"אין מגמה - לא בצמיחה ולא בשוק; אין הכנסה מובטחת"

הפתרון למצב שמתארת אן-לור פרישלנדר מחברת ההשקעות BNY Mellon, הוא גמישות מקסימלית בניהול הפורטפוליו ■ היא רואה הזדמנויות במניות דיבידנד, בחלק מהשווקים המתפתחים ואפילו במדינות מסוימות באירופה

עד לפני כמה שנים, משקיע שלא רצה להסתכן נהג לשים את הכסף באיגרות חוב ממשלתיות, שנחשבו לאפיק השקעה בטוח. האירועים בשנים האחרונות הוכיחו שגם ממשלות עלולות להגיע לסף של חדלות פירעון, והסיכון ברכישת אג"ח של יוון, למשל, עלה באופן משמעותי. גם למשקיעים שהם אוהבי סיכון, לא קל היום לבחור את ההשקעות שיניבו להם את התשואה המבוקשת.

איך משקיעים בעולם משתנה ולא צפוי, ואיך צריך להיראות פורטפוליו השקעות מוצלח? לאן-לור פרישלנדר (Anne-Laure Frischlander), מנהלת בחברת ההשקעות BNY Mellon, יש כמה המלצות בנושא.

BNY Mellon, נזכיר, היא חברה אמריקנית, שנותנת שירותי ניהול השקעות, אשר הוקמה מהמיזוג בין Mellon Financial Corporation ל-The Bank of New York בשנת 2007. לחברה יש 27.9 טריליון דולר בשירותי משמורת (Custody) ו-1.4 טריליון דולר שהיא מנהלת. פרישלנדר, שאחראית גם על פעילות החברה בישראל, השתתפה היום בכנס הבינלאומי השנתי של טנדם קפיטל בנושא שווקים גלובליים.

"כשחקן גלובלי, BNY Mellon רואה הרבה מאוד סימני שאלה מצד משקיעים, שמחפשים תשואה", אומרת פרישלנדר. "בעבר, למשל בשני העשורים האחרונים של המאה ה-20, השוק הלך קדימה, השווקים העולמים היו בצמיחה - היו כמובן גם משברים, כמו ב-1994, אבל תמיד ידעת שאם אתה משקיע לתקופה של עשור, אתה יכול לצפות לתשואה חיובית. גם התנודתיות בשוק הייתה ניתנת לניהול. כל זה כבר לא קיים היום. השוק הולך להיות יותר ויותר קשה ומאתגר".

לדברי פרישלנדר, היום התנודתיות בשוק גבוהה בהרבה, ובנוסף "אין כל מגמה - לא בצמיחה ולא בשוק. אין היום הכנסה מובטחת", היא אומרת. "משקיעים שרצו בעבר להקטין את הסיכון, היו משקיעים באג"ח ממשלתיות ומקבלים תשלום כל שנה, אבל היום יש חובות ענק ויש סיכון בהחזקת חלק מהאג"ח. זה נכון בעיקר לאירופה, וגם בשוק האמריקני יש סימני שאלה".

הפתרון, להערכת פרישלנדר, טמון בגמישות. "הרעיון הוא שתמיד עדיף שיהיה פורטפוליו שינוהל בגמישות, וכך תוכלו לשלב אפיקי השקעה שונים", היא אומרת. "יהיה בו שילוב של נכסים, החל מאג"ח קונצרניות High-yield, אג"ח ממשלתיות, מניות באיכות גבוהה וניירות ערך שונים, לצד סחורות".

זהירים בנוגע לסין

באופן ספציפי יותר, פרישלנדר מציינת שמניות של חברות שמחלקות דיבידנד הן מעניינות להשקעה. "בנוסף, יש עדיין הזדמנויות בשווקים המתפתחים, למרות שרואים האטה בסין", היא אומרת. לדבריה, חלק ההשקעות העולמיות בשווקים המתפתחים נמוך מהותית מחלקם של השווקים המתפתחים בתמ"ג העולמי, והיא מעריכה שבשנתיים הקרובות נראה שינוי בתחום. בנוגע להשקעה בזהב, היא ממליצה לבצע גידור אם מחזיקים בו.

- איפה בעולם יש היום הזדמנויות השקעה?

"יש פוזיציות מעניינות בדרום אמריקה. במניות - אסיה עדיין מעניינת, גם אם אנחנו זהירים היום יותר בנוגע לסין. יש הזדמנויות באזור הפריפריאלי, במדינות שיוכלו ליהנות מצמיחה בסין. דוגמה לכך היא אוסטרליה, שמייצאת הרבה לסין".

- מהי עמדתך בנוגע לארה"ב?

"הסוגיה שעומדת בפני ארה"ב היא 'הצוק הפיסקאלי', וההנחה היא שהוא יידחה לזמן מסוים, אך לא ידוע לכמה זמן. יש הרבה ציפיות מאובמה לפתור את הבעיה. עם התאוששות הכלכלה שם, ארה"ב תהיה מקום טוב לנצל בו הזדמנויות".

- אירופה היא סיפור אחר.

"בהחלט, זאת בעיה אחרת. כמות החוב היא עצומה. אפילו אם ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי, ש' ח"ו) מוכן לעשות כל שביכולתו, הצמיחה לא צפויה להגיע בקרוב. עם זאת, חלק מהשווקים ירדו יותר מדי, כמו איטליה שעושה צעדים לפתור את בעיית הגירעון, והתשואה הגבוהה מייצרת הזדמנות".

"עבור הישראלים המצב אפילו מורכב הרבה יותר"

"ניהול הכספים הפך להיות הרבה יותר קשה מאשר בעבר בגלל הריביות הנמוכות בעולם", אומר ארז ברית, מנכ"ל טנדם קפיטל, שמתמחה בניהול תיקים באמצעות השקעות בחו"ל, ומייצגת בישראל גופים פיננסיים בינלאומיים. "לישראלים המצב הרבה יותר מורכב, כי אם עד לפני שנתיים השוק הישראלי כיכב בתשואות, בשנתיים האחרונות הוא מופיע בתחתית הרשימה של הבורסות בעולם. כלומר, המשקיע הישראלי צריך להפנות יותר כספים החוצה, וגם להכיר שוק חדש שהוא יותר מורכב ממה שהיה לפני כמה שנים".

לדברי ברית, בשנה-שנתיים האחרונות חל שינוי גדול מאוד בטעמים ובמקצועיות בישראל. "הרבה מאוד גופים מוסדיים מישראל, שפעם היו משקיעים בחו"ל רק בחלק המנייתי, עברו להשקיע גם באג"ח, על חשבון השקעה בישראל, ובעיקר ב-High-Yield", הוא אומר. לדבריו, יש לכך השפעה כפולה. "מצד אחד, השוק הישראלי נפגע מכיוון שכספים יוצאים ממנו. אבל מצד שני, זה טוב למשקיע. כל אחד מחזיק בקופת גמל או במוצר פנסיוני כלשהו, ומרוויחים כך מוצר הרבה יותר בטוח".