילת אמנים מגובשת כש-90% מהאמנים הם מציגים קבועים.

"ההצלחה או אי-ההצלחה של היריד תיקבע על פי ההתמדה, וכפי שכאמור ירידים גדולים בעולם מוצגים במשך עשרות שנים, גם היריד הזה הפך כבר למסורת ירושלמית שוקקת.

"ראוי לציין עוד, כי גופים ללא כוונת רווח ועמותות שונות מציגות ביריד בחינם, אמנים בתחילת דרכם מקבלים אפשרות להציג במחיר מסובסד ובהפקה (הקמה ופירוק וכדומה) מועסקים סטודנטים ירושלמים בלבד. בנוסף, מופעל ביריד מתחם מיוחד ששמו "לקראת שבת", שכולל בין היתר הצעות כמו: ירקות אורגניים, תבלינים, מאפים, מסאז'ים ועוד".

היריד פועל גם בערבי חגים ובימי חוה"מ של סוכות ופסח.

"מאז חג הפסח האחרון פועל מדי יום חמישי (מהשעה 10:00 עד השקיעה) יריד "רטרושלים" במדרחוב אגריפס, בשולי מחנה יהודה, בשכונת אבן ישראל הציורית. זהו למעשה יריד 'יד שניה' למוצרי וינטג' ויודאיקיה שהמבקרים בו הם אספנים מרחבי הארץ שיכולים לקבל הערכת שווי לפריטים שברשותם על ידי מעריך מומחה - ללא תשלום. כדאי להדגיש עוד שגם יריד זה נערך במטרה לחזק את מרכז העיר והוא ממוקם על הציר המרכזי שמתחיל מהכניסה לעיר ועד מרכז העיר".