חרף נתוני המאקרו המאכזבים, בורסות אירופה ננעלו בעליות

היום פורסמו מדדי מנהלי הרכש של גוש האירו, גרמניה וצרפת יחד עם מספר נתונים נוספים והציגו נתונים רעים ■ נשיא הבנק המרכזי האירופי צפוי להגיע היום לברלין וישא נאום בפני הפרלמנט הגרמני

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה חיובית, זאת למרות פרסום הנתונים שהצביעו על החרפת ההתכווצות בהיקף הפעילות של סקטור הייצור ביבשת. הבורסות הצליחו להתאושש בשעות האחרונות וסיימו בטריטוריה הירוקה. בגרמניה, צפוי להגיע היום נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי לפרלמנט בברלין בנסיון לשכנע את המחוקקים שם לתמוך בתוכנית רכישת האג"ח של הבנק.

הנושא המרכזי של היום היו נתוני המאקרו שפורסמו באירופה, שבניגוד לתחזיות, הצביעו על הרעה בפעילות הייצור של גוש האירו. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו רשם ירידה לרמה של 45.8 נקודות לעומת 46.1 נקודות בחודש ספטמבר, כשהצפי היה שהמדד ירשום עלייה לרמה של 46.5 נקודות. נכיר שכל קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות בהיקף הפעילות בעוד שקריאה מעל לרמה הזו מצביעה על צמיחה.

המדד בגרמניה גם הוא רשם ירידה, ואפשר להגדיר אותה ירידה חדה למדי, והוא עומד כעת על רמה של 45.7 נקודות לעומת רמה של 47.4 נקודות בחודש הקודם, כשהצפי היה שהמדד ירשום עלייה לרמה של 48 נקודות. גם בצרפת פורסם המדד לחודש אוקטובר, אך בניגוד לגרמניה וגוש האירו, המדד של צרפת רשם עלייה, אך לא בהתאם לתחזיות. המדד עלה לרמה של 43.5 נקודות מרמה של 42.7 נקודות בספטמבר, כשהצפי היה לעלייה לרמה של 44 נקודות.

מריו דרגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, יבקר היום בברלין וינאם בפני הפרלמנט הגרמני בנסיון לשכנע את המחוקקים שם לתמוך בתוכנית רכישת האג"ח של הבנק האירופי שנועדה לעזור בטיפול במשבר החוב ביבשת. דרגי ינסה במהלך הנאום שלו לשכנע את חברי הפרלמנט במדינה שהמהלך נועד לעזור לשמור על יציבות המחירים בגוש האירו, ובכך לנסות לשכנע אותם שהבנק פועל לפי המנדט שלו.

דרגי בעצם נכנס לגוב אריות שכן הממשלה הגרמנית, ובמיוחד הפרלמנט הינם מבין המבקרים החריפים ביותר לתוכנית החדשה של הבנק המרכזי האירופי. הטענה המרכית נגד התוכנית הינה שהיא לא תואמת את המנדט של הבנק המרכזי האירופי שתפקידו העיקרי הינו לשמור על יציבות המחירים באזור, ושהיא תוביל לעלייה באינפלציה.

"המשימה של דראגי הינה להפיג כל החששות בנוגע לתוכנית רכישת האג"ח של הבנק המרכזי בנוגע לעלייה אפשרית באינפלציה או שתוביל לנטל מסים נוסף על אזרחי גרמניה שלא יוכלו לעמוד בו", אומר פרנק שייפר, דובר מפלגת "הדמוקרטים החופשיים" החברה בקואליציה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "הרבה מחברי הפרלמנט - אפילו אם לא יודו בזה בפומבי - התחילו להעלות חששות בנוגע לתוכנית של הבנק המרכזי האירופי ולעומד בראשו, שפעם כונה הבנקאי הלא גרמני הכי גרמני מבין העומדים בראש הבנקים המרכזיים".

נעבור לספרד, שם צפוי ראש הממשלה מריאנו ראחוי להשתתף בעימות והצבעה על תקציב המדינה לשנת 2013. נזכיר שהתקציב החדש כולל חבילת קיצוצים נרחבת שפוגעת בעיקר במגזר הציבורי במדינה, מה שהוביל להתפרצות גל של הפגנות ברחבי המדינה בשבועות האחרונים, כשחלק קטן מהן גלש לאלימות.

שר האוצר היווני יאניס סטורנאראס הודיע היום כי נציגי ה"טרויקה" הסכימו להעניק ליוון את הארכה שדרשה על מנת לעמוד ביעדי תוכנית הצנע. על פי ההודעה של שר האוצר היווני, המדינה קיבלה ארכה של שנתיים לעמידה ביעדים, וכך היא תוכל להפחית את השפעת חבילת הקיצוצים האחרונה שהיקפה עומד על 11.5 מיליארד אירו.

נחזור לנתוני המאקרו באירופה, ובמיוחד בגרמניה, שם פרסם היום מכון המחקר הגרמני IFO את האקלים העסקי של גרמניה לחודש אוקטובר שגם הוא רשם ירידה לרמה של 100 נקודות מרמה קודמת של 101.4 נקודות לעומת צפי לעלייה קטנה לרמה של 101.6 נקודות.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, לאחר סגירה שלילית בוול סטריט ופרסום נתוני מאקרו בסין. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על עליות של כ-0.5% בפתיחת המסחר היום.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בירידות שערים, על רקע אכזבה מדוחות כספיים של חברות גדולות בוול סטריט והחשש מהחרפת המשבר בגוש האירו.

פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, פרסמה לאחר סיום המסחר את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2012, מהם עולה כי היא הצליחה לעקוף את התחזיות בשורה העליונה ורשמה רווח של 311 מיליון דולר או 12 סנט למניה. החברה הפתיעה לטובה גם בשורה העליונה ורשמה הכנסות של 1.26 מיליארד דולר, גידול של 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בעקבות התוצאות זינקה מניית פייסבוק בכ-13% במסחר המאוחר.

מדד מנהלי הרכש של HSBC לסין מצביע על התאוששות מסויימת באוקטובר אולם עדיין נמצא מתחת לרמת 50 הנקודות במפרידה בין נסיגה לצמיחה. המדד שפורסם היום עלה ל-49.1 נק' לעומת 47.9 נקודות בספטמבר.

"רואים שיפור זה החודש השני ברציפות במצב התעשייה בסין. כנראה שהצעדים שנקט המימשל עושים את שלהם ומחלחלים לכלכלה", אמר Hongbin Qu, כלכלן ב-HSBC.

במניות המחצבים נרשמות ירידות. נציין את BHP ביליטון וריו-טינטו.