"בת"א יש תמ"א 38, ואנחנו עושים את הכול נכון, אבל אם משהו נראה כמו ברווז ושוחה כמו ברווז, זה כנראה ברווז. האם התמ"א שווה משהו? לא. אם תמ"א 38 קיימת 7 שנים ועשו פחות מ-100 בניינים בתמ"א 38 בארץ, זה אומר שזה קשקוש והיא נותנת מתנות לעשירים ופוגעת ברמה התכנונית". כך אמר אמש ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, במפגש קפה@רקנאטי לבוגרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א.
חולדאי שוחח עם הבוגרים על ניהול ערים ועסקים במאה ה-21 ועל עתידה הטכנולוגי והעסקי של ת"א. את דבריו על תמ"א 38 אמר כשנשאל על פעילות העירייה במסגרת התמ"א.
חולדאי הוסיף: "אין שום סיבה שיקומו שלוש קומות חדשות כי נקבע בחוק שהדיירים יכולים לעשות את זה, זה קשקוש. אבל בגלל שיש חוק, ת"א עושה את זה הכי טוב שאפשר כדי שזה יקרה".
בנוסף, חזר חולדאי על רעיונו לאיחוד רשויות: "אם היו מסתכלים על היבטים הגיוניים ולא פוליטיים באיחוד רשויות, היה צריך לאחד את חולון, בת-ים ות"א לעיר אחת, ולי אסור להגיד את זה כי כולם אומרים שאני מגלומן, אבל איחוד רשויות נורא חשוב שיקרה. אם זה יקרה אני מתפטר, אבל זה לא יקרה".
בנושא החניה אמר חולדאי: "מהיום הראשון שאני ראש עיר אני אומר שאני מוכן שלא תהיה לי הכנסה של גרוש אחד מחניה. חלק לא גדול מהתקציב הוא משם. כשנכנסתי לתפקיד, רק 10% מאלה שקיבלו קנס חניה שילמו אותו, כי לא היתה אכיפה. היום 70% מאלה שמקבלים קנס חניה משלמים תשלום ראשון כי הם מפחדים, הם יודעים שאני אגיע אליהם. ברגע שיש לי סדר בעיר אני לא מחפש את ההכנסה. אם היו חונים כחוק בעיר, לא הייתי נותן קנס לאף אחד".
חולדאי תקף שוב את שר התחבורה על מדיניות התחבורה הציבורית: "ת"א היא מקום קטן, ולהגיע מיפו לת"א לוקח 10 דקות בלי פקקים, אבל שרי התחבורה תוקעים את הרכב הפרטי וכשיש תחבורה ציבורית הם לא אוכפים את נתיב התחב"צ ולא נותנים לנו את הסמכות לאכוף. אם היו נותנים לי הייתי אוכף, אבל לא נותנים לי, אז אני לא אוכף.
"כשאני מדבר עם שר התחבורה ואומר לו 'אם לא תקימו רשות תחבורה מטרופולינית, לא יקרה שום דבר', הוא צוחק עליי. אני אומר לו שבזמן שהוא מדבר, כבר עשיתי רכבת תחתית מפתח תקווה לראשל"צ ועברנו מתחת לישובים וכולם אפילו לא יודעים. זה שלושה מטר צינור בפרויקט של מיליארדים ואף אחד לא יודע. זאת משום שהצינור הזה מוביל ביוב ולא תחבורה".
על הרכבת הקלה אמר חולדאי: "אומרים שבמדינת ישראל, אחרי ש-10 שנים חזרה לנקודת האפס, יש חברה ממשלתית שהתחילה את הרכבת הקלה. אם בעוד 8 שנים יהיה לנו את הקו הראשון של הרכבת הקלה, זה יפה, ואני מקווה שזה יקרה".
בנוגע למחירי הדיור, ציין חולדאי: "המקום היחידי בעולם שראש העיר נחשב גרוע כשמחירי הנדל"ן עולים, הוא בישראל".
