נעילה שלילית באירופה; המשקיעים מחכים להתפתחויות נוספות

מנהיגי גוש האירו החליטו בסוף השבוע על הקמת מנגנון פיקוח בנקאי משותף ■ היחס חוב לתוצר באיחוד עלה ל -87.3% ■ הייצוא מיפן נפל ב-10.3% בספטמבר, הייבוא עלה ב-4.1%

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות, חרף ההבנות עליהם הגיעו מנהיגי גוש האירו בפסגה בבריסל, לפיהם יוקם מנגנון פיקוח בנקאי אחיד בתוך כשנה, כאשר המשקיעים מחכים להתפתחויות נוספות.

המשקיעים ממשיכים להגיב היום לדיווחים מסוף השבוע, לפיהם מנהיגי גוש האירו החליטו, בתום דיונים של 10 שעות, על הקמת מנגנון פיקוח בנקאי משותף במטרה להתמודד עם משבר החוב הגואה. מומחים מעריכים כי זהו צעד אחד בכיוון הנכון אך מציינים באותה נשימה כי הוא לא מספיק כדי לפתור את שורש המשבר וכי דרושים צעדים נוספים כגון הידוק ופיקוח פיסקלי, כפי שהציעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

בתוך כך, אנטוניס סמרס, ראש ממשלת יוון, אמר בסוף השבוע לעיתונים בבריסל כי הוא בטוח שארצו תקבל את החלק הבא בחבילת הסיוע לפני שייגמר לה הכסף ב-16 בנובמבר. הוא ציין כי אם לא יתקבלו הכספים - יוון תפשוט את הרגל. "אני מאמין שנקבל את התשלום עד אמצע החודש הבא. יתרות המזומנים של המדינה ייגמרו ב-16 בנובמבר", אמר סמרס. סמרס הודה שנציגי ה"טרויקה" (הגוף המלווה ליוון המורכב מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי) עדיין חלוקים בדעתם באשר לגודל החוב של יוון ואיך להפחית אותו.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי קיבל היום הבעת אמון נוספת לצעדי הצנע שהוא מקדם. מפלגתו של ראחוי (מפלגת פופלר) נחלה ניצחון שהעניק לה רוב בפרלמנט המקומי של מחוז גליציה, המחוז דממנו מגיע ראחוי עצמו.

היום פרסמה הלשכה לסטטיסטיקה באירופה כי היחס חוב לתוצר באיחוד עלה ל -87.3% , כשיוון עם יחס של 170.6% , איטליה 120% ופורטוגל 108% , זאת עם אמנה חתומה על ידי כולן שלא יעברו יחס של 60%.

נציין כי מניית פיליפס מרכז עניין לאחר שפרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2012, עקפה את התחזיות ודיווחה על עלייה של כ-43% ברווח הנקי.

נתונים מדאיגים באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, למרות ירידות השערים החדות שנעלו את המסחר ביום ו' בארה"ב. זאת, עקב נתוני מסחר מדאיגים ביפן, המצביעים על התרחבות הגרעון.

ביפן פורסמו היום נתוני סחר לחודש ספטמבר, אשר הצביעו על נפילה מאכזבת של 10.3% בייצוא מהמדינה בחודש החולף. במקביל, הייבוא למדינה רשם עלייה של 4.1% לעומת ספטמבר 2011, מה שהרחיב את הגירעון המסחרי יותר מהמצופה.

בחיתוך גיאוגרפי, הייצוא לסין נפל ב-14%, בעוד הייצוא מיפן למערב אירופה התרסק ב-26%. הייצוא לארה"ב עלה בשיעור מזערי של 0.9%.

בתגובה, מניותיהן של חברות מוטות יצוא נסחרו תחת לחץ. נציין את מאזדה ואת Fuji Heavy Industries .

בעקבות דוחות חלשים של מניות טכנולוגיה בסוף השבוע בוול סטריט, דוגמת גוגל, נסחרות מניות הטכנולוגיה במזרח במגמה שלילית. נציין את Advantest ואת Canon .

הכותרת הראשית בעיתון Financial News, הנתמך על ידי הבנק המרכזי של סין, עוסקת בידיעה כי אין כרגע יסודות לצעדים מוניטריים מקלים נוספים במדינה. חשוב להדגיש כי ידיעות בעיתון הנ"ל אינן פרסום רשמי של הבנק, אך הן בהחלט יכולות לשקף את "רוח הבנק".

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]