דנקנר ישעבד אופציה בכור ומכתשים תמורת 200 מ' ד' הלוואה

לצורך קבלת הלוואה מוכנה אי.די.בי להקריב חלק מהרווח העתידי במכתשים אגן

המשבר בו נמצאת קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר אילץ אותה לממש בתקופה האחרונה לא מעט חברות ונכסים בהם החזיקה. כעת מסתמן כי אי.די.בי עשויה לוותר על חלק מפוטנציאל ההשבחה של הנכס המבטיח ביותר בקבוצה - האופציה על מכתשים אגן.

זאת, במסגרת מו"מ לקבלת הלוואה מקרן ההשקעות האמריקנית KKR, אשר תקבל "קיקר" ותתחלק עם אי.די.בי באפסייד שעשוי להיווצר בעתיד ממימוש אופציה זו. בנוסף, במסגרת המו"מ בין הצדדים על מתן ההלוואה עשויה אי.די. בי אחזקות להידרש לשעבד את זכויותיה באופציה לטובת KKR, למקרה בו לא תוכל לפרוע את ההלוואה.

כזכור, דיווחה אי.די.בי אחזקות לפני שבועיים על מגעים שהיא מנהלת - ככל הידוע מול קרן KKR, לקבלת הלוואה המוערכת ב-150-200 מיליון דולר. אם אכן תושלם העסקה, בכוונת הקבוצה להשתמש בכספים שתקבל לצורך רכישה עצמית של אג"ח, וכן של מניות החברה הנינה כור, אשר מחזיקה באופציה על מכתשים אגן וביתרות נזילות גדולות בעקבות מכירת השליטה במכתשים לכמצ'יינה הסינית.

בסוף שנת 2010 נחתמה העסקה, שבשלב הראשון שלה רכשה כמצ'יינה 60% מהון המניות של מכתשים אגן לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר. כמצ'יינה רכשה אז את מלוא החזקות הציבור (53%) וכן 7% מהמניות שהוחזקו על ידי כור, שירדה להחזקה של 40%.

את המניות שנותרו בידה שעבדה כור לכמצ'יינה תמורת הלוואה לשבע שנים, בהיקף של 960 מיליון דולר (ששיקפה את שווי מכתשים בעסקה, 2.4 מיליארד דולר). בתום התקופה תעמוד לכור האופציה לפרוע את ההלוואה לכמצ'יינה ולהיוותר עם המניות, או לחלופין להעביר את המניות לידי החברה הסינית, מבלי להידרש להחזיר את ההלוואה.

המשמעות המעשית של הלוואה זו היא, שאם שווי מניות מכתשים שבידי כור יהיה נמוך בעתיד משווי ההלוואה, הרי שהיא לא תרשום הפסד בגינה. אך אם השווי יהיה גבוה מההלוואה - היא תוכל ליהנות מהאפסייד שנרשם בתקופה זו.

תיתכן הנפקה בהונג קונג

במועד חתימת העסקה באוקטובר אשתקד, הוערכה אופציה זו בכ-169 מיליון דולר, ולפי שווי זה קיבלו בעלי מניות הציבור בכור תמורה עודפת של 45 מיליון דולר. בדוחות הרבעון השני של כור שפורסמו בחודש אוגוסט, הוערכה האופציה בספרי החברה לפי שווי של 188 מיליון דולר. על רקע שיפור בתוצאות מכתשים אגן בשנה האחרונה, נשקלת האפשרות לבצע הנפקה של החברה בבורסה בהונג-קונג בשנה הבאה, מהלך שעשוי להציף ערך גדול לבעלי המניות של מכתשים, ובהם כור.

נכון לסוף הרבעון השני היו בקופתה של כור מזומנים וניירות ערך בהיקף של 1.17 מיליארד שקל, כאשר היקף החוב שלה עמד על כ-3.1 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. נזכיר, כי בנוסף למכתשים אגן, ההחזקה המרכזית השנייה של כור היא בבנק ההשקעות קרדיט סוויס (2.3% מההון).

נכון לסוף הרבעון השלישי השנה, היקף ההשקעה של כור בבנק השוויצרי נאמד בכ-2.5 מיליארד שקל, כאשר הבנקים האמריקניים מורגן סטנלי וסיטי העמידו לכור אשראי של 1.5 מיליארד שקל לצורך השקעתה זו.

בקבוצת אי.די.בי סירבו היום להתייחס לידיעה.