המסחר באירופה ננעל בירידות חדות; הדאקס נפל 2.1%

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה אתמול דוח ובו "פתרון קסם" למשבר החוב באירופה ולכל מדינה השקועה בחובות ■ דיווחים על כך שהפדרל ריזרב בארצות הברית ירחיב את ה- QE3 ■ ספרד צלחה הנפקת אג"ח

המדדים באירופה המשיכו לרדת במהלך המסחר היום (ג') וננעלו בירידות חדות. זאת, חרף הנפקת אג"ח מוצלחת של ספרד .אתמול התפרסם דוח של קרן המטבע הבינלאומית שכולל תוכנית לטיפול במשבר החובות שמכה במספר מדינות ברחבי העולם ובאירופה בפרט. בזירת המאקרו התפרסם בשעות אחר הצהריים מדד אמון הצרכנים של גוש האירו לחודש אוקטובר שרשם קריאה שלילית.

ספרד צלחה היום הנפקת אג"ח נוספת ומכרה אגרות חוב ב-3.53 מיליארד אירו - מעל היעד המקסימלי שהוצב בהנפקה. משרד האוצר הספרדי מכר אגרות חוב ל-6 חודשים בריבית ממוצעת של 2.023%, בהשוואה לריבית של 2.213% בהנפקה דומה שנערכה ב-25 בספטמבר. תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד יורדות היום ב-70 נקודות האחוז לרמה של 5.52%.

אתמול התפרסם דוח של קרן המטבע שכולל "תוכנית קסם" להעלמת החובות של המדינות שמתמודדות עם חובות גבוהים. הדוח מציע להחליף את מערכת הבנקאות הפרטית - האחראית על כ-97% מהיצע הכסף בעולם - במערכת פיננסית ממשלתית. למעשה, "פתרון הקסם" של שמציע הדוח הוא כלל אינו חדש, אלא חוזר לשיטה שהייתה נהוגה לפני יותר מ-400 שנה, בתקופה שבה המלך צ'רלס השני השתלט על המערכת הפיננסית באנגליה.

באופן מעשי יותר, הדוח מציע שהבנקים יעמידו בטחונות של כ-100% כנגד הפקדונות של הציבור, ובכך למעשה ישחק מעמדם והם לא יוכלו "לייצר כסף מהאוויר", כפי שהם עושים זאת כיום. הדוח מבוסס על מחקר מוקדם שערכו מיכאל קומהוף (Kumhof) וז'רמואיר בנס (Benes), כלכלנים בקרן המטבע, שהתפרסם כבר באוגוסט השנה והחל לצבור פופולריות רבה בקרב כלכלנים רבים בעולם כולו.

מה שיכול לעודד במעט את השווקים הינה פגישת ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בארצות הברית שמתכנס היום לשני ימים של דיונים שבסופם תתקבל החלטת הריבית. אולם, כידוע, החלטת הריבית עצמה לא משמעותית שכן ידוע שהריבית בארצות הברית צפויה לעמוד על רמתה הנוכחית לעוד כשנתיים, אך מה שמעניין בפגישה הנוכחית הינם הדיווחים על כך שחברי הוועדה צפויים לדון באפשרות להרחבת ה-QE3 שהוכרז עליה לפני כחודשיים.

להערכת אנליסטים, בכירי ה'פד' ידונו בשאלה אם יש להרחיב את היקף הרכישות בסוף 2012, אז תגיע לסופה תוכנית "אופריישן טוויסט", אולם ככל הנראה לא תמסר הצהרה רשמית בנוגע לכך בסוף הפגישה ביום רביעי. רק בחודש הבא, עת ישוחרר פרוטוקול הפגישה, ניתן יהיה למצוא לכך רמזים.

בזירת המאקרו האירופית, התפרסם היום מדד אמון הצרכנים של גוש האירו לחודש אוקטובר שעמד בתחזיות האנליסטים והצביע על קריאה שלילית של 26 נקודות.

אסיה במגמה מעורבת

יום המסחר בבורסות אסיה (ג') ננעל במגמה מעורבת, כשבורסת טוקיו רושמת ירידה קלה ומנגד בהונג קונג נרשמות עליות. זאת לאחר סגירה מעורבת עם נטייה לעליות בוול סטריט. המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים לאור דוחות כספיים מאכזבים מצד מספר חברות.

"גורמים שמחוץ לכלכלה, כמו הבחירות בארה"ב או משבר החובות באירופה שתלוי בהחלטות של פוליטיקאים, עדיין מהווים גורמי סיכון לשווקים ולחברות, שהן למעשה שבויות ותלויות בגורמים מבחוץ", אמר לבלומברג אנגוס גלוסקי, מנהל השקעות בסידני.

"לקראת הבחירות אני לא יודע אם נראה תנועה רצינית למעלה או למטה, כי אנחנו עומדים בפני חוסר ודאות אדיר", אמר מייקל שלדון, אסטרטג שווקים ראשי ב-RDM. "התנודתיות בשוק הייתה נמוכה מאוד בחודשים האחרונים, ועל רקע כל המהמורות בדרך זה הגיוני לנקוט עמדה הגנתית".

מניית יצרנית המחשבים אייסר רושמת ירידה של 3.3% בטאייפיי לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים מאכזבים אתמול. קנון רושמת ירידה של 1.5% בטוקיו.

עונת הדוחות תימשך היום ובימים הקרובים. יאהו דיווחה אמש לאחר נעילת המסחר בוול סטריט על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השלישי של 2012, מהן עולה כי החברה היכתה את תחזיות האנליסטים גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח. יאהו דיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר, לעומת 1.22 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2011. בשורה התחתונה מדובר על רווח של 0.35 דולר למניה, לעומת צפי לרווח של 0.25 דולר למניה בלבד, ויותר מהרבעון המקביל אשתקד, אז עמד הרווח של 0.21 דולר למניה.