נעילה חיובית בבורסות אירופה לאחר פרסום התמ"ג בארה"ב

שיעור האבטלה בספרד בשיא - מעל 25% ■ התמ"ג האמריקני צמח ברבעון השלישי ב-2% - מעל לתחזיות האנליסטים

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים, מלבד מדריד שירדה, לאחר פרסום התמ"ג האמריקני לרבעון השלישי, ועל רקע פרסומי דוחות כספיים מאכזבים של חברות מובילות.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בעליות קלות לאחר מסחר תנודתי במרבית המדדים. כיוון המסחר הושפע, מצד אחד, מנתוני המאקרו והדוחות שפורסמו בימים האחרונים ומצד שני, גם מהאכזבה מהודעת הריבית של הפדרל ריזרב.

הכלכלה האמריקנית צמחה ברבעון השלישי של 2012 ב-2%, כשהיא מגובה על ידי צריכה חזקה יותר ובנייה מחודשת בשוק הנדל"ן, כך עולה מהערכה ראשונית של הממשל שפורסמה היום. להערכת האנליסטים התמ"ג האמריקני היה צפוי לעלות ב-1.7% בלבד, לאחר שברבעון השני צמחה הכלכלה האמריקנית ב-1.3% (הצפי אז עמד על 1.7%). ברבעון הראשון עמדה הצמיחה על שיעור של 1.9%.

שיעור האבטלה בספרד ממשיך לעלות וברבעון השלישי של 2012 חצה לראשונה את רף ה-25%. כך מסרה היום הלשכה לסטטיסטיקה במדריד. שיעור האבטלה בספרד עמד על 25.02% ברבעון השלישי לעומת 24.6% ברבעון השני השנה. "האבטלה בספרד היא רק בעיה אחת מתוך מכלול בעיות של הכלכלה שם. זה נראה מאוד רע וכנראה שהמיתון במדינה יהיה חמור יותר מהצפי, בין השאר בגלל שהמדינה קשורה למטבע האירו", אמר לבלומברג Justin Knight, כלכלן ב-UBS.

אריקסון השבדית, יצרנית הציוד לרשתות סלולר הגדולה בעולם, דיווחה היום על ירידה של 43% ברווח הנקי ברבעון השלישי לרמה של 2.18 מיליארד כתר (324 מיליון דולר). במכירות נרשמה ירידה של 1.7% לרמה של 54.6 מיליארד כתר. אנליסטים ציפו להכנסות של 54.8 מיליארד כתר ורווח של כ-2 מיליארד כתר. מניית אריקסון רושמת ירידה של כ-3% במהלך המסחר בשטוקהולם.

באסיה הסתיים המסחר בירידות.

ענקית הטכנולוגיה אפל פרסמה אמש את דוחותיה לרבעון השלישי של 2012, מהם עולה כי היא פיספסה את התחזיות בשורה התחתונה כאשר רשמה רווחים של 8.2 מיליארד דולר או 8.67 דולרים למניה. עם זאת, בשורה העליונה החברה עקפה את התחזיות ודיווחה על גידול של 27% בהכנסות לרמה של 35.97 מיליארד דולר. כעת, המשקיעים תוהים האם גל המימושים במניית החברה יימשך. לפי קונצנזוס האנליסטים של "רויטרס", אפל צפויה היתה לדווח על רווח של 8.81 דולרים למניה על הכנסות של 35.8 מיליארד דולר.

אכזבה נוספת בעונת הדוחות הגיעה מכיוונה של ענקית המסחר המקוון אמזון. הפסדיה של אמזון ברבעון האחרון הסתכמו ב-274 מיליון דולר, או 60 סנט למניה, על הכנסות של 13.81 מיליארד דולר. בניכויי הפסדים חד פעמיים, הפסדיה של החברה הסתכמו ב-23 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח של 63 מיליון דולר או 14 סנט למניה, על הכנסות של 10.9 מיליארד דולר. קונצנזוס האנליסטים של חברת FactSet הצביע על הפסדים מתונים יותר של 7 סנט למניה על הכנסות של 13.9 מיליארד דולר.

"נתוני המאקרו משתפרים בקצב מתון אולם הדוחות הכספיים מאכזבים. צריך לחכות ולראות כיצד השיפור המתון במצב הכלכלי משפיע גם על התוצאות של החברות", אמר לבלומברג טים שרודרס, מנהל השקעות במלבורן.

מניית מיצובישי אלקטריק רשמה ירידה חדה בטוקיו וגם קנון איבדה גובה לאחר שפרסמה דוחות מאכזבים והורידה תחזיות להמשך.