נעילה מעורבת באירופה; ספרד תבקש חבילת סיוע לבנקים

דיווח בעיתון ספרדי טוען כי המדינה תבקש באופן רשמי חבילת סיוע לבנקים שלה בהיקף של 60 מיליארד אירו ■ יוון הודיעה אתמול כי קיבלה ארכה של שנתיים לעמידה ביעדים של חבילת החילוץ

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') במגמה מעורבת, זאת בשל נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו ביבשת. עיתון ספרדי מדווח כי ספרד עומדת לבקש באופן רשמי חבילת סיוע עבור הבנקים שלה. בזירת המאקרו, בריטניה רשמה צמיחה של 1% בתמ"ג ברבעון השלישי של השנה - הצמיחה הגדולה ביותר מזה 5 שנים.

נתחיל עם ספרד ועם דיווח בעיתון מקומי שטוען כי המדינה תבקש בקרוב חבילת סיוע עבור הבנקים שלה. העיתון Espacion מדווח הבוקר כי המדינה החליטה לבקש, באופן רשמי, חבילת סיוע בהיקף של 60 מיליארד אירו עבור מגזר הבנקאות שלה, מתוך ה-100 מיליארד אירו שאושרו לה על ידי מנהיגי אירופה לפני מספר חודשים לטיפול בתחלואות סקטור הבנקאות במדינה.

צריך לציין שהבקשה הזו הינה עבר סקטור הבנקאות בלבד ולא קשורה לחבילת החילוץ הכללית שהמדינה שוקלת לבקש עבור כל המדינה. בנוגע לחבילת החילוץ הכוללת עדיין לא נרשמה התקדמות בעניין וזאת על רקע המשך סירובו של ראש הממשלה מריאנו ראחוי לבקש חבילת סיוע כוללת מחשש שזה יצריך יישום תוכניות צנע נוספות במדינה - תוכניות שכבר הציתו גל של הפגנות ברחבי המדינה.

נעבור ליוון שם הודיע אתמול שר האוצר היווני יאניס סטורנאראס כי מדינתו הצליחה לקבל ארכה של שנתיים על מנת על מנת לעמוד ביעדים של חבילת הסיוע. שר האוצר הודיע כי נציגי ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - הסכימו לדחות את המועד עד שנת 2014, מה שיאפשר להפחית במעט את הלחצים הכלכליים על אזרחי המדינה שנובעים מתוכניות הצנע שמופעולת במדינה.

נחזור לחצי האי האיבירי ולפורטוגל שם אישרה קרן המטבע הבינלאומית למדינה לקבל נתח נוסף של 1.5 מיליארד אירו מתוך חבילת החילוץ שמוענקת למדינה שהיקפה עומד על 78 מיליארד אירו.

אתמול פורסמו נתונים רעים על הפעילות הייצרנית של אירופה לחודש אוקטובר. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו רשם ירידה לרמה של 45.8 נקודות לעומת 46.1 נקודות בחודש ספטמבר, כשהצפי היה שהמדד ירשום עלייה לרמה של 46.5 נקודות. נזכיר שכל קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות בהיקף הפעילות בעוד שקריאה מעל לרמה הזו מצביעה על צמיחה.

המדד בגרמניה גם הוא רשם ירידה, ואפשר להגדיר אותה ירידה חדה למדי, והוא עומד כעת על רמה של 45.7 נקודות לעומת רמה של 47.4 נקודות בחודש הקודם, כשהצפי היה שהמדד ירשום עלייה לרמה של 48 נקודות. גם בצרפת פורסם המדד לחודש אוקטובר, אך בניגוד לגרמניה וגוש האירו, המדד של צרפת רשם עלייה, אך לא בהתאם לתחזיות. המדד עלה לרמה של 43.5 נקודות מרמה של 42.7 נקודות בספטמבר, כשהצפי היה לעלייה לרמה של 44 נקודות.

בבריטניה פורסמה הערכה ראשונה לצמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי של השנה וממנה עולה כי הכלכלה הבריטית יצאה מהמיתון. על פי הערכות ראושניות, נרשמה צמיחה של 1% בתמ"ג הבריטי לעומת הרבעון השני של השנה, כשהצפי היה לצמיחה של 0.6%. בחישוב שנתי הצמיחה בתמ"ג עומדת על 0% וזאת לעומת תחזיות שדיברו על צמיחה שלילית של 0.5%. בשל הנתונים הטובים, הפאונד הבריטי רושם קפיצה במסחר מול הדולר והוא נסחר כעת ברמה של 1.61 דולר לפאונד.

בגזרת החברות שדיווחו על תוצאותיהן הכספיות לרבעון השלישי של השנה ניתן למצוא את בנק קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשוויץ. הבנק דיווח היום על נפילה של 63% ברווח הנקי לרבעון השלישי של השנה, בעיקר בשל מחיקה של 1.08 מיליארד דולר בדוחות. בשורה התחתונה, נפלו רווחי הבנק ל-254 מיליון פרנק שוויצרי (273 מיליון דולר) לעומת 683 מיליון פר"ש ברבעון השלישי של 2011. אנליסטים ציפו לרווח של 415 מיליון פר"ש.

עליות ברוב הבורסות באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים (למעט שנגחאי) וזאת לאחר נעילה שלילית אמש בוול סטריט. כעת מאותתים החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט על פתיחת מסחר חיובית בניו יורק.

אמש, בתום יומיים של דיוני ישיבת הריבית לחודש נובמבר, החליט הפדרל ריזרב האמריקני להותיר את הריבית על כנה בשפל היסטורי, ובחר שלא להרחיב את ה-QE3, תוכנית רכישות האג"ח עליה הוא הכריז לפני כחודש. זאת, בטענה כי חלה עלייה מתונה באינפלציה וכן בשל העובדה כי חל שיפור ניכר בנתוני התעסוקה.

חברי ועדת השוק הפתוח של ה'פד' החליטו גם ברוב קולות להותיר על כנה את תוכנית "אופריישן טוויסט", במסגרתה הבנק המרכזי מוכר אג"ח קצרות טווח בהיקף של 45 מיליארד דולר ורוכש במקומן אג"ח לטווח ארוך. לכן, התוכנית תסתיים בסוף השנה הנוכחית כפי שתוכנן בתחילה.

"הבורסות בארה"ב חוו ראלי יפה לתוך אמצע ספטמבר בשל צעדי ה'פד' ושיפור בנתוני המאקרו הכלכליים אבל עכשיו השווקים מוכים בצל חולשת הדוחות לרבעון השלישי", ציינו הבוקר ב-AMP Capital.

עוד הוסיפו ב-AMP Capital כי "השווקים נוטים לרוץ ואז להפנים את אי הוודאות. עכשיו הפוקוס פשוט עובר לשטחים הלא ברורים".

מניית Sharp נסחרת במגמה שלילית מובהקת לאחר שעיתון ה-Nikkei דיווח כי החברה עומדת בפני הפסד חצי-שנתי של 400 מיליארד ין יפני (כ-5 מיליארד דולר), כמעט פי 2 מציפיות החברה באוגוסט.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]