8 לקחים שכל משקיע צריך ללמוד מ"יום שני השחור"

בין הלקחים: השוק "מפזר" לעיתים סימני חולשה לפני מפולת, הנזילות מצטמקת ואסטרטגיות לצמצום סיכונים מתגלות כלא יעילות בימים של תנודתיות גבוהה

אתמול היה יום השנה ה-25 שנה למפולת הבזק בוול סטריט ב-19 באוקטובר 1987, הידועה בכינוי "יום שני השחור". באותו יום צנח מדד הדאו ג'ונס ביותר מ-22%, הפאניקה הייתה בשיאה והמשקיעים חששו כי הם עומדים לחוות "שידור חוזר" של המשבר הגדול שהתרחש ב-1,929 ובשנים שלאחר מכן (משבר שנות ה-30).

לכן, כאשר מציינים רבע מאה למשבר "יום שני השחור", משקיעים ומומחים שואלים את עצמם האם קיים סיכוי שקריסה כזו תתרחש בקרוב? וחשוב יותר - מה הלקחים שכל משקיע צריך להפיק מהמפולת ההיא (ומהמפולות הרבות שהתרחשו מאז בשווקים...).

באתר Pragmatic Capitalizm התפרסם מאמר על 8 לקחים חשובים שאפשר להפיק מ"יום שני השחור".

1. הערכות שווי גבוהות משמעותן יותר סיכון. בתשעת החודשים הראשונים של 1,987 זינקו מדדי המניות בוול סטריט ביותר מ-30%, מה שהוביל לעליית מכפילי הרווח מעל רמה ממוצעת של 20 וירידה של תשואות הדיבידנד לרמה הנמוכה ביותר מאז שנות ה-20' של המאה הקודמת.

2. יש סימנים מקדימים לכך שהשוק השורי מאבד מומנטום. מדד הדאו ג'ונס סימן שיא באוגוסט 1,987 וצנח ב-91 נקודות ב-6 באוקטובר - שיא בנקודות לאותו זמן. השיא לא החזיק הרבה וב-14 באוקטובר נרשמה צניחה של 95 נקודות כך שגלי ההדף של העצבנות הגבוהה נמשכו זמן מה ומי שמיהר לזנק לשוק קיבל מכה נוספת בטווח הקצר ומי שנשאר בשוק עוד כמה ימים קיבל מכה מאוד מאוד קשה.

3. רוח נגדית חזקה מנתוני המאקרו. המפולת של ה-14 באוקטובר יוחסה אז לביטול הטבות במס לתאגידים הנוגעים לרכישות ומיזוגים. גם נתוני הגרעון המסחרי של ארה"ב היו בעלייה וכך גם שיעורי הריבית.

4. הקורלציות בין נכסים פיננסיים שונים עולות בעיתות מצוקה. כשיש מפולת אז משקיעים מוסדיים שונים מוכרים לעיתים מכל הבא ליד, כך גם משקיעים פרטיים רבים. ולכן המפלט היחיד לעיתים קרובות הוא באחזקת כסף מזומן.

5. נזילות מצטמקת כשהמחירים צונחים. תרומה מכרעת לעוצמה של המפולת הייתה הקפאון וההלם של סוחרים רבים וחוסר היכולת לבצע עסקאות. כשקשה למכור נכס מסוים התגובה הרגשית (לעיתים מחוסר ברירה) היא למכור נכס אחר, נזיל יותר, אפילו אם הוא מאוד איכותי וזול.

6. השקעה או מסחר ב"מרג'ין" (אשראי או הלוואות) יכולה להיות מאוד מסוכנת. וגם להעצים מאוד את המפולת. בזמן המפולת אולצו סוחרים רבים למכור מניות או חוזים על מדדים - גורם שהעצים את המפולת.

7. אסטרטגיות להימנעות מסיכונים עלולות להתגלות כלא יעילות לחלוטין. כשהתחילה המפולת הרבה מאוד סוחרים מכרו מניות וגם את החוזים שקנו כדי "לבטח" את התיקים. בימים של תנודתיות מאוד גבוהה קשה מאוד לנהל ביעילות אסטרטגיות הגנה וכנראה שצריך פשוט לשבת מחוץ לשוק בסבלנות.

8. אפשר לנצל מפולות לרווחים נאים בטווח הבינוני והארוך. משקיעים שלא נבהלו מהמפולת של אוקטובר 1987 הרוויחו בשנים שלאחר מכן. המניות המובילות הניבו 16.6% ב-1,988 ו-31.7% ב-1,989 נקודות. גם מי שנכנס לשוק בתחילת אוקטובר 1,987, רגע לפני הנפילה, ונשאר בפנים עד סוף 1,989, רשם רווח.