"להפסיק להתייחס לחברות התעופה כפרות מזומנים"

סגן נשיא לענייני ממשל ותאגיד ביאט"א בכנס בישראל: "איני מאמין שכוונת המחוקק הישראלי הייתה להחיל את חוק שירותי התעופה החדש גם על חברות שאינן טסות כלל לישראל"

"התעופה הישראלית מהווה 1.6% מהתמ"ג, בעוד שהתעופה בסינגפור, שכלכלתה זהה בגודלה לישראל, מהווה 5.4% מהתמ"ג. אם ממשלת ישראל מעוניינת להגדיל את ההכנסות ממסים עליה להפסיק להתייחס לחברות התעופה כפרות מזומנים ולהתחיל להשתמש בהן כתמריץ לצמיחה ויצירת מקומות תעסוקה", כך אמר היום (ד') תומס ווינדלמור, סגן נשיא לענייני ממשל ותאגיד ביאט"א - ארגון חברות התעופה הבינלאומי (International Air Transport Association - IATA) בכנס התעופה השנתי של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית (רת"א).

ווינדלמור תקף בנאומו גם את חוק שירותי התעופה החדש בישראל (פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) שנכנס לתוקף באוגוסט השנה. לדבריו, החוק, אותו יזם ח"כ אחמד טיבי, הוא מקור לדאגה לתעשיית התעופה העולמית כולה. "על פניו, מדובר בחוק שוויוני לחברות תעופה ישראליות וזרות כאחד, אך איני מאמין שכוונת המחוקק הייתה להחילו גם על חברות שאינן טסות כלל לישראל".

ווינדלמור הזהיר כי "חוק טיבי" במתכונתו הנוכחית עתיד להערים קשיים על חברות תעופה ולגרום בלבול בקרב הנוסעים, בעיקר בשל השפעתו הטריטוריאלית. "אם עליתי למטוס על ידי חברת תעופה אירופית בארה"ב בדרך לנקודת החיבור לת"א, מי צריך לשאת באחריות הצרכנית כלפי? משרד התחבורה האמריקני, האיחוד האירופי, החוק הישראלי או שלושת הגופים יחד? כולנו מחויבים לשפר את רמת השירות לנוסעים, אך אנו זקוקים להבטיח חשיבה צרכנית הגיונית שנכונה עבור התעשייה העולמית. לשם כך עלינו לעבוד מול הממשלות, גם עם ממשלת ישראל".

ווינדלמור קרא גם לשקול שנית הטלת מס נוסע נכנס על חברות התעופה. "במשך עשרות שנים מוטלת בישראל אגרת נוסע נכנס בסך 5 דולרים לנוסע, אך למרות שמדובר באגרת נוסעים, חברות התעופה נאלצות לשאת בו. עבור אל על, למשל, שמטיסה 2 מיליון נוסעים בשנה, מדובר בשטר של 10 מיליון דולר. אם הכוונה היא להמשיך לגבות אותו, אז לפחות שהגבייה תהיה מהנוסעים ולא מחברות התעופה. מסים מהסוג הזה מצננים את הצמיחה ומשפיעים על הכלכלה כולה", אמר. בהקשר זה יצוין כי מבדיקה שנערכה באחרונה ב"גלובס" התברר כי בשדות תעופה רבים בעולם לא קיימת בכלל אגרת נוסע נכנס. וככלל, האגרות השונות המוטלות על הנוסע הישראלי לחו"ל גבוהות יותר באופן משמעותי מאגרות מקבילות, דוגמת אגרת נוסע יוצא, הנגבות בשדות תעופה בינלאומיים אחרים.

בתוך כך, מחוץ לכותלי אולם הכנסים בבית חיל האוויר בהרצליה התקיימה הבוקר הפגנה המשותפת לכלל הגורמים בתעופה הכללית אזרחית בישראל, דהיינו אגודת התעופה הכללית, טייסים ומדריכי טיסה, בתי ספר פרטיים לטיסה וגורמים נוספים. המפגינים מחו על כוונת המדינה לסגור את שדות התעופה שדה דב והרצליה ולהעביר את פעילות התעופה הכללית לשדה חלופי בעין שמר. המפגינים נשאו שלטים נוסח "שר התחבורה פותח שמיים וסוגר שדות תעופה"; "רשות שדות התעופה מחסלת את שדות התעופה"; "שר התחבורה עוכר התעופה". לדברי אורי אביב, יו"ר עמותת משתמשי שדה התעופה בהרצליה, "שר התחבורה מוכר את שדות התעופה לכרישי הנדל"ן".