נעילה שלילית באירופה על רקע הפגנות ושביתות ביבשת

אזרחים מציינים "יום זעם" ברחבי היבשת, הכולל שביתות והפגנות במדינות רבות במחאה על מדיניות הצנע האירופאית ■ המסחר בוול סטריט מתנהל בשעה זו בירידות שערים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, כשברקע "יום הזעם" ברחבי היבשת הכולל שביתות והפגנות במדינות רבות במחאה על מדיניות הצנע האירופאית. המדדים המובילים בוול סטריט מיישרים קו עם המגמה באירופה והמסחר שם מתנהל בירידות שערים

אירופה גועשת. מיליוני בני אדם מפגינים היום ב-23 מדינות באירופה בהפגנה מאורגנת של עשרות ארגוני עובדים ביבשת. זו הפעם הראשונה שבה כ-40 איגודי עובדים ממדינות שונות באירופה משתפות פעולה. המפגינים מוחים על צעדי הצנע הקשים שננקטים במדינות רבות באירופה על מנת לנסות להילחם במשבר החובות האדיר.

ארגוני עובדים בספרד ובפורטוגל כבר הודיעו על שיתוף פעולה ביניהם, וגם ארגונים ביוון, איטליה, צרפת ובלגיה מתארגנים יחדיו להפגנות במסגרת "יום אירופי לפעולה וסולידריות". בספרד, 5 מיליון עובדים מאוגדים בוועדי עובדים, המהווים 22% מכוח העבודה במדינה. בפורטוגל מדובר ב-5.5 מיליון עובדים המאוגדים בוועדים. בספרד נעצרו הבוקר 32 מפגינים במדריד.

על פי נתונים ראשוניים, תפוקת הייצור במדינה פחתה ב-11% לאחר סגירת מפעלים וקווי ייצור בצל ההפגנות. בפורטוגל השביתו עובדים את קווי הרכבת במדינה באופן כמעט מוחלט, והרכבת התחתית בליסבון הושבתה כליל. בספרד, רק 20% מהרכבות ליעדים ארוכים פעילות, ורק שליש מהרכבות ליעדים קצרים. למעלה מ-600 טיסות בספרד בוטלו כליל.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות שערים לאחר פרסום הגרעון האמריקני לחודש אוקטובר, שהתרחב ב-22%. אתמול דווח כי יוגדל סכום הסיוע שיוענק ליוון לכ-44 מיליארד אירו, וברקע נמשכת האי וודאות בעניין משבר החוב ביבשת אירופה ובעיית הצוק הפיסקאלי שמאיימת על הכלכלה האמריקנית.

מניית ויוונדי רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה הציגה דוחות ופרסמה תחזית מעודדת. מנגד ICAP צונחת בכ-5% לאחר שפרסמה דוח מאכזב.

עליות באסיה

עליות שערים נרשמו היום בבורסות אסיה, לאחר 4 ימים רצופים של ירידות. זאת, על רקע תיקון במניות הפיננסים לצד חולשה במניות תעשייה ומחצבים.

"הכלכלה תחילה להתייצב ואף רואים שיפור במגזרים מסויימים ובחלק מנתוני המאקרו. למשל במגזרי קמעונאות, חברות תשתיות וגם הייצוא מסין הפתיע לטובה", אמר לבלומברג ג'ינג אולריץ', מנהל השקעות בהונג קונג.

מניית שארפ זינקה על רקע דיווח כי אינטל שוקלת להשקיע עד לכ-500 מיליון דולר בחברה.

הנושא היווני חוזר לכותרות בשבועות האחרונים לאחר רגיעה של מספר חודשים והנושא שעומד על הפרק הפעם הינו העברת נתח נוסף מחבילת החילוץ למדינה שנמצאת על סף פשיטת רגל. מדובר על נתח בסך של 31.5 מיליארד אירו וביוון טוענים שאם לא יקבלו את הכסף בקרוב, המדינה עלולה לפשוט את הרגל עד סוף החודש.

לפי דיווח אתמול של מקור בממשלת גרמניה, נתחי חבילת הסיוע ליוון יוענקו במכה אחת בסכום כולל של 44 מיליארד אירו.