אויב לא צפוי: הכסף הגדול מאיים על המערך הטכנולוגי בצה"ל

המערך נאלץ להיאבק גם עם תעשיית ההיי-טק העשירה, שמנסה לפתות את הקצינים הצעירים עם כסף גדול

המערך הטכנולוגי של צה"ל התכנס אתמול (ג') לערב הוקרה, כדי להעלות על נס את פעילות אנשיו, שנעשית לרוב הרחק מהעין. מדובר בחיילים שמשרתים ביחידות השדה, בחיל האוויר, במודיעין, בחיל הים ובחיל התקשוב. הצעירים האלה, מספקים מענה טכנולוגי לצרכים המבצעיים הבהולים של הצבא, בזירות מרוחקות, אבל המערך שאליו הם משתייכים נאלץ להיאבק גם עם תעשיית ההיי-טק העשירה, שמנסה לפתות את הקצינים הצעירים עם כסף גדול.

"אנחנו לא מתיימרים להתחרות עם רמת השכר שמציעות החברות האזרחיות לעובדיהן ולעולם לא נוכל להתמודד עם בוננזה עסקית כמו שיש באקזיט", אומר ראש מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') אופיר שהם: "אנחנו מציעים לאנשים שלנו את היכולת להתפתח מקצועית ואישית ולהעמיד להם אתגר מקצועי מיוחד כבר בגילאים צעירים יחסית".

"שורת הרווח בחברה עסקית היא דבר חשוב ואני לא מקל בכך", מוסיף שהם, "אבל במקרה שלנו זה שונה. האנשים שמשרתים איתנו מגיעים בתוך זמן קצר למצב שבו הם רואים את התוצאה של מה שעשו, את מידת ההשפעה שלהם בשטח. הקשר שהם מקיימים עם המערך הלוחם ויכולתם להרגיש את הצורך שלו ולהעמיד לו מענה - מוחשית וחזקה".

בכירי מפא"ת מודעים לכך שמי שישרת אותם בעתיד נמצא כיום בתיכון והם מנסים לאתר אותם, עם פינצטה וזכוכית מגדלת. "היתרון של צה"ל, ביחס לצבאות אחרים בעולם, נוגע למודל שלו כצבא העם. רבים מבני ה-18 שמתאימים לשירות צבאי מתייצבים בלשכות הגיוס, עוברים תהליכי מיון וסינון ומתוכם אנחנו בונים את דור העתיד של ההנדסאים והמהנדסים, הטכנאים ואנשי התוכנה שיובילו בשנים הבאות את המערך הטכנולוגי", מספר שהם.

שהם, האזרח היחיד שחבר בפורום המטה הכללי, כפוף פיקודית לרמטכ"ל ולשר הביטחון גם יחד. הוא הגיע לתפקיד אחרי ששירת במחזור השני של תוכנית תלפיות.

ליבת הפעילות מסווגת

לא קל לפתות את בני הנוער להשתלב בצבא במקצועות הללו, שאפופים בחשאיות. "אנחנו מגיעים לבתי הספר, חושפים את מסלולי השירות האפשריים ביחידות אך מקפידים לא לחשוף פרטים מסווגים. מעדיפים להתמקד יותר בערך המוסף של המשרתים ביחידות האלה בבניין הכוח של צה"ל, מנסים להסביר שכאן אפילו השמיים הם כבר לא גבול, מספרים על האופק שצפוי להם בתום שירותם, על יציאתם אל השוק האזרחי עם ידע טכנולוגי עמוק ורלוונטי שיש לו ביקוש רב. ועדיין - קשה לשווק שירות כזה כשליבת פעילותו מסווגת", אומר ראש מפא"ת. ובכל זאת, בין המעט שמפקדי היחידות הטכנולוגיות מרשים לעצמם לספר לתיכוניסטים, אפשר למצוא סיפורים על אותן מערכות שהפכו את מטוסי ה-F-16 של חיל האוויר הישראלי לכל כך שונים ומתקדמים בהשוואה לאלה שמשמשים למשל את חיל האוויר המצרי.

הרמטכ"ל בני גנץ ובכירים נוספים במערכת הביטחון יעניקו הערב תעודות הוקרה ל-12 מצטיינים ממשרתי היחידות הטכנולוגיות שתרמו בתפקידם תרומה ייחודית, בהם גם קצין צעיר שאלמלא מעורבותו בפיתוח של מעיל רוח, מערכת ההגנה על נגמ"שים וטנקים מפני טילי נ"ט - "לא היינו מגיעים איתה לאן שהגענו", כדברי ראש מפא"ת: "כל אחד מבין אותם מצטיינים הוא מגדלור ופורץ דרך בתחומו. ועדה מיוחדת של חמישה קצינים בדרגת תת אלוף וראש מפא"ת לשעבר בחרו אותם מבין קהילה שלמה של מחקר ופיתוח".

זולת האתגרים הביטחוניים והטכנולוגיים האדירים שיעמדו לפני משרתי היחידות האלה בשנים הבאות, מפקדיה יידרשו לתת מענה לאתגר מורכב וקשה לא פחות שאותו לא יפתרו במענה טכנולוגי יצירתי: שימור ההון האנושי היקר הזה כשברקע, סטארט-אפים וחברות היי-טק נוצצות שמחכות לאותם משרתים בשערי הבקו"ם, קורצות לעבר מעבדותיהם האפרוריות בקריה מגורדי השחקים סמוכים.

"היום כבר מקובל שלכל קצין בדרגת רב סרן יהיה רכב, בדומה למה שקורה בחברה אזרחית או בחברה ביטחונית. אנחנו מציעים גם תוכניות של מצוינות, עם אופק קידום עד לדרגת סגן אלוף לאנשים שהם מגדלורים או מובילים טכנולוגיים בתחומם, בלי הצורך שיעברו שרשרת של תפקידים שונים כתנאי לאותה דרגה ומאפשרים להם להמשיך ולהעמיק את מקצועיותם באותו תחום. העובדה שקהיליית המו"פ הביטחוני מיוחדת, קומפקטית ויוצאת דופן מול כל קהילה דומה במדינות אחרות - היא חלק מהתשובה", אומר שהם.