מחקר: השנאה לאובמה זינקה במאות אחוזים מאז 2008

למרות שזכה בכהונה שנייה בנשיאות ארה"ב, נראה שהעוינות בקרב קבוצות שנאה רק הולכות וגוברות ■ ביטויים להסתה ושנאה, שמביעים התנהגות שלילית בפוסטים שנבחנו, זינקו בחדות

למרות שזכה בכהונה שנייה בנשיאות ארה"ב, נראה שהשנאה לברק אובמה בקרב קבוצות שנאה רק הולכות וגוברות. מחקר חדש שהוביל שלומי סלע, דוקטורנט למחקר בין-תחומי בפסיכולוגיה חברתית ומערכות מידע מאוניברסיטת חיפה, מצא כי נרשמה עלייה משמעותית בשנאה לאובמה בשלושת החודשים לאחר שנבחר לנשיאות ב-2008.

המחקר, שבוצע בהנחייתם של פרופ' גוסטבו מש מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה וד"ר צביקה קופליק מהמחלקה למערכות מידע, התפרסם בז'ורנל First Monday, הנחשב לאחד המובילים בתחום התקשורת.

עבודת המחקר של סלע עסקה בפיתוח טכנולוגיה ייחודית המאפשרת לאתר קבוצות שנאה באינטרנט, הכותבות בבלוגים בזמן אמת לפי מאפייני רגשיים והתנהגותיים המזוהים בתוכן. דמותו של אובמה נבחרה בשל היותו הנשיא השחור הראשון שנבחר בארה"ב, מה שניתן לכנות כאירוע מכונן בקרב קבוצות שנאה.

מהמחקר עלה כי ביטויים להסתה ושנאה, שמביעים התנהגות שלילית בפוסטים שנבחנו, זינקו במאות אחוזים. כך, בעוד הביטוי ההתנהגותי השלילי עמד על 1.5% מסך הפוסטים בקבוצות השנאה באינטרנט בשלושת החודשים שקדמו לבחירות 2008, הוא זינק ל-10% בשלושת החודשים שלאחר הבחירות.

יתרה מזאת, בדיקה שנערכה השנה הראתה עלייה נוספת בשיעור הביטויים ההתנהגותיים השליליים. על-פי דפוס זה, יש לשער כי בחירתו המחודשת של אובמה עשויה להביא לעלייה נוספת בביטויים ההתנהגותיים השליליים כלפיו בקרב בלוגי שנאה בארה"ב.

בין הביטויים השליליים שעלו מניתוח בלוגים שונים בקרב קבוצות שנאה בארה"ב, רבים דנו בצבע עורו של אובמה ונגעו בנושאים של גזענות, תקיפה, חוסר כבוד ואף קריאה להרג. יש לציין כי ביטוי התנהגותי שלילי חמור יותר מביטוי רגשי שלילי ולמעשה הוא עלול להוות ביטוי הסתה לרצח, דבר המנוגד לחוקה האמריקנית. עם זאת, יש לשער שרשויות החוק בארה"ב לא עטות ומשביתות בלוגים אלה כיוון שהם מהווים פלטפורמה למעקב אחר פעילותן של קבוצות קיצון. בלעדיהם, יהיה קשה לנטר ביטויים וכוונות.