בורסות אירופה ננעלו בעליות; UBS ודויטשה בנק ריכזו עניין

המסחר באירופה המשיך להיות מושפע מהסופה "סנדי" שפוגעת ברוב החוף המזרחי של ארצות הברית ■ קנצלרית גרמניה תיפגש היום עם מנהיגי ארגונים כלכליים בינלאומיים כדי לדון בעניין יוון

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ג') בעליות שערים על רקע המשך ההשתוללות של הסופה סנדי, שמשתקת חלק ניכר מהחוף המזרחי של ארצות הברית וגבתה את חייהם של כ-30 איש עד עתה. בשל הסופה גם היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט, אך ככל הנראה המסחר יחודש מחר. באירופה, צפוייה קנצלרית גרמניה להיפגש היום בברלין עם מספר ראשי ארגונים כלכליים בינלאומיים על מנת לדון במשבר באירופה. בזירת המאקרו התפרסם היום שיעור האבטלה בגרמניה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צפויה לקיים היום סדרת פגישות בברלין עם ראשי קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי, ה-OECD וארגון העבודה הבינלאומי. בפגישות ינסו ראשי הארגונים הבינלאומיים לשכנע את מרקל בדחיפות ובנחיצות של מתן תשלום נוסף ליוון על מנת שתוכל להמשיך לעמוד על הרגליים. דובר של ממשלת גרמניה הצהיר אתמול שאפשרות של ביצוע מחיקת חובות ליוון "אינה באה בחשבון".

נעבור לספרד שם יתחיל היום "הבנק הרע" את תהליך הקניה של נכסים רעילים מהבנקים ברחבי המדינה בהנחות שנעות בין 30%-80%. בשלב הראשון של התוכנית, הבנק ירכוש נכסים מבנקים שנשלטים על ידי המדינה בהיקף של 45 מיליארד אירו, כשהסכום הסופי יהיה קרוב ל-90 מיליארד אירו. "הבנק הרע" הינו בנק שהוקם על ידי הממשלה ונועד לעזור לבנקים במדינה להתאושש מהמשבר שנקלעו אליו וזאת על ידי קניית חלק מהנכסים הרעילים שלהם.

ספרד פרסמה היום גם את נתוני הצמיחה של התמ"ג לרבעון השלישי של השנה. הנתוני הפתיעו במקצת לטובה כשברבעון השלישי של השנה נרשמה צמיחה שלילית של 0.3% לעומת הרבעון השני של השנה אז נרשמה צמיחה שלילית של 0.4% כשהצפי היה שהצמיחה ברבעון השלישי תישאר 0.4%. בחישוב שנתי, התמ"ג רשם צמיחה שלילית של 1.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשהצפי היה לצמיחה שלילית של 1.7%.

בהמשך היום התפרסם השינוי במספר הבלתי מועסקים ושיעור האבטלה בגרמניה לחודש אוקטובר. מספר הבלתי מועסקים רשם זינוק ל-20 אלף בלתי מועסקים לעומת צפי ל-10,000, כשבחודש שעבר מספר הבלתי מועסקים עמד על 12 אלף. לעומת העלייה, שיעור האבטלה במדינה נותר ללא שינוי על רמה של 6.9%.

בהמשך, פורסם הסנטימנט העסקי של גוש האירו לחודש אוקטובר שרשם ירידה לרמה של (1.62-) נקודות לעומת (1.34-) נקודות בחודש ספטמבר כשהצפי היה לירידה מתונה יותר לרמה של (1.38-) נקודות. גם מדד אמון הצרכנים של גוש האירו רשם ירידה מעל לתחזיות כשנקבע בחודש אוקטובר על רמה של (25.7-) נקודות כשהצפי היה שהוא יישאר יציב על רמה של (25.6-) נקודות.

עונת הדוחות באירופה ממשיכה בכל המרץ, והיום פורסמו דוחותיהם של UBS, דויטשה בנק וחברת הנפט BP לרבעון השלישי של השנה. הבנק הגדול ביותר בשוויץ UBS רשם הפסד של 2.17 מיליארד פרנק שוויצרי (כ-2.32 מיליארד דולר) וזאת לעומת רווח של 1.02 מיליארד פרנק (כ-1.09 מיליארד דולר) ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף לכך, הודיע הבנק על פיטורי כ-10,000 עובדים בשלוש השנים הקרובות.

דויטשה בנק דיווח היום כי ההכנסה הנקייה שלו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עלתה ב-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-747 מיליון אירו לעומת הערכות של האנליסטים של "בלומברג" שציפו להכנסות של 563.9 מיליון אירו.

חברת הנפט בריטיש פטרוליום דיווחה על הכנסות של 5.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה וזאת לעומת הכנסות של 5 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מגמה מעורבת בבורסות אסיה היום (ג') בעוד הסוחרים עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות בארה"ב בעקבות הסופה "סנדי", והבנק המרכזי של יפן ביצע הרחבה כמותית נוספת - בפעם השנייה בחודשיים. גם היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט עקב הסופה. במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק נרשמות ירידות של כ-0.7%-0.8%.

תחילה ליפן שם הותיר היום הבנק המרכזי את הריבית ללא שינוי והחליט להרחיב את תוכנית רכישות אגרות החוב הממשלתיות ב-11 טריליון ין (כ-138 מיליארד דולר) לרמה של 66 טריליון ין.

בארה"ב לא התקיים אמש מסחר בגלל "סנדי" וגם היום לא יתקיים מסחר, כאשר ישנה אפשרות שהבורסות בניו יורק לא ייפתחו אפילו מחר. אתמול דיווחה רשת CNN כי רצפת אולם הסחר של הבורסה בניו-יורק, זירה שוקקת של פעילות קדחתנית חמישה ימים בשבוע, מוצפת במים בגובה כמטר. חזאי הרשת דיווח על כך בתכנית הראיונות של פירס מורגן וציין שמקור הידיעה הוא ערוץ מזג האוויר (Weather Channel).

ובכן, לא דובים ולא מים; או כך טוען דובר של הבורסה. לדבריו, זה "דיווח בלתי אחראי של ערוץ מזג האוויר, של CNN ושל אחרים".

בחזרה לאסיה. הסוחרים ביפן ציפו להרחבה כמותית נוספת של הבנק המרכזי כחלק ממאמציו להאיץ את הצמיחה, בייחוד לאחר שהפדרל ריזרב בארה"ב השיק את תוכנית ה-QE3. מבין 27 כלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג לקראת החלטת הבנק המרכזי היפני, כולם מלבד אחד ציפו להרחבה כמותית נוספת. 15 אנליסטים ציפו להרחבה של 10 טריליון ין ו-4 אנליסטים ציפו ל-20 טריליון ין.

מניית שארפ רושמת עלייה חדה על רקע דיווח שהחברה מנהלת מגעים לשיתוף פעולה עם גוגל ואפל.