אירופה ננעלה בירידות: אכזבה מהתעלמות מספרד בפסגה

מנהיגי גוש האירו, שנפגשו בבריסל, החליטו כי יוקם בתוך כשנה גוף שיפקח על מערכת הבנקאות ■ אך המנהיגים כלל לא דיברו על סוגיית הסיוע לספרד, שמותחת את השווקים מזה שבועות

בורסות אירופה קטעו היום (ו') 4 ימי עליות וננעלו בירידות על רקע אכזבת המשקיעים מכך שמנהיגי אירופה לא דיברו על סיוע לספרד בפסגה בבריסל, מה שמאפיל על הסכמות שכן הושגו באשר לכינון מנגנון משותף לפיקוח על מערכת הבנקאות של היבשת (על כך בהמשך).

הסנטימנט השלילי בשווקים מגיע גם על רקע דוחותיהן המאכזבים של גוגל ומיקרוספט אמש בוול סטריט, המכבידים על מניות הטכנולוגיה באירופה ואסיה. מדד Stoxx 600 האירופי איבד 0.8% אך עלה ב-1.6% מתחילת השבוע.

כאמור, בפסגה מעצבי המדיניות בגוש האירו התקדמו בצעדי ענק לעבר קו המדיניות שמוביל נשיא צרפת, והסכימו אמש בפסגה כי בתוך כשנה יוקם גוף שיפקח על מערכת הבנקאות של גוש האירו. נשיא מועצת אירופה הרמן ואן רומפוי, אמר כי מאחר ש-27 מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו לאמץ מסגרת חוקית לכינון מכניזם שיכפיף את הבנקים המרכזיים ביבשת לגוף מפקח אחד, שככל הנראה יהיה גוף שיפעל תחת הבנק המרכזי האירופי (ECB).

עם זאת, הנושא שבלט בהיעדרו בפסגה הוא סוגיית הסיוע לספרד. מאז הכרזת הבנק המרכזי האירופי על התוכנית לרכישה לא מוגבלת של אג"ח ממשלתיות לטווח של 1-3 שנים, בשווקים ממתינים לראות מתי תגיש ספרד בקשה רשמית לסיוע. בינתיים ספרד גוררת רגליים, מה שגורם למתיחות בשווקים. נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר היום שמנהיגי אירופה כלל לא דיברו על סוגיית הסיוע לספרד בפסגה.

מניות הבנקים הכבידו על המסחר באירופה. נציין את מניות הבנקים הגרמנים דויטשה בנק וקומרסבנק וכן את מניות הבנקים הבריטים ברקליס ולוידס . בספרד נסחרת מניות בנקו אספניול בירידות ובבלגיה יורדת מניית בנק KBC Groep .

מניית בנק קרדיט סוויס ירדה לאחר שהבנק פרסם אזהרת רווח לקראת פרסום הדוחות הכספיים שלו בשבוע הבא. (לסיפור המלא)

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום במגמה מעורבת, לאור הנעילה השלילית בוול סטריט אמש ובאופטימיות זהירה לגבי תוצאות פסגת מנהיגי גוש האירו שנערכה אמש בבריסל. כיוון המסחר הושפע גם מנתוני מאקרו בסין הגוררים ירידה בין, וכן מפרסום דוחותיהן של גוגל ומיקרוסופט אמש. החוזים בוול סטריט מאותתים על פתיחה יציבה.

כאמור, אמש נעל המסחר בוול סטריט בירידות בעוד המשקיעים היו דרוכים עם פתיחת מנהיגי אירופה בבריסל, בייחוד לאור חילוקי הדיעות השוררים בין קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לנשיא צרפת פרנסואה הולנד. בעוד שמרקל שואפת לפיקוח פיסקלי רחב יותר על מדינות גוש האירו, הולנד הוביל את הקו של פיקוח בנקאי הדוק יותר, רעיון אותו מרקל ביקשה לדחות.

ולאן נושבות הרוחות באסיה? בסין פורסם נתון ההשקעות הזרות הישירות שנפל בכ-3.8% ב-9 החודשים הראשונים מאז תחילת השנה. זהו נתון נוסף המעיד על האטה בפעילות הכלכלית הסינית, שכאמור באה לידי ביטוי גם בהשקעות הזרות.

מבין המניות שריכזו עניין באסיה ניתן לציין את יצרנית הרכב הונדה שמטפסת בכ-2% וכן יצרנית האלקטרוניקה NEC שמטפסת בכ-8% לאחר שאנליסטים העלו את תחזית ההכנסות והרווח של החברה. מעבר לכך החברות היפניות נהנו בשבוע החולף מגידול בייצוא ועמדו במוקד.