אקסלנס: פישר יטיל היום מגבלות נוספות על משכנתאות

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי היום ■ בשנת 2013 הצמיחה בארה"ב תרד לסביבה של 1% (נחיתה קשה) בעקבות ה'צוק הפיסקלי'

ארה"ב ממשיכה לספק נתוני מאקרו מעודדים אבל המשקיעים לא מתרגשים ועוקבים בדאגה אחר הנמכת התחזיות של חברות הטכנולוגיה, והתעשייה לרבעונים הבאים. "בגזרת נתוני המאקרו אנו מאמינים כי השיפור בנתונים הוא זמני בלבד וממשיכים להעריך כי בשנת 2013 הצמיחה בארה"ב תרד לסביבה של 1% (נחיתה קשה) בעקבות ה'צוק הפיסקלי', המיתון באירופה והאטה בשווקים מתעוררים". כך מציינים כלכלני אקסלנס בסקירתם השבועית.

"המשקיעים ציפו בשבוע שעבר שהבנק המרכזי בארה"ב יגדיל את תוכנית הרכישות שלו, אנחנו חשבנו שזה מוקדם מידי (רק הושקה לפני 6 שבועות). אנו מעריכים כי התוכנית אכן תרכך את ההשפעות ההאטה הכלכלית הצפויה וכפי שכתבנו לאורך כל השנה תתמוך בעיקר בסקטור הפיננסים, נדל"ן ותגיע גם לצריכה", מציינים באקסלנס.

לא משנה מי תהיה זהות הנשיא החדש, הסיכוי שלו לקבל רוב מוחלט בקוגרס תהיה נמוכה מאוד מה שצפוי עוד להקשות על המדיניות הכלכלית. כיום לרפובליקנים יש רוב גדול בבית הנבחרים ואילו לדמוקרטים רוב צנוע בסנאט, אומנם המושבים בבית הנבחרים הם עד הבחירות בעוד רק כשליש יוחלפו בסנאט אבל הסיכוי של הדמוקרטים להשיג רוב בבית הנבחרים שואף לאפס. יש אפילו סיכוי גדול יותר שהרפובליקנים ישיגו רוב, אם כי דחוק, בסנאט.

אם כך, אומרים באקסלנס, למרות שזהות הנשיא החדש עדיין אינה ידועה, אנחנו כבר יכולים להעריך שאף אחד מהם לא עומד ללקק דבש כאשר מיד לאחר ה-6 לנובמבר יחכה לנשיא מכשול ראשון גבוה והוא התמודדות עם ה"צוק הפיסקלי". בהיעדר רוב מוחלט בקונגרס, פתרון יושג ככל הנראה רק ע"י פשרות כואבות משני הצדדים ואנחנו נסתכן ונעריך שפשרה זו תושג לאחר תקופה ארוכה, מה שרק יגביר את הלחץ מצידן של סוכניות הדירוג ויגדיל מחדש את האיום על דירוג האשראי של הכלכלה הגדולה בעולם.

אי הוודאות תמשיך לשרור עוד תקופה והחברות מצידן תמשכנה "לשבת על הגדר" ולקפיא פרוייקטים והשקעות. מעבר לכך לכל אחד מהמעומדים יהיה מאוד קשה, אם בכלל אפשרי, לקיים את משנתו הכלכלית ובסופו של דבר יאלץ להיעתר לפחות לחלק מהדרישות של המפלגה השניה.

"הזהרו מאג"חים ארוכים"

למרות שבאקסלנס מחזיקים תחזית צמיחה נמוכה לישראל (2.5%) ומעריכים כי בנק ישראל יאלץ להוריד את תחזית הצמיחה שלו פעם נוספת ואף להוריד את הריבית שוב בהמשך, "נראה כי הסיכון באג"ח הממשלתי בשבועות הקרובים הקרוב עשוי לעלות מעט בהשראת התשואות בארה"ב. אנו חושבים כי קיימת הסתברות גבוהה לעלייה מחודשת של החשש להורדת דרוג בארה"ב. מיד לאחר הבחירות סוכנויות הדרוג ככל הנראה יאיצו בממשל האמריקני לטפל בסוגיית החוב והצוק הפיסקלי, יחד עם זאת נראה כי המשימה תהיה לא פשוטה לאור הרוב הדחוק שצפוי להיות לכל מועמד".

איום של הסוכנויות יוביל בהסתברות גבוה יחסית לעליית תשואות בארוה"ב בהנחה ששאר התנאים ללא שינוי. בנוסף נראה כי חשש מהתחזקות של המפלגות החברתיות וקשיי תקציב גדולים יותר בהמשך עשויים להכביד על האג"ח הממשלתי.

בנוגע לריבית מציינים באקסלנס כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי היום. יחד עם זאת הבנק צפוי להטיל מגבלות נוספות על משכנתאות בניסיון למתן את ביקושי המשקיעים. הממשלה יכולה לעשות זאת ביתר קלות ע"י מיסוי.