נעילה שלילית באירופה על רקע דיווחים על דחיה בסיוע ליוון

נגיד הבנק המרכזי האירופי כנס מסע"ת ב-15:30 בפרנקפורט ■ יוון אישרה את חבילת הקיצוצים החדשה ■ הריבית באירופה נותרה ללא שינוי על רמה של 0.75%

בורסות אירופה רשמו עליות במהלך היום (ה') לאחר שאתמול השווקים נפלו בשיעור החד ביותר מזה כשבועיים אך בשעה האחרונה התחלפה המגמה והמסחר ננעל בירידות שערים. אישור חבילת הקיצוצים החדשה ביוון תמך היום בשווקים, אך דיווחים של השעות האחרונות לפיהם למרות אישור הקיצוץ כספי הסיוע למדינה לא יעבור כמתוכנן ביום שני, מעיבות על השווקים והמדדים המובילים בוול סטריט עברו לירידות.

הפרלמנט ביוון אישר את חבילת הקיצוצים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו, בעוד שיותר מ-50 אלף יוונים התפרעו ברחובות אתונה במחאה על הקיצוצים. בכך, יוון סוללת את הדרך לקבלת הנתח הבא בתוכנית הסיוע שניתנה לה ע"י אירופה וקרן המטבע הבינלאומית. (לסיפור המלא)

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את החלטת הריבית שלו לחודש נובמבר והוא הותיר אותה ללא שינוי על רמה של 0.75%. במהלך מסיבת העיתונאים המסורתית שהתקיימה כ-45 דקות לאחר הודעת הריבית, אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי כי גוש האירו נמצא בדרך הנכונה לקראת התאוששות, ולא רמז על אפשרות שהבנק המרכזי יפחית את הריבית באירופה בחודש הבא.

במהלך הנאום שלו אמר דרגי כי היסודות הכלכליים של גוש האירו הם הרבה יותר מאוזנים מאלה של ארצות הברית, אנגליה או יפן, אך הזהיר כי מומנטום הצמיחה של גוש האירו עדיין חלש מדי. דרגי גם שיבח את החוב הנמוך יחסית של החברות ומשקי הבית באירופה כמו גם הפיחות המתמשך בעליות העסקת העובדים והיקף החסכונות הגבוה של משקי הבית, ולכן יש לגוש האירו את היסודות הדרושים להתאוששות.

מדד Stoxx 600 עולה היום ב-0.5%. מאז השפל האחרון ב-4 ביוני הוא זינק ב-16% על רקע תוכנית התמרוץ של הבנק המרכזי האירופי. נגיד הבנק המרכזי מריו דרגי יכנס היום מסיבת עיתונאים בשעה 15:30 לאחר החלטת הריבית שהתקבלה ב-14:45 וקבעה שהריבית של חודש נובמבר תישאר ללא שינוי על רמה של 0.75%.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, מניית רפסול עולה במדריד לאחר שדיווחה על עלייה ברווח הרבעוני שלה בשל הגדלת התפוקה. סוויס רה עולה גם כן בעקבות זינוק ברווח הרבעוני, וזאת בשל הפסדים קטנים מהצפוי שחברת הביטוח שילמה בגין נזקי טבע. סימנס עולה על רקע תוכנית צמצום הוצאות ב-5 מיליארד אירו.

אסיה נופלת בעקבות וול סטריט

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר במגמה שלילית מובהקת ברקע ירידות השערים החדות שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט. באסיה מודאגים כי הצרות הכלכליות העומדות לפתחו של הנשיא הנבחר ברק אובמה, ובראשן ה"צוק הפיסקלי", ישפיעו רבות על הכלכלות במזרח הרחוק.

כאמור, המדדים בוול סטריט הכינו קבלת פנים צוננת לאובמה, שנבחר לקדנציה שנייה בבית הלבן, כאשר שילוב של אזהרת גם סוכנות הדירוג פיץ' כי אם לא ימצא פתרון לבעיית ה"צוק הפיסקלי" - דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ייפגע ודברי נגיד ה-ECB מריו דרגי כי משבר החוב מתחיל לתת את אותותיו בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת, גרמו למשקיעים בניו יורק למבול מכירות ולצניחה במדדים המובילים.

אסטרטגים ב-HSBC מקדמים היום בברכה את בחירתו מחדש של אובמה בכל הנוגע ליחסים בין ארה"ב לסין. "הדבר האחרון שהעולם צריך כעת, בזמנים של כלכלות שבירות, הוא יריבות חדשה בין 2 מעצמות העל. אם השוק מתעלם לעת עתה מהחדשות הטובות, הוא בוחר להתמקד בסוגיית ה'צוק הפיסקלי'".

בארי נאפ, אסטרטג בברקליס, מציין כי תוצאות הבחירות בארה"ב בעיקר שימרו את המצב הקיים בממשל הפדרלי, כאשר "המדיניות הפיסקלית בארה"ב נותרה בעייתית בכל הנוגע לסנטימנט ליטול סיכונים".

לדברי נאפ, העלאות מסים צפויות בארה"ב יכולות לפגום בצמיחה, עובדה שהשוק לא תמחר בצורה מלאה. "זה משאיר את אסיה, בייחוד סין, בנקודה קשה. הביקושים מאירופה חלשים, ואם הצריכה מארה"ב תתרכך זה יכול להוביל את השווקים לצפות לעוד ירידה בצמיחה הכלכלית העולמית", כתב נאפ.

מניות היצוא הגדולות במזרח, Kia ו-LG הדרום-קוריאניות ו-Canon ו-Honda היפניות מרכזות עניין שלילי ברקע חששות מפני האטה גלובלית.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]