שמה עין: גרמניה שוקלת רפורמות כלכליות עבור צרפת

מרקל מחפשת להרחיב את ההשפעה ■ מדובר בפעם הראשונה בה היועצים הכלכליים של ממשלת גרמניה התבקשו להכין דוח בנוגע לכלכלה זרה ■ "צרפת היא המדינה שעובדת הכי פחות בגוש האירו. איך אפשר לצפות מזה לתוצאות?"

גרמניה מגבירה את התערבותה בכלכלת גוש האירו. לאחר יוון, ספרד ושאר הכלכלות החלשות, כעת מחפשת הכלכלה החזקה באירופה השפעה בכלכלה השנייה בגודלה - צרפת.

שר האוצר הגרמני, וולפגאנג שאובל, ביקש השבוע מצוות מומחים לבדוק הצעות לרפורמות כלכליות עבור צרפת, מתוך חשש שהחולשה המסתמנת במדינה תגלוש ותשפיע גם על גרמניה. על פי דיווח ברויטרס, שני בכירים בגרמניה אמרו כי שאובל ביקש ממועצת היועצים הכלכליים של ממשלת גרמניה לשקול טיוטת דוח בנוגע לצעדים שעל צרפת לנקוט. מאז הוקמה המועצה לפני 49 שנים, היא לא פרסמה דוח כלכלי בנוגע לאף מדינה פרט לגרמניה.

הדבר מבטא היטב את החשש הגובר בקרב הצמרת הגרמנית, שרואה את עצמה אמונה על שמירת היציבות הכלכלית באירופה, מהחוסן הכלכלי בצרפת, שצפויה להחמיץ את יעד הגרעון שלה בשנה הבאה, כפי שנקבע על ידי האיחוד האירופי. "החששות גוברים עקב חוסר הפעולה של ממשלת צרפת ברפורמות בשוק העבודה", אומר לארס פלד, כלכלן במועצה.

צרפת צפויה להכנס למיתון, לאחר שהבנק המרכזי במדינה הודיע כי הרבעון הרביעי יסתכם בהתכווצות של 0.1%, ולאחר שהרבעון השלישי אמור גם הוא להסתכם בהתכווצות. ממשלתו של פרנסואה הולנד לא מצליחה לעמוד ביעדים הפיסקליים האירופאיים, ורק השבוע היא הודיעה על הענקת הטבות מס בהיקף 20 מיליארד אירו לחברות, על מנת להוריד את עלויות העבודה.

עם זאת, לטענת אנליסטים, אין זה מספיק. "הבעיה הגדולה ביותר כרגע בגוש האירו היא לא יוון, ספרד או איטליה, אלא צרפת, מפני שהיא לא נקטה באף צעד כדי באמת לבסס מחדש את התחרותיות בה, והיא אפילו הולכת בכיוון ההפוך", כך אומר פלד. "צרפת זקוקה לרפורמות בשוק העבודה. היא המדינה שעובדת הכי פחות בקרב מדינות גוש האירו, אז איך אפשר לצפות לתוצאות מזה? דברים לא יעבדו אלא אם יותר מאמצים ייעשו".