כשנשאל מדוע הוא לא מגביל את גובה שכר הדירה של "בעלי הבתים החזירים" וקובע תקרה, השיב חולדאי: "אני לא יכול לקבוע את התקרה לשכר הדירה ויש עשר סיבות למה אני לא קונה מרצדס - האחת שאין לי כסף, תשע האחרות לא חשובות. רבותיי, אתם הכרעתם שלמדינת ישראל תהיה מדינה של שוק חופשי. הכרעתם ואמרתם שזה מה שאתם רוצים. אנחנו בוחרים בביבי ובמשנתו, וכנסת ישראל מחוקקת חוקים שמדינת ישראל תהיה שוק חופשי. במדינת שוק חופשי אי אפשר לבוא אליי שאהיה רגולטור כי אם אתם רוצים שאהיה רגולטור, אתם לא רוצים שוק חופשי.
"אין דרך להשפיע שבת"א מחירי הדיור יהיו זולים ובגבעתיים יקרים. דיור בר השגה סוציאלי הוא עניין של המדינה כולה. דיור בר השגה הוא נכון רק לערים גדולות. היכולת של ראש עיר על מחירי הדיור היא לא גבוהה".
לגבי השאלה מדוע הליכי הרישוי בת"א כל כך מסובכים, ענה חולדאי: "תהליך הרישוי בת"א מסובך יותר מאשר בערים אחרות בגלל סיבות תכנוניות ובגלל העובדה שאנחנו יותר בפוקוס מאשר במקומות אחרים. כל הזמן יושבת פה תקשורת ומחפשת אותנו ועלינו להיות פרפקט. היום אנחנו בתהליך של מהפכה ובשנה הקרובה נראה שינוי גדול במערכת הרישוי. ומה קורה ברמת השרון? אף אחד לא שם לב".
על שדה דב אמר חולדאי: "הדבר לא בידיי. אין סיבה היום לסגור את שדה דב. בערים בסדר גודל של ת"א בעולם יש שדות קטנים וזה חשוב מאוד בכל זמן שיש 800 אלף איש שנוסעים מת"א לאילת. הסיבה לסגירת שדה דב לא קשורה להתפתחות התעופה בארץ, אלא בגלל בעיה של קרקעות. המדינה היא הבעלים של הקרקעות ועשתה את הטעות וחתמה על העסקה עם הפרקליטים, והיום כנראה לא יכולה לסגת. אמרתי להם אלף פעמים, תשאירו את שדה דב ותזיזו את כל החלק המזרחי מערבה ותעבירו את אבן גבירול צפונה וכך נפנה עוד הרבה מאוד קרקעות בכל אזור הגוש הגדול, אבל אין עם מי לדבר, רמת התכנון בישראל לדאבוני היא לא משופרת".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במהלך 10 שנות כהונתו של מר חולדאי כראש עיריית תל אביב-יפו ועד לכניסתו לתפקיד של השר כץ, לא בוצע בתל אביב ולא קודם שום פרויקט תחבורתי הראוי לציון, ולא במקרה. מדובר למעשה בעשור אבוד, בכל הנוגע לקידום התחבורה הציבורית בעיר ת"א וחולדאי הוא שותף למחדל ולכישלון שנמשך לאורך שנים רבות. בשלוש וחצי שנות כהונתו, הצליח השר כץ להוציא לפועל פרויקטים חשובים, ללא כל סיוע מצד ראש העיר, והחל בביצוע פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב לאחר עשרות שנים של עיכובים ודחיות. המשרד מקדם את הקמתם של נת"צים בכל רחבי הארץ, כולל במטרופולין תל אביב. לצערנו, בקשות חוזרות ונשנות לאישור נת"צים ברחבי העיר תל אביב נדחו מסיבות בלתי מובנות. השר כץ הכליל במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013 הצעת החלטה המסמיכה לראשונה פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לרשום דוחות לנהגים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.