איראן מאיימת: נפסיק ייצוא הנפט אם יוחמרו הסנקציות נגדנו

שר הנפט האיראני, רוסטאם קאסמי, אמר כי ארצו כבר הכינה תוכנית מגירה לניהול המדינה ללא הכנסות מייצוא נפט ■ נשיא ארה"ב יצטרך לשקול אם להאריך את הפטורים מהסנקציות על איראן

איראן הודיעה אתמול (ג') כי היא תפסיק את ייצוא הנפט אם יוגברו הסנקציות המוטלות עליה מצד מדינות המערב. שר הנפט האיראני, רוסטאם קאסמי, אמר כי ארצו כבר הכינה תוכנית מגירה לניהול המדינה ללא הכנסות מייצוא נפט.

מדינות המערב, בהנהגתה של ארה"ב, הטילו השנה סנקציות כבדות על איראן בשל תוכנית הגרעין שלה, שלדבריהן נועדה למטרות צבאיות. בטהרן טוענים, לעומת זאת, כי מטרותיה של תוכנית הגרעין הן אזרחיות בלבד.

"אם יוחמרו הסנקציות אנחנו נפסיק לייצא נפט", אמר קאסמי במסיבת עיתונאים שנערכה בדובאי. הצהרתו של קאסמי היא האחרונה בשרשרת של איומים מצד איראן בתגובה לסנקציות שהוטלו עליה, אשר פרשנים סבורים כי הביאו לצניחה חדה בהיקף ייצוא הנפט האיראני.

"הכנו תוכנית לניהול המדינה בלי להיות תלויים בהכנסות מנפט", אמר קאסמי, "עד עתה לא חווינו בעיות רציניות, אבל אם הסנקציות יתגברו נפסיק את אספקת הנפט שלנו לעולם", הדגיש.

מוקדם יותר אתמול אמר קאסמי כי איראן עדיין מפיקה 4 מיליון חביות נפט ביום, ודחה על הסף את הטענות שיכולת הפקת הנפט של הרפובליקה האסלאמית הצטמצמה ל-2.7 מיליון חביות נפט ביום בלבד. על פי דיווח של OPEC, ארגון המדינות המייצאות נפט, שאבה איראן בספטמבר 2.72 מיליון חביות נפט, ואילו איראן דיווחה כי היא שאבה 3.75 מיליון חביות נפט באותו חודש.

עם זאת, קאסמי התעקש כי איראן ממשיכה לשאוב נפט במלוא התפוקה. "כרגע אנו שואבים 4 מיליון חביות ביום", אמר קאסמי, שסירב למסור נתונים על היקף ייצוא הנפט מאיראן. "אנחנו מתמודדים עם סנקציות אמריקניות כבר 30 שנים ותעשיית הנפט שלנו עדיין מצליחה", ציין.

קאסמי אמר כי איראן צורכת כיום נתח גדול מהנפט שהיא מפיקה, הודות לגידול ביכולת הזיקוק שלה. הוא ציין כי יכולת הזיקוק של איראן כיום עומדת על 2 מיליון חביות ביום, וכי עד סוף השנה הפרסית, במארס 2013, תוכל איראן לזקק 200 אלף חביות נפט נוספות מדי יום.

אובמה יקבל החלטה גורלית

שבועות ספורים בלבד לאחר הבחירות, ייאלץ נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקבל החלטה גורלית בסוגיית סנקציות הנפט נגד איראן - החלטה שבה יהיה עליו לשמור על גישה קשוחה כלפי איראן בלי לדחוף את מחירי הנפט לרמה גבוהה מדי.

בבואו לשקול אם להאריך את השורה החדשה של פטורים לשישה חודשים מסנקציות הנפט של איראן, יצטרך הממשל להחליט האם סין, הודו דרום קוריאה ומדינות אחרות, נקטו צעדים מספיקים כדי להיגמל מהנפט האיראני.

אכיפת קיצוצים אגרסיביים יתר על המידה עלולה להזניק מחדש את מחירי הנפט, להועיל לאיראן ולפגוע בבנות בריתה של ארה"ב. הסכמה לקיצוצים קטנים מדי עלולה לעורר ביקורת בקונגרס וגם מצדה של ישראל.

על הנייר, וושינגטון צריכה להמשיך ולהחריף את המגבלות על הייצוא האיראני "בכיוון של הפסקה מלאה" של רכישות, ולאלץ את המדינות המייבאות נפט איראני לבצע קיצוצים עמוקים יותר ויותר במחירים ובכמות כדי לזכות ב"הקלות יוצאות מהכלל" או בפטורים.

המבקרים עוקבים בקפדנות אחר ההתפתחויות. שלשום (א') דיווח הניו יורק טיימס שארה"ב ואיראן הסכימו עקרונית למו"מ פרטי דו-צדדי על תוכניתה הגרעינית של איראן, אך שתי המדינות מכחישות את אמיתות הדיווח.