נעילה שלילית באירופה לקראת פגישת שרי האוצר היום

בלומברג: שרי האוצר של אירופה לא יאשרו היום את המשך הסיוע ליוון, אך היא לא תפשוט רגל בקרוב ■ ירידות באסיה: הכלכלה היפנית התכווצה ברבעון השלישי ב-0.9%, העודף המסחרי בסין התרחב באוקטובר ל-32 מיליארד דולר

מרבית בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות, בעוד שרי האוצר של גוש האירו נפגשים כדי לדון בהמשך הסיוע ליוון. הפרלמנט ביוון אישר את תוכנית הקיצוצים בהיקף 11.5 מיליארד אירו, מה שעשוי לסלול את הדרך להענקת התשלום הבא ליוון במסגרת חבילת הסיוע.

שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו היום בבריסל ולפי הערכות שפורסמו בסוכנות בלומברג הם לא יאשרו היום את התשלום בסך 31.5 מיליארד אירו ליוון. עם זאת, הדבר לא צפוי לגרום לפשיטת רגל של יוון בטווח הקרוב. שרי האוצר ככל הנראה ימתינו לדוח ה"טרויקה" בטרם יאשרו את המשך הסיוע.

"יוון אמנם אישרה את התקציב ל-2013, אך זה נראה כמו מחווה קטנה", אמר לבלומברג ג'ונתן סודריה, סוחר ב-Capital Spreads. "ההחלטה אם להעניק ליוון את המשך הסיוע תלויה ביכולתה של יוון להוריד את עול החוב שלה".

יוון אמורה לפרוע השבוע תשלום אג"ח ב-5 מיליארד אירו, ובפגישתם היום צפויים שרי אוצר של אירופה לספק לכך מענה כדי שהמדינה לא תפשוט את הרגל.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת נרשמה הבוקר בשוקי אסיה בצל הפחד בשווקים מפני ה"צוק הפיסקלי" בארה"ב ונתוני מאקרו חלשים שפורסמו היום ביפן. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחת מסחר חיובית בניו יורק.

כאמור, בשווקים הפיננסיים ברחבי הגלובוס שורר פחד מפני ה"צוק הפיסקלי" האמריקני וההבנה כי פתרונו, שיכלול קיצוץ בהוצאות, עשויה להוביל את הכלכלה הגדולה בעולם חזרה למלתעות המיתון.

בסין פורסמו בסוף השבוע נתוני סחר מעודדים: העודף המסחרי באוקטובר התרחב ל-32 מיליארד דולר לעומת עודף של 27.7 מיליארד דולר בספטמבר. מדובר בנתונים שעלו על תחזיות האנליסטים לעודף של 27 מיליארד דולר. עוד עולה מהנתונים כי הייצוא גדל ב-11.6% לעומת תחזית לגידול של 10%, והייבוא עלה ב-2.4%. מת'יו שרווד, מנהל מחלקת המחקר ב-Perpetual, מציין כי "אחרי 7 רבעונים של צמיחה עקבית-מתונה, נראה כי הכלכלה הסינית מוכנה לריבאונד ברבעון הרביעי של השנה, אך השיפור יוסיף להיות מתון".

החדשות הרעות במזרח הרחוק יוצאות הבוקר מיפן, שם פורסם כי הכלכלה המקומית התכווצה ברבעון השלישי ב-0.9% או ב-3.5% בחישוב שנתי. הייצוא מהמדינה בולט לשלילה, בעיקר בגזרת הרכבים ושבבי המחשב.

בתגובה לנתונים, מניות הייצוא הגדולות ביפן מרכזות עניין שלילי. נציין את Sony , Hitachi ו-Toshiba .

עיתון ה-Nikkei דיווח כי מגזר הרכב היפני עשוי לספוג הפחתה של 130 מיליארד ין יפני (כ-1.64 מיליארד דולר) ברווח הנקי לאחר שהייצוא לסין נפגע קשות בשל הסכסוך בין 2 המדינות סביב קבוצת איים.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]