מה בוחרים המוסדיים? מסלולי ההשקעה של חברות הביטוח

לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ובהמשך לכנסת ישראל, יצא "גלובס" לבדוק את הרכב תיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים ומסלולי ההשקעה של 5 חברות הביטוח הגדולות בשוק

יציאה מהירה לבחירות קצרות יחסית בישראל, המתנה לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, מתיחות ביטחונית, אי ודאות ואיומים בכלכלות הגדולות ביותר, לווים גדולים שמתקשים להחזיר את חובם וגם אווירה אופטימית בשוק המניות התל אביבי - אלו הם הגורמים הפועלים על שוק ההון בימים אלה. לנו נדמה שהמשקיעים פשוט מעדיפים להאמין שההמתנה לשתי מערכות הבחירות - לכנסת בישראל ולקביעת זהות הדייר בבית הלבן, נותנת להם אורכה של כמה חודשים בהם החששות ממלחמה קצת פוחתים.

פעילים בשוק ההון מציינים כי להוציא קצת כסף זר שזורם פנימה, הציבור עדיין נפקד מהשוק המקומי, ולעיקר הפעילות אחראים המשקיעים המקצועיים וכמובן הגופים המוסדיים. האחרונים מספקים לנו הצצה מעניינת להרכב התיק שהם מנהלים עבור המבוטחים והעמיתים שלהם, בתיקי הענק שהם מנהלים בשמם, במיוחד בתקופה זו.

מבדיקת "גלובס" את הרכב תיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים ומסלולי ההשקעה של חמש חברות הביטוח הגדולות בשוק - מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים, עולה כי לצד הגדלת שיעור ההשקעות המופנות אל מחוץ לישראל, אופי התיק שחברות הביטוח מנהלות עבור החוסכים מזכיר היום במידה מסוימת דווקא את תיק ההשקעות שהיה להן בימי הגאות הסופר-אופטימיים טרם המשבר הכלכלי החריף, שהחל ב-2007 והגיע לשיא ב-2008.

מדיווחי חברות הביטוח לאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, עולה כי נכון לסוף אוגוסט 2012 חמש קבוצות הגדולות ניהלו השקעות בהיקף מצרפי של מעל 148 מיליארד שקל, במסגרת פוליסות ביטוחי החיים שהן מנהלות בשוקי ההון (ולא למול אג"ח מיועדות שהנפיקה הממשלה). נכון לתקופה זו, 71% מנכסיהן במסלולים אלה מנוהלים בשוק ההון המקומי וללא חשיפה למט"ח. זאת, בדומה לשיעור החשיפה לחו"ל ולמט"ח שהיה להן בסוף השנים 2011 ו-2010, ולעומת חשיפה של כ-20% בממוצע לחו"ל ולמט"ח עד לפני כמה שנים בודדות.

התמהיל מזכיר את ימי השיא של 2006

על איזה היקף שקלי של השקעות בבורסה ובמשק המקומיים מדובר? נכון להיום חמש קבוצות הביטוח מנהלות בישראל נכסים בהיקף של כ-105 מיליארד שקל רק באמצעות פוליסות ביטוחי החיים. מדובר בגידול של כ-9% ביחס לסך הנכסים שניהלו במשק המקומי בסוף 2011 ובסוף 2010.

גידול זה עשוי לסמן תחילתו של שינוי במגמה הברורה שהכרנו בשנים אחרונות, של גידול חד בהפניית השקעות לחו"ל והעדפת משקים זרים על פני זה המקומי. כלומר, מהנתונים עולה שייתכן כי מנהלי ההשקעות הגדולים במשק מפנים קצת יותר מהכסף החדש שזורם אליהם, להשקעות מקומיות. עם זאת, בין אם מדובר בשינוי מגמה או בהפסקה זמנית, מנהלי ההשקעות מבהירים כי בטווח הארוך הם צפויים להתיישר על שיעור השקעות בחו"ל גבוה בהרבה מזה השורר כיום.

לצד החשיפה לחו"ל ולמט"ח, תיק ההשקעות המוסדי, ובכלל, נחלק בראש ובראשונה למספר קבוצות השקעה עיקריות: חשיפה למניות, חשיפה להלוואות ואיגרות חוב בדירוג גבוה (BBB ומעלה) או עם ביטחונות טובים, מזומן ואג"ח ממשלתיות, וכן חשיפה להשקעות ללא בטוחה מספקת או המדורגות פחות מ-BBB.

מבחינת אופי החשיפה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות ל"אפיקי העל" הללו, הרי שתמהיל התיק (ממעוף הציפור, לא ברמת ההשקעה הבודדת) כיום דומה לזה שהיה להן בסוף 2006, כשכל 'מטאטא שירה' בבורסה פגע והניב תשואה.

שיעור החשיפה למניות, קרנות נאמנות ותעודות סל מנייתיות בתיקי המבוטחים של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, היווה בסוף אוגוסט כ-31% מהתיק, בדומה למצב בסוף 2011 וגם בסוף 2007 ו-2006. בשקלים מדובר בחשיפה שמסתכמת כיום בכ-46.5 מיליארד שקל, שמופנים להשקעה בשוקי המניות בארץ ובעולם.

שיעור החשיפה של חמש הקבוצות למזומנים ולאג"ח ממשלתיות עומד כיום על כ-22% מהתיק, לעומת 19% בסוף 2011 ובדומה לשיעור של כ-22% בסוף 2006. כך, כ-32.6 מיליארד שקל מכספי המבוטחים בפוליסות ביטוחי החיים של חברות הביטוח (להוציא הפוליסות הוותיקות) מופנים לאפיקים בסיכון נמוך - מזומן על סוגיו השונים ואג"ח ממשלתיות, רובן המכריע של ישראל.

יציבות בחשיפה לנכסים לא מובטחים

האפיק הנוסף הוא הלוואות ואג"ח קונצרניות, אשר מרכז בימים אלה עניין מיוחד, על רקע הקשיים אליהם נקלעים כמה מהלווים הגדולים שהיו הכוכבים הבולטים של שוקי ההון בימי טרום המשבר הכלכלי של 2008. אפיק זה נחלק לשניים - ההלוואות שיש כנגדן בטוחות מספקות או שהן בדירוג גבוה, ואלו שלא.

נתחיל בהלוואות ללא בטוחות מספקות ואג"ח קונצרניות בדירוג נמוך, המהוות כיום כ-11% מהתיק המוסדי כפי שהוא משתקף מתיקי ביטוחי החיים שמנהלות חמש קבוצות הביטוח הגדולות. בסך הכל מדובר על יציבות יחסית, כשהחשיפה להשקעות מקבוצה זו דומה כיום למה שהיה בכל אחת מהשנים אחרונות (להוציא קפיצה בסוף 2008, שנבעה בין היתר מירידת ערך ומשינויים שחלו בהשקעות בפועל, אגב הסערות שהתחוללו אז בשווקים).

מנגד, שיעור החשיפה של החמש לאג"ח קונצרניות, הלוואות ופיקדונות עם בטוחה מספקת, או לפחות מדורגות BBB, ותעודות סל אג"חיות, הוא כ-36%. זאת, לעומת כ-40% בסוף 2011 ובדומה לשיעור של כ-37% מהתיק כפי שהיה בסוף 2006. בשקלים מדובר בחשיפה בהיקף כ-53.3 מיליארד שקל, בדומה למצב בסוף 2011 - אז הסתכמה ההשקעה בני"ע מסוגים אלה בכ-52.7 מיליארד שקל.

מאפייני תיקי הפוליסות
 מאפייני תיקי הפוליסות

ron-s@globes.co.